شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۹
۰ نفر

تخریب مجموعه زندان قصر کار مناسبی نبود اما اتفاقی که هم‌اکنون افتاده اقدامی ارزنده و بسیار دارای اهمیت است.

 اصولا باززنده‌سازی‌ چنین فضاهایی به‌دلیل ویژگی‌های هویتی، کار بسیار خوبی است. در واقع این کار، در تمام دنیا در حال انجام است و اقدامی پیشرو تلقی می‌شود. هم‌اکنون در بسیاری از شهرهای جهان، ساختمان‌ها و بناهای قدیمی را تغییر کاربری می‌دهند و زندگی شهری جدیدی به آن می‌دمند. نمونه‌اش بسیاری از بناهای قدیمی است که کاربری گردشگری و توریستی و... یافته‌اند که اتفاقا در شهرهای مهم جهان نیز تعدادشان کم نیست. مسلما هنگامی که یک شهروند با معماری یک شهر و یک مجموعه آشنا می‌شود و با آن انس و الفت می‌گیرد، می‌تواند با توجه به ویژگی‌های خاص معماری به‌عنوان یک خاطره آن ‌را دوست داشته باشد. البته معماری این مجموعه در گذشته زندان بوده و شاید خیلی‌ها زندان را به‌عنوان یک خاطره دوست نداشته باشند. اما خیلی از ساختمان‌های قدیمی را که به‌صورت باغ‌ها و عمارت‌ها بودند و مردم با عملکرد آنها خاطرات خوبی داشتند می‌توان با تغییر کاربری به فضاهای شهری جدید تبدیل کرد.

نمونه این فضاها در خیابان سپه وجود دارد. همچنین آثاری که در پیرامون میادین قدیمی از جمله حسن آباد وجود دارد. مردم مسلما با چنین فضاهایی خاطره دارند. اگر به آنها یک عملکرد شهری بدهیم و مردم بتوانند وارد آن شوند، به‌تدریج نسبت به آنها تعلق زیادی پیدا خواهند کرد و باعث ایجاد خاطره می‌شود.

به‌نظر من با حفظ یک معماری که بین مردم خاطره‌انگیز است، می‌توان آن بنا و اثر را با یک عملکرد دیگری دوباره به خاطرات مردم بازگرداند. اگر ساختمانی مثل زندان، خاطرات شیرینی برای شهروندان نداشته باشد، با دادن یک عملکرد جدید می‌توان فضایی زیبا برای شهروندان رقم زد. نمونه بارز چنین اقدامی در شهر تهران فرهنگسرای بهمن است. فرهنگسرای بهمن تا پیش از آنکه به یک مکان فرهنگی تبدیل شود کشتارگاه مرکزی شهر تهران بود. شاید مردم خاطرات خیلی شیرینی از کشتارگاه نداشته باشند اما با تبدیل این مکان به یک فرهنگسرا و ایجاد عملکرد فرهنگی در این محدوده، هم‌اکنون فرهنگسرای بهمن به‌عنوان یک مکان، در خاطرات مردم حضوری پررنگ دارد.

با تغییر کاربری هرکدام از این مناطق و محدوده‌ها و ایجاد یک زندگی شهری جدید در آنها، احساس تعلق زیادی در شهروندان ایجاد می‌کنیم. شاید موفق‌ترین نمونه‌ای که بتوان به آن اشاره کرد، خانه هنرمندان است؛ بنایی که تا پیش از کاربری فرهنگی، محدوده‌ای نظامی بود اما با شکل‌گیری خانه هنرمندان فضایی مناسب برای فعالیت‌های فرهنگی شهروندان در وسط شهر ایجاد شد که برای شهروندان خاطره‌آفرینی می‌کند. احداث باغ موزه قصر اقدامی فوق‌العاده از سوی شهرداری تهران است و گامی مهم در باززنده‌سازی‌ فضای شهری.

کد خبر 183827

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز