دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

گروه اقتصادی- رضا کربلایی: توقف انتشار آمار و اطلاعات اقتصادی باعث تشدید شایعات و دامن زدن به التهاب در فضای اقتصادی کشور شده و مصلحت اندیشی‌های دستگاه‌های مسئول هم کمکی به مدیریت انتظارات تورمی مردم نکرده است.

به گزارش همشهری، بانک مرکزی که از ابتدای امسال انتشار آمارهای رسمی خود از نوسان قیمت اقلام خوراکی و شاخص‌های قیمتی تعیین‌کننده را کلید زده بود در پی بالاگرفتن نگرانی‌ها از تشدید گرانی‌ها خواسته یا ناخواسته انتشار آمارهای کلیدی خود را متوقف کرد تا به جای اظهارنظرهای کارشناسان براساس آمارهای رسمی، تحلیل‌ها براساس حدس و گمان و البته مشاهدات مردم شکل بگیرد.

16تیرماه بدون ارائه توضیح خاصی بانک مرکزی گزارش هفتگی خود از متوسط قیمت خرده فروشی برخی مواد خوراکی در تهران را متوقف کرد؛ هرچند پیش از این در سال 1386هم گزارش رسمی این بانک از نوسان قیمت عمده فروشی کالاها به بن بست خورده بود.
افزون بر اینها، بانک مرکزی به‌عنوان مرجع رسمی تهیه و انتشار شاخص‌های پولی و قیمتی در ایران از فروردین‌ماه امسال تنها به اعلام نرخ تورم روی‌آورده و گزارش خود از جزئیات نوسان سطح عمومی قیمت‌ها را منتشر نمی‌کند.‌

ماه نخست امسال بود که بانک مرکزی در گزارشی از شاخص قیمت تولید‌کننده، خبر از بالارفتن هزینه تولید در ایران به میزان 2/34درصد در سال 90نسبت به سال 89 پرده‌برداری کرد که نگرانی‌های زیادی را نسبت به چالش‌های پیش روی تولیدکنندگان به همراه داشت، اما از آن پس دیگر بانک مرکزی گزارشی از افزایش قیمت تولید در کشور منتشر نکرد. از سوی دیگر گزارش‌های رسمی از شاخص قیمت کالاهای صادراتی هم از بهمن‌ماه سال گذشته به بایگانی بانک مرکزی ارجاع داده شده است.

به گزارش خبرنگار ما، از ابتدای اردیبهشت امسال هم نتایج شاخص‌های ماهانه اقتصادی در فروردین‌ماه ۱۳۹۱ شامل شاخص‌های بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ، بهای تولید‌کننده ، بهای کالاهای صادراتی ، بهای کالاها و خدمات مصرفی در شهر تهران، دستمزد کارگران ساختمانی در مناطق شهری ایران، شاخص تعداد و مبلغ اسناد بهادار در اتاق پایاپای اسناد بانکی تهران(چک‌های رد و بدل شده و برگشتی در شبکه بانکی) ، متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی و قیمت فروش و خرید ارزهای عمده در بازار آزاد ایران توسط بانک مرکزی منتشر نشده است.

پرسش جدی کارشناسان و اقتصاددانان و البته دغدغه مردم این است که آیا تداوم این وضعیت باعث شفا‌ف‌سازی‌ فضای اقتصادی کشور خواهد شد یا باعث تشدید شایعه و حدس و گمان و بی‌اعتمادی می‌شود؟ سال گذشته هم توقف یکباره انتشار آمارهای رسمی از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران باعث بالاگرفتن انتقادهای مجلس و کارشناسان شده بود.

کد خبر 184249
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز