یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: در حالی که زعفران در 200 - 300 کیلومتری روستاهای استان‌‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی تولید می‌شود، به دلیل کمبود کارگر بخشی از این محصول روی زمین می‌ماند و برداشت نمی‌‌شود. اگر برداشت هم شود به دلیل نبود کارگر روی دست کشاورزان می‌ماند و برای فرآوری باید کیلومتر‌ها به حاشیه‌ شهرها منتقل شود.

رعفران

سیدعلی حسینی ـ عضو شورای ملی زعفران ـ در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کمبود نیروی انسانی باعث شده طلای سرخ به دلیل کمبود نیروی انسانی با ضایعات مواجه شود و میزان برداشت این محصول از هر هکتار با یک کیلوگرم کاهش به چهار کیلوگرم افت کند که این یک کیلوگرم کاهش برداشت به دلیل نبود کشاورز برای چیدن محصول از زمین و همچنین کمبود نیروی انسانی برای فرآوری به ضایعات تبدیل می‌شود.

 وی افزود: علی‌رغم این‌که سطح زیر کشت محصول زعفران افزایش یافته است این محصول با کاهش عملکرد و افزایش ضایعات مواجه شده است چراکه کشاورزان توانایی برداشت گل زعفران را طی دوسه روز زمان برداشت، ندارند لذا بخشی از گل زعفران در زمین می‌‌ماند و از بین می‌رود.

 حسینی تصریح کرد: برای انجام عملیات فرآوری نیز با کمبود نیروی کار در روستا‌ها مواجه هستیم که این امر باعث شده گل زعفران در شرایط نامطلوب به حاشیه‌ شهرها منتقل و فرآوری شود که در حین انتقال زعفران از روستا به حاشیه‌ شهرها کلاله گل زعفران می‌شکند و می‌ریزد که در مواردی تا یک سوم عملکرد زعفران به ضایعات تبدیل می‌شود.

 نایب رئیس انجمن تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان زعفران خراسان جنوبی ابراز تاسف کرد که نتوانسته‌ایم انگیزه ایجاد کنیم تا نیروهای کار در روستاها بمانند که این خود تهدیدی برای بخش کشاورزی است.

کد خبر 184062
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز