سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۸:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: انگلیسی‌ها می‌کوشند راه‌های استفاده ایمن از اینترنت را فرا بگیرند و از خدمات آنلاین بهره ببرند

به همین خاطر این هفته در بریتانیا هفته 'ایمنی استفاده از اینترنت' نامگذاری شده که هدف از برگزاری آن افزایش آگاهی عمومی در باره مشکلات مرتبط با استفاده از خدمات آنلاین است.
به گزارش بی بی سی، در سال های اخیر در بسیاری از کشورهای جهان موضوع تقلب اینترنتی باعث نگرانی کاربران و همچنین ارائه کنندگان خدمات مالی آنلاین بوده و تلاش برای یافتن راه های جلوگیری و مقابله با جرائم اینترنتی به نیازی مبرم در این کشورها تبدیل شده است.

کاربران اینترنت در این کشورها از خدمات مختلف ارائه شده، از جمله خدمات بانکی و خرید و یا فروش کالا از طریق اینترنت استفاده می کنند و برای دسترسی به این خدمات، اطلاعات شخصی (مثلا شماره حساب بانکی، شماره کارت اعتباری، ...) خود را در اختیار سایت‌هایی می گذارند که به آنها مراجعه کرده اند.

این که نهایتا چه کسی - کاربر یا ارائه کننده خدمات - مسئول تامین امنیت نقل و انتقال های مالی در اینترنت است همواره مورد بحث بوده است.

به تازگی دولت بریتانیا از طریق اینترنت برنامه‌ای را برای افزایش آگاهی کاربران آغاز کرده و به عنوان بخشی از این برنامه، نظرسنجی را با مشارکت 2441 نفر صورت داده است.

بنابه نتایج به دست آمده از این نظرسنجی (که بین دوم تا پنجم مارس انجام شد) کمتر از نیمی از 29 میلیون کاربر اینترنت در بریتانیا در مرحله اول خود را مسئول محافظت از اطلاعات شخصی در اینترنت می دانند.

حدود شانزده درصد از پاسخ دهندگان به این نظرسنجی معتقد بوده‌اند که بانک ها مسئول محافظت از اطلاعات شخصی آنها در اینترنت هستند.

این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که دوازده درصد از کاربران اینترنت در بریتانیا در جریان استفاده از خدمات آنلاین در یک سال گذشته قربانی کلاهبرداری شده و به طور میانگین 875 پوند متضرر شده اند.

پنج درصد از سوال شوندگان در این نظرسنجی در حین خرید آنلاین در یک سال گذشته با تقلب مواجه شده اند، سه درصد قربانی سرقت هویت و چهار درصد گفته اند که مشخصات حساب بانکی یا کارت اعتباری آنها دزدیده شده است.

تونی نیت، مدیر "در آنلاین امن باشید"، (Get Safe Online)، که از جمله مجریان این نظرسنجی برای دولت بریتانیا بوده، می‌گوید: "اینترنت اکنون دنیایی واقعی تلقی می شود و همانطور که ما پلیس را برای دزدیده شدن وسایل شخصی‌مان سرزنش نمی‌کنیم باید در مورد اطلاعاتی که به صورت آنلاین داریم مراقب باشیم."

به گفته آقای نیت در حالی که 93 درصد از کاربران اینترنت در بریتانیا به طور روزانه از اینترنت استفاده می کنند این که تصور شود تکنولوژی به تنهایی مسئول مراقبت از اطلاعات آنلاین است، درست نیست.

گرت گریفیت، مسئول امور امنیتی سایت پرطرفدار خرید و فروش کالای "ای بی" (eBay)، با او موافق است و می‌گوید خریداران آنلاین باید متقاعد شوند که قبل از هرگونه خریدی باید با مسائل ایمنی در این حوزه آشنا باشند.

وی در ادامه می گوید: "ما مرکزی در سایت "ای بی" داریم که در این ارتباط به خریداران اطلاعات و آموزش می‌دهد اما مشکل اصلی وادار کردن مشتری به خواندن مطالب موجود در این مرکز است."

سایت خرید و فروش اینترنتی "ای بی"، از جمله سایت های اینترنتی است که به طور فزاینده ای هدف کلاهبرداران قرار می‌گیرد. کلاهبرداران با درست کردن سایت های مشابه "ای بی" وانمود می‌کنند که سایت "ای بی" هستند و خریداران را گول می زنند.

"ای بی" ابزار جدیدی را برای محافظت از مشتریان خود راه اندازی کرده است؛ از جمله نوار ابزار (toolbar) مجانی که به بازدیدکنندگان این سایت اجازه می‌دهد با استفاده از آن مطمئن شوند در سایت واقعی ای بی هستند.

نظرسنجی دولت بریتانیا همچنین نشان داده که باز کردن "هرزنامه" (Spam)، نداشتن نرم افزار ضد "نرم افزار مخرب"، (anti-spyware)، و "دیوار آتشین" (firewall) از جمله دلایل دیگری است که کاربران در معرض تخلفات اینترنتی قرار می گیرند.

53 درصد از پاسخ دهندگان به نظرسنجی گفته‌اند که به نظر آنها باید آزمونی - مشابه امتحان رانندگی - برای کاربران اینترنت طراحی شود.

بنابه نتایج این نظرسنجی حدود ده درصد از قربانیان کلاهبرداری اینترنتی وقوع آن را گزارش نکرده‌اند. این بدان معناست که بالغ بر 148 هزار جرم اینترنتی در بریتانیا در دوازده ماه گذشته گزارش نشده است.

کد خبر 18344

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز