همشهری آنلاین: اختتامیه نوزدهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی جوانان، با معرفی برگزیدگان عصر جمعه 17 شهریور ماه در تالار فخرالدین‌ اسعد گرگانی گرگان برگزار شد.

جشنواره هنری

حمید شاه آبادی؛ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به سند ایران 1404 گفت: در ذیل سند ایران 1404 باید به اهداف بلندی برسیم و در این مسیر بسترسازی مناسب نیاز است.

شاه آبادی افزود: عرصه هنر کشور در دست جوانان است و در ایران 1404 این جوانان تصویر و آیینه هنرهای تجسمی ایران اسلامی هستند، بنابراین ضرورت داردذیل این سند حرکت کنیم و همه بخش‌ها هماهنگ با یکدیگر بر اساس یک نگاه و هدف بلند عالی پیش بروند.

هنرهای تجسمی در سند ایران 1404 در دست هنرمندان جوان و جوانانی است در جشنواره جوانان رقابت می کنند.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی جوانان گفت: در این جشنواره هنرمندان جوان منتخب استان ها به صورت کارگاهی با یکدیگر رقابت می‌کنند و این وجه تمایز جشنواره با سایر رویدادهای هنری است.

بنابراین دستاورد جشنواره جوانان فقط اثر هنری نیست بلکه در این جشنواره می‌توان نقشه راه و طرح آینده هنرهای تجسمی را دید.

شاه آبادی در ادامه افزود: جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی جوانان پس از 19 دوره به بالندگی رسیده است و ضرورت دارد تحلیل و بررسی شود که چه دستاوردهایی برای هنرهای تجسمی دارد و نقش برگزیدگان و هنرمندان جوان دوره های مختلف این رویداد در جریان امروز هنرهای تجسمی چگونه است.

به گزارش همشهری آنلاین، وی با تاکید بر ضرورت بررسی جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی جوانان گفت: نیاز است که جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی جوانان مورد تحلیل قرار گیرد و نقش آن در جریان و روند هنرهای تجسمی کشور ارزیابی شود و با گردهمایی برگزیدگان تمام دوره‌های جشنواره جایگاه هنری امروز این برگزیدگان در هنرهای تجسمی مورد بررسی قرار گیرد.

شاه آبادی افزود: در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی جوانان هنرمندان برگزیده جشنواره‌های استانی شرکت کردند و به منظور برگزاری منسجم و منظم جشنواره‌های استانی با هدف و موضوع جشنواره تجسمی جوانان، جشنواره تجسمی بهار برای جوانان در تمام استان‌ها برگزار خواهد شد تا برگزیدگان آنها به جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی جوانان راه پیداکنند.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد ا سلامی با قدردانی از محمود شالویی به خاطر خدمات وی در سالهای اخیر گفت: اگر نقش جشنواره جوانان و برگزیدگان آن در جریان امروز هنرهای تجسمی بررسی شود این رویداد می‌تواند قابلیت‌های هنرهای تجسمی کشور را نشان دهد.

شاه آبادی افزود : امیدواریم بیستمین دوره جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی جوانان با یک چشم انداز بلند برای هنرهای تجسمی کشور برگزار شود.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز معنا و محتوا در هنرهای تجسمی اهمیت دارد و آنچه هنرمند ایرانی را متمایز می‌کند نگاهی است که در بستر و فضای فرهنگ ایرانی- اسلامی شکل گرفته است.

آینده هنرهای تجسمی در دست هنرمندان جوان است

اصغر امیرنیا؛ سرپرست مرکز هنرهای تجسمی در این مراسم گفت: نوزدهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی جوانان با نیت رقابت در عرصه خلاقیتها و ارتقای سطح تخصصی هنرمندان جوان داخلی با سایر ملل در راستای منویات مقام معظم رهبری در ههه رشته‌های 9گانه هنرهای تجسمی برگزار شد.

در این جشنواره فرصت مناسبی فراهم آمد تا مباحث جدید مطرح و تجربیات از استادان با سابقه دانشگاهی و هنرمندان شاخص و دلسوز به شرکت کنندگان و برگزیدگان جشنواره های استانی منتقل شود.

امیرنیا در ادامه گفت: الزام برگزاری جشنواره استانی، افزایش رشته تصویرگری، بهره گیری از استادان جدید برای داوری، بهره‌مندی از دستیاران جوان استانی از فعالیت ها و برنامه های جدید نوزدهمین نمایشگاه بین المللی جوانان است.

نگاه به موضوع محوری و توجه به اندیشه و خلق اثر سبب شد تا هنرمندان جوان هدفمند نسبت به بازآفرینی ایده‌ها اقدام کنند.

سرپرست مرکز هنرهای تجسمی افزود: ما در جشنواره شاهد انتقال تجربیات استادان به هنرمندان جوان بودیم تا فضای متفاوتی که ترکیبی از رقابت و آموزش کارگاهی ایجاد شده سبب شود تا مراکز آموزشی ما ارتقا یافته و استعدادهای جدیدی در جشنواره کشف و شکوفا گردد زیرا خلاقیت و بیان اندیشه نو در هنر با روح جستجوگر دوره جوانی که به دنبال کشف و شناخت پدیده ها و رموز جهان و جامعه است پیوند و ارتباطی نزدیک دارد.

امیرنیا در ادامه گفت: در این دوره جشنواره 283 هنرمند از 31 استان کشور و 26هنرمند از 19 کشور با یکدیگر رقابت کردند و 536 اثر هنری تولید کردند که 421 اثر به نمایش گذاشته شد.

همچنین کارگاه نقاشی برج قابوس با توجه به ثبت جهانی این برج در شهرستان گنبد و کارگاه نقاشی جوان و بیداری و دفاع مقدس با حضور 50 هنرمند ایرانی و خارجی در پارک شهر گرگان برگزار شد.

سرپرست مرکز هنرهای تجسمی گفت: آینده هنرهای تجسمی در دست این هنرمندان جوان است و دبیرخانه جشنواره ارتباط مستمر با هنرمندان جوان مستعد و شاخص خواهد داشت.

معاون سیاسی امنیتی استانداری گلستان نیز در این مراسم سخنانی را بیان کرد.

در آخرین روز نوزدهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی جوانان کارگاه نقاشی برج قابوس با توجه به ثبت جهانی این برج در گنبد برگزار شد و 50 هنرمند جوان داخلی و خارجی نیز در کاگاه نقاشی با موضوع هنرمند جوان و بیداری و دفاع مقدس در پارک شهر گرگان نقاشی کردند.

نمایشگاه آثار خلق شده در نوزدهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی جوانان نیز در تالار فخرالدین اسعد گرگانی همزمان با اختتامیه جشنواره برگزار شد و معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست مرکز هنرهای تجسمی از این نمایشگاه دیدن کردند.

در این مراسم از حبیب الله قلیشی و صفرزاده ؛ مدیران کل سابق و اسبق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان تقدیر شد.

همچنین در این مراسم از داوران نوزدهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی جوانان با اهدای لوح قدرادانی شد.

بیانیه هیات داوران و معرفی برگزیدگان

در پایان مراسم بیانیه هیات داوران نوزدهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی جوانان توسط بهرام کلهرنیا حوانده شد و جوایز برگزیدگان در رشته‌های طراحی و نقاشی، خوشنویسی، نگارگری، حجم، پوستر، عکاسی،‌تصویرسازی و کاریکاتور اهدا شد.

در بیانیه هیات داوران نوزدهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی جوانان آمده است: کوتاه شدن فاصله کیفی آثار خلق شده در نوزدهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی جوانان، توام با افزایش کیفی، نشان از کشف و ظهور استعدادهای جوانانی است که شاید پیشتر در بعد مسافت جغرافیایی و فرهنگی فراموش می شدند و طی دوره های اخیر در این جشنواره فرصت هایی برای بروز و ارتقاء پیدا کرده‌اند.

جدیت هنرمندان و هنرجویان حاضر در جشنواره از سراسر ایران اسلامی موید گمانه زنی‌هایی بود که ساختار هنری و اجرایی جشنواره را مسیری کوتاه و پیمودنی برای ورود به دنیای حرفه‌ای هنر می‌دانست.

در ادامه این بیانیه نوشته شده است: هنرمندان و هنرجویان بر این باورند که می توانند با تجربیاتی که از این رقابت پرشور و هیجان، پیدا می کنند، ساده تر و سریع تر به مقاصد عالی فرهنگی و هنری دست پیدا کنند. به این ترتیب با تلاش سالیانه و پویا، خود را آماده رقابتی آموزنده و سازنده کرده اند.

در ادامه این بیانیه تصریح شده است: هیات داوران نوزدهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی جوانان این شیوه را دستاورد برنامه های هنری و اجرایی جشنواره، همکاری مدیریت های استانی و به ویژه جدیت هنرمندان جوان و البته شایسته تقدیر می‌داند.

هیات داوران امیدوار است با توسعه تخصصی کارگاه‌های هنری جشنواره، فرصت های برابری برای همه رشته‌های هنرهای تجسمی فراهم شده و با ساز و کارهای اجرایی دقیق در استعدادیابی جوانان، فارغ از فاصله های شهری و استانی، اقدامات کارآمدتری صورت بگیرد.

همچنین رویکرد بین المللی جشنواره تجدیدنظرهای اساسی و علمی داشته باشد.

بیانیه هیات داوران در پایان آورده است: هیات داوران نوزدهمین دوره جشنواره انتظار دارد؛ هنرمندان و هنرجویان پیش از ورود به جشنواره، با مطالعات عمیق‌تر، تا حد امکان از آخرین جریانات هنری روز ایران و جهان، مطلع شده و در وجوه ذهنی و عملی، خود را برای حضوری موثر آماده کنند.

برگزیدگان

بخش خوشنویسی / داوران ( علی تن - محمد نقی فردین تبریزی - علی اشرف صندوق آبادی )

لوح تقدیر و مبلغ 3 میلیون ریال / به خاطر موفقیت در اجرای دقیق و رعایت اصول خوشنویسی / از استان البرز / جواد شکوهی

لوح تقدیر و مبلغ 3 میلیون ریال / به خاطر موفقیت در اجرای خوب و راحت / از استان گیلان / سعید میرزاده

لوح تقدیر و مبلغ 3 میلیون ریال / به خاطر استفاده قوی و موفقیت آمیز در اجرای قلم جادو / از استان قزوین / بهادر پگاه

نفر سوم

لوح تقدیر و مبلغ 10 میلیون ریال / به خاطر موفقیت در اجرا و خلاقیت در ترکیب و کوشش مستمر برای پیشرفت در چند دوره اخیر / از استان ایلام / وحید محمدی فر

نفر دوم

لوح تقدیر و مبلغ 12 میلیون ریال / به خاطر ترکیب موفق و راحتی و اجرای تکنیکی / از استان مازندران / سید مرتضی جعفری

نفر اول

تندیس جشنواره - لوح تقدیر و مبلغ 15 میلیون ریال / به خاطر موفقیت در ترکیب و اجرای مهندسی نستعلیق و آگاهی از شیوه مورد اجرا / از استان چهار محال و بختیاری / جعفر صادقی

بخش عکاسی / داوران ( بایک صدیقی - جاسم قضبان پور - ابوالقاسم قاسمی )

لوح تقدیر و مبلغ 3 میلیون ریال / به خاطر نگاه متفاوت / از استان هرمزگان / حسین حیدری

لوح تقدیر و مبلغ 3 میلیون ریال / به خاطر نگاه متفاوت / از استان کرمان / حمزه مومنی

نفر سوم

لوح تقدیر و مبلغ 10 میلیون ریال / به خاطر نشان دادن اقلیم به نحو احسن - کمپوزیسیون جسورانه / از استان قزوین / محمد شیری

نفر دوم

لوح تقدیر و مبلغ 12 میلیون ریال / به خاطر نگاه جسورانه و ایجاد وهم قابل قبول / از کشور سوئد / والتر جیمی تور سلف

نفر اول

تندیس جشنواره - لوح تقدیر و مبلغ 15 میلیون ریال / به خاطر نگاه صریح، ساده و کمپوزیسیون خوب / از استان گلستان / سمیرا غفاری قالیباف

بخش نگارگری / داوران ( عبداله محرمی - جلیل جوکار - سلیمان سعید آبادی )

لوح تقدیر و مبلغ 3 میلیون ریال / از استان چهار محال بختیاری / طیبه کریمیان

لوح تقدیر و مبلغ 3 میلیون ریال / از استان فارس محمد شریفی

لوح تقدیر و مبلغ 3 میلیون ریال ویژه بخش تذهیب / به خاطر طراحی و اجرای مناسب و رنگ بندی صحیح / از استان قزوین / زهرا دوستی

نفر سوم

لوح تقدیر و مبلغ 10 میلیون ریال / به خاطر اجرای مناسب / از استان تهران / محمد رضا آقا میری

نفر دوم

لوح تقدیر و مبلغ 12 میلیون ریال / به خاطر ترکیب بندی رنگی مناسب و خلاق / از استان اردبیل / زهرا پناهی

نفر اول

تندیس جشنواره - لوح تقدیر و مبلغ 15 میلیون ریال / به خاطر ترکیب بندی و اجرای مناسب / از استان گلستان / رضوان عرب

بخش کاریکاتور / داوران ( بهمن عبدی - جواد علیزاده )

لوح تقدیر و مبلغ 3 میلیون ریال در بخش موضوعی / به دلیل شوخی تصویری با موضوع خواب و رویای کودکانه / از استان خوزستان / شیوا گل محمدی

لوح تقدیر و مبلغ 3 میلیون ریال در بخش چهره / به دلیل ساختار شکنی در فرم و قالب و اجرا با حفظ شباهت / از استان فارس / نصرت عبد شیخی

لوح تقدیر و مبلغ 3 میلیون ریال در بخش ویژه کاریکاتور چهره / به دلیل اغراق منطقی همراه با حفظ شباهت و اجرای خوب / از استان لرستان / آرش فروغی

نفر سوم

لوح تقدیر و مبلغ 10 میلیون ریال / به خاطر نگاه شیرین و طنز آمیز به موضوع خواب / از استان اصفهان / نگین نقیه

نفر دوم

لوح تقدیر و مبلغ 12 میلیون ریال / به خاطر طراحی قوی و بیان موضوع خانواده در قالب طنزی تلخ / از استان یزد / فرزانه وزیری تبار

نفر اول

تندیس جشنواره - لوح تقدیر و مبلغ 15 میلیون ریال / به خاطر نوآوری در طرح موضوع و اجرا در عین سادگی / از استان هرمزگان / بابک اسماعیلی

بخش حجم / داوران( شاهرخ دیلمقانی - بهرام کلهر نیا )

لوح تقدیر و مبلغ 3 میلیون ریال به خاطر نگاه ساده ( نشانه‌ای ) و کثرت گرا در بیان مفهوم / با موضوع نیایش / از استان چهارمحال و بختیاری/ فاطمه محمدی

لوح تقدیر و مبلغ 3 میلیون ریال به خاطر شجاعت و نوآوری در رفتار با ماده و نمایش زاویه دید جدید از اثرات فرم / با موضوع آزاد / از استان زنجان / ساناز سلیمی

نفر سوم

لوح تقدیر و مبلغ 10 میلیون ریال / به خاطر نگاه پویا به ادراک فرم در فضا و توسعه آن با موضوع نیایش / از استان فارس / محمد علی شهنه احمدی

نفر دوم

لوح تقدیر و مبلغ 12 میلیون ریال / به خاطر نگاه پرورش یافته از حرکت فرم و شیوه انطباق آن با محیط / از استان لرستان / افسانه فرهاد نژاد

نفر اول

تندیس جشنواره - لوح تقدیر و مبلغ 15 میلیون ریال / به خاطر بهره برداری هوشمندانه از کارکرد عناصر و مواد و توجه به ظرفیت‌های زیبا شناسی در محیط و آگاهی از طرح های ایرانی اسلامی با موضوع درخت زندگی / از استان گلستان / زهره رحمانی

بخش حجم/ لوح تقدیر و مبلغ 3 میلیون ریال به خاطر سادگی و رفتار شاعرانه در بیان مفهوم و نگرشی در جایگاه انسان /از استان مازندران / رضا بسطامی

لوح تقدیر و مبلغ 3 میلیون ریال به خاطر مهارت در ارزندگی و اجرای اثر و ارزش نشانه‌ای درباره جایگاه انسان در معنای نیایش / از استان خراسان رضوی / فرشته حضرتی

نفر سوم

لوح تقدیر و مبلغ 10 میلیون ریال / به خاطر مهارت در هماهنگی بین عنصر و ماده و فرم برای رسیدن به بیان رویش و تلاش صادقانه در برخورد حرفه ای با ساخت / از استان کرمانشاه / روح اله علی بخشی

نفر دوم

لوح تقدیر و مبلغ 12 میلیون ریال / به خاطر رفتار آزاد و بی پیرایه برای رسیدن به بیان انتزاعی معنی نیایش با ارزش زیبایی شناسی / از کشور سوریه / خانم رشا دیب

نفر اول

تندیس جشنواره - لوح تقدیر و مبلغ 15 میلیون ریال / به خاطر نگاه شاعرانه و برخورد هوشمندانه به بهره برداری نشانه ای برای بیان مفهوم / از استان قم / سید مصطفی سیدابراهیمی

بخش گرافیک/ پوستر / داوران ( حسین نوروزی - مهدی رحیمی - بهرام کلهر نیا )

لوح تقدیر و مبلغ 3 میلیون ریال به خاطر بهره برداری هوشندانه از پیشینه هنر و معماری اسلامی و توجه ویژه به مفهوم نور در هنر اسلامی / از استان گلستان / حمید زنگانه

لوح تقدیر و مبلغ 3 میلیون ریال به خاطر تفکر ترکیبی و بهره برداری هوشمندانه از رمزهای اسلامی و تاکید به موضوع گفتگو میان مسلمین / از استان سیستان و بلوچستان / حسن اصغری

نفر سوم

لوح تقدیر و مبلغ 10 میلیون ریال / به خاطر برخورد تصویر سازانه با نشانه های اسلامی و ایرانی فرهنگ اقوام ایران / از استان بوشهر / مریم نوروزی

نفر دوم

لوح تقدیر و مبلغ 12 میلیون ریال / به خاطر ارزش نشانه ای پیام اسلامی و ادراک منطقی از مفاهیم مورد نظر وحدت و بیداری اسلامی / از استان همدان / بهمن سلیمانی

نفر اول

تندیس جشنواره - لوح تقدیر و مبلغ 15 میلیون ریال / به خاطر نگاه ترکیبی و پیام نشانه ای اثر و ترکیب بندی نیرومند نزدیک به محتوا / از استان فاریس / معصومه میری

بخش تصویرسازی / داوران ( حسین نوروزی - مرتضی زاهدی - محمد علی بنی اسدی )

لوح تقدیر و مبلغ 3 میلیون ریال به خاطر پیوستگی و رفتاری نو در توالی تصاویر برای روایت موضوع / از استان مرکزی / نرگس طاعتی

لوح تقدیر و مبلغ 3 میلیون ریال به خاطر قدرت در طراحی وراحتی در اجرای موضوع مورد نظر / از استان گلستان / مهرنوش رضوانی

نفر سوم

لوح تقدیر و مبلغ 10 میلیون ریال / به خاطر لطافت در اجرا وبیانی تاثیر گزار برای گروه سنی خردسال / از استان خراسان شمالی / عطیع ضیغمی

نفر دوم

لوح تقدیر و مبلغ 12 میلیون ریال / به خاطر ارائه نگاهی نو- اجرای موثر وتسلط برتکنیک وبیانی تاثیرگذار / از استان آذربایجان شرقی / صفا کسایی

نفر اول

تندیس جشنواره - لوح تقدیر و مبلغ 15 میلیون ریال / به خاطر شناخت در روایت موضوع- لطافت در اجرا وشناخت کادر وقرارگیری عناصر / از استان خراسان رضوی / مریم خلج

بخش طراحی / داوران ( رضوان صادق زاده- محمد ابراهیم جعفری - احمد خلیلی فرد - منوچهر مغاری )

لوح تقدیر و مبلغ 3 میلیون ریال به خاطر طراحی قاطعانه بافت محیطی و اجرای موضوع به شیوه چاپ فلزی / از استان کردستان / فائزه فاتحی

لوح تقدیر و مبلغ 3 میلیون ریال به خاطر استفاده درست از طبیعت و انسان و سنبل های واقعی در فضا پردازی انتزاعی و استحکام در کمپوزیسیون برای انتقال مفهومی / از استان همدان / رضا شعبانی

نفر سوم

لوح تقدیر و مبلغ 10 میلیون ریال / به خاطر فهم انتزاع، از سمبل های واقعی در ترکیب بندی و کنتراست های موثر و تشکیل فضای هارمونیک برای انتقال مفهوم طبیعت و انسان / از استان آذربایجان شرقی / فرزین راه نشین

نفر دوم

لوح تقدیر و مبلغ 12 میلیون ریال / به خاطر طراحی محیطی و پیوسته عناصر در ترکیب بندی و ایجاد کمپوزیسیون منطقی در تجسم سمبولیک / از استان قم / احسان ضیافتی

نفر اول

تندیس جشنواره - لوح تقدیر و مبلغ 15 میلیون ریال / به خاطر درک و اجرای آگاهانه از فضا و عناصر تشکیل دهنده موضوع و تبادل صحیح سطوح در طراحی / از استان یزد / فائزه حاج حسینی

بخش نقاشی / داوران ( رضوان صادق زاده- محمد ابراهیم جعفری - احمد خلیلی فرد )

لوح تقدیر و مبلغ 3 میلیون ریال به خاطر استفاده درست از طنز در بیان احساس خود و توانایی در طراحی و ساختار اثر / از کهکیلویه و بویر احمد / یحیی رویدل

لوح تقدیر و مبلغ 3 میلیون ریال به خاطر استفاده مناسب از رنگ و ترکیب بندی درست / از استان گلستان / خدیجه علی مردانی

نفر سوم

لوح تقدیر و مبلغ 10 میلیون ریال / به خاطر نزدیکی به فضای نگارگری ایرانی و ایجاد ابهام و ایهام بصری/ از استان خراسان رضوی / صبا رافت

نفر دوم

لوح تقدیر و مبلغ 12 میلیون ریال / به خاطر انتخاب درست و استفاده مناسب از فیگور و تکنیک کلاژ در ارائه فضای بدیع و تاثیر گذار / از استان یزد / زهرا گلرسان

نفر اول

تندیس جشنواره - لوح تقدیر و مبلغ 15 میلیون ریال / به دلیل ایجاد فضایی متفاوت و ویژه و استحکام بصری خاص با بیانی تاثیرگذار / از استان بوشهر / فاطمه مرادی

کد خبر 183842

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز