مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دردست گرفتن یک ستاره، زمانی که بر روی زمین باشی و چشم به آسمان دوخته باشی شاید رویای غیرقابل تصوری باشد، اما در فضا، می‌توان کمی به این رویا نزدیک‌تر شد.

ایستگاه فضایی

سفرهای فضایی در نفس خود به اندازه کافی هیجان‌انگیز و شگفتی آور هستند، اما رویدادهای ویژه‌ای که گاه‌و‌بی‌گاه در آنها رخ می‌دهند، و از طریق فیلمها و تصاویر به زمین بازتابانده می‌شوند، شدت این هیجان و شگفتی را می‌افزاید.

طی روزهای گذشته دو تصویر که در برنامه‌های فضایی مختلف ناسا، ایستگاه فضایی بین‌المللی و پروژه مریخ‌نورد کنجکاوی یا Curosity به ثبت رسیده‌اند، از جمله عکسهایی هستند که هیجان حضور در فضا را به شکلی متفاوت نمایش می‌دهند.

در دست گرفتن خورشید

در افسانه‌ها، خورشید درخشان برای ایکاروس وسوسه‌ای خیره‌کننده بوده است، وسوسه‌ای که در واقعیت نیز برای فضانورد ناسا، سونیتا ویلیامز غیر قابل چشم پوشی بود و از این رو تلاش کرد دست کم در تصویر خورشید را در دست گرفته یا لمس کند.

با‌اینهمه برخلاف افسانه ایکاروس که در آن پسر به اندازه‌ای به خورشید نزدیک شد که بال‌های مومیش ذوب شده و به زمین سقوط کرد، ویلیامز از راه دور،‌اما نزدیک‌تر از سطح زمین، خورشید را در خارج از ایستگاه فضایی بین‌المللی با نوک انگشتانش لمس کرده و تصویر آن را طی راه‌پیمایی فضایی که به منظور تکمیل تعمیر واحد برق ایستگاه انجام گرفته بود، به ثبت رساند.

ایستگاه فضایی

آکیهیکو هوشیده دیگر فضانورد مقیم ایستگاه این عکس را از همکارش درحالی که تظاهر می‌کند خورشید را با انگشتان دست راستش لمس می‌کند به ثبت رسانده است که انعکاس تصویر وی در کلاه ویلیامز قابل مشاهده است.

سلف‌پرتره کنجکاوی

مریخ‌نورد کنجکاوی 17 دوربین دارد. یکی از این دوربین‌ها که هنوز کلاهک غبار بر روی آن وصل است روز جمعه توانست به اطراف نگاهی انداخته و یکی از به‌یادماندنی‌ترین تصاویری که تا کنون در مریخ گرفته شده را به ثبت برساند. به این شکل مریخ‌نورد توانست با کمک این دوربین از سر خودش با پس‌زمینه‌ای مریخی عکس بگیرد.

مریخ‌نورد

در این تصویر که در روز 7 سپتامبر و توسط بازوی روباتیک کنجکاوی به ثبت رسیده، دوربین‌های Mastcams، Navcams و دوربین لیزری Chemcam نیز مشاهده می‌شوند.

کد خبر 184017
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز