همشهری آنلاین: مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات باروری ابرها موسسه تحقیقات آب گفت: تحقیقات نشان می‌دهد باروری ابرها هیچ گونه عوارض زیست محیطی همچون جاری شدن سیل و یا توفان‌های شدید به دنبال ندارد

باروری ابرها هیچ گونه آسیب زیست محیطی به همراه ندارد

به گزارش ایرنا، محمد مهدی جوادیان زاده افزود: زمانی که عملیات باروری ابرها انجام می‌شود و ماده بارور کننده یا همان ˈیدید نقره ˈ به جو تزریق می‌شود حداکثر بعد از 35 دقیقه اثرش از بین می‌رود.

وی اظهار داشت: وقتی جو با تزریق این ماده بارور می‌شود ، بارش به وجود می‌آید و در این روش اثر باروری دو تا سه ساعت دیگر از بین می‌رود و هیچ گونه اثر جانبی زیست محیطی برجای نمی‌ماند.

وی افزود: انجمن تغییرات آب و هوای امریکا بعد از بررسی این موضوع اعلام کرد حتی جاهایی که حدود 60 سال متوالی باروری ابرها را انجام می‌دهند هیچ گونه عوارض زیست محیطی در آنها مشاهده نشده است.

جوادیان زاده گفت: همچنین سازمان جهانی هواشناسی سال 2007 اطلاعیه‌ای صادر کرد مبنی بر اینکه باروری ابرها نه تنها اثرات سوء ندارد بلکه تجربه ثابت کرده است که نتایج مثبتی هم به همراه دارد.

وی در ادامه به بومی بودن فناوری باروری ابرها در کشور اشاره کرد و افزود: کشورهایی مانند عربستان ، امارات و تا حدودی عراق از فناوری باروری ابرها به صورت پروژه‌ای استفاده می‌کنند یعنی با سفارش دادن به کشورهای دیگر نیازشان را برطرف می‌کنند در حالی که ایران توانایی این کار را در داخل کشور دارد.

مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات باروری ابرها اظهار داشت: کشورهایی مانند عمان و تاجیکستان پیشنهاد دادند تا ایران نیازهای بارورسازی ابرها را برای آنها انجام دهد و ایران نیز درحال بررسی این موضوع است.

وی ادامه داد: اما رقبایی نیز در این زمینه وجود دارند به عنوان مثال کشور چین دارای قدمت 60 ساله در باروری ابرها است و هم اکنون این خدمات را با قیمت کمی در اختیار کشورهای دیگر قرار می‌دهد ، از این رو کشورهای نیازمند ارایه این خدمات در حال بررسی و مطالعه روی موضوع هستند.

جوادیان زاده گفت: روسیه و امریکا نیز جزو کشورهای پیشرو در زمینه باروری ابرها هستند و بقیه کشورها که توان اجرای این کار را ندارند به صورت پروژه‌ای نیازشان را از طریق قرارداد با این کشورها برطرف می‌کنند‌.

کد خبر 184061
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز