یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران پارک علم و فناوری گیلان گیاهی را به روش کشت بافت در کشور سازگار کردند که به دلیل شیرین بودن برگ‌های آن جایگزین شکر و قند می‌شود و قند خون را تنظیم می‌کند

شیرینی طبیعی جایگزین قند و شکر

به گزارش مهر، دکتر یوسف حمیداوغلی- مجری طرح، با بیان اینکه زیستگاه اصلی گیاه استیویا در کشور پاراگوئه است، افزود: در سال 1383 تعدادی از ارقام گیاه استیویا را به صورت گلدانی به ایران وارد کردیم. از آنجایی که این گیاه در شرایط معمولی بذر نمی‌دهد با استفاده از روش کشت بافت اقدام به تکثیر آن شد.

وی با بیان اینکه این گیاه در شرایط آزمایشگاهی تکثیر و سپس به مزارع منتقل شد، اظهار داشت: پس از انجام تست‌های لازم بر روی زمین از میان ارقامی که مطالعه بر روی آنها صورت گرفت بهترین‌ها برای آب و هوای گیلان انتخاب و تولید انبوه آن آغاز شد.

جعفر اوغلی با اشاره به ویژگی‌های این گیاه، خاطر نشان کرد: استیویا گیاه بوته‌ای است و حداکثر رشد آن 80 تا 85 سانتی‌متر در شرایط آب و هوایی گیلان است. برگ‌های آن بسیار شیرین است به گونه‌ای که برگهای خام آن 20 تا 30 برابر شیرین‌تر از شکر است.

مجری طرح با تاکید بر اینکه شیرینی این گیاه هرگز جذب خون نمی‌شود، ادامه داد: شیرینی این گونه گیاهی به صورتی است که  تنها دهان را شیرین می‌کند از این رو چون انرژی به فرد نمی‌دهد، بیماران دیابتی به راحتی می‌توانند از این گیاه استفاده کنند.

وی به بیان مزیت‌های درمانی این گیاه پرداخت و اضافه کرد: این گیاه ضد جرم دندان و هضم کننده غذا است. همچنین خاصیت آنتی اکسیدان بالایی دارد. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که مصرف طولانی این گیاه باعث تنظیم قند خون می‌شود.

جعفر اوغلی ادامه داد: با توجه به خواص دارویی این گیاه در بسیاری از کشورهای دنیا تلاش می‌شود که این قند را جایگزین قند غیر طبیعی کنند چراکه خلاف موادی چون "آسپارتام" (شیرین کننده‌های شیمیایی) که برای شیرین کردن موادی چون نوشابه‌ها استفاده می‌شود، خاصیت سرطان زایی ندارد.

عضو هئیت علمی گروه علوم باغبانی دانشگاه گیلان با بیان اینکه در آسیا کشور ژاپن اولین کشوری بود که این گیاه را در صنایع غذایی و دارویی وارد کرد، گفت: پس از آن کشت استیویا در کشورهای چین، مالزی، سنگاپور، کره جنوبی، تایوان و تایلند گسترش یافت. این گیاه در امریکا، کانادا و اروپا نیز رشد می‌کند. استفاده از ترکیبات موجود در استویا به دلیل نقش آن در حفظ سلامتی و کنترل دیابت به طور گسترده‌ای در حال افزایش است و می‌رود که به تدریج جایگزین ساکاروز (شکر معمولی) شود.

این محقق با اشاره به سازگاری این گیاه در شرایط آب و هوایی استان‌های گیلان و مازندران یادآور شد: با توجه به وجود 6 تا 7 میلیون بیمار دیابتی در کشور اقدام به تولید این گیاه و عرضه فرآورده‌های آن کردیم.

گل گیاه استیویا که در این زمان برگهای آن شیرینی خود را از دست می دهند

وی با اشاره به فرآورده‌های تولید شده این گیاه، اظهار داشت: علاوه بر اینکه از برگ‌های تازه این گیاه می‌توان به عنوان سالاد استفاده کرد با خشک کردن آن، چای نیازی به استفاده از قند و شکر ندارد.

جعفر اوغلی تولید پودر شکر از این گیاه را از دیگر موارد فرآوری نام برد و توضیح داد: علاوه بر آنکه می‌توان عصاره این گیاه را استخراج کرد می‌توان از برگ آن پودر سفید همانند شکر تولید کرد که این امر نیاز به ایجاد مزارع بزرگ و سرمایه گذاری دارد.

وی با تاکید بر اینکه گرمای بیش از 37 درجه برای رشد این گیاه مضر است، افزود: این گیاه روزکوتاه است به این معنا که طول روز که از 15 شهریورماه کوتاه می‌شود، گیاه شروع به گل دادن می‌کند که در این صورت برگ‌های این گیاه دیگر شیرین نیست. از این رو در ماه‌هایی که روز بلند دارند مانند بهار و تابستان می‌توان از برگ‌های شیرین آن استفاده کرد.

کد خبر 184085
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز