در مسابقات کشتی آزاد بازی‌های المپیک لندن و میان کشتی‌‌گیران برجسته و باتجربه و مدال‌آوری چون یزدانی، تقوی و گودرزی که در ترکیب تیم ملی حضور داشتند، کمتر کسی شانس و بختی برای کشتی‌گیر جوان و بی‌تجربه‌ای مثل کمیل قاسمی در راه کسب مدال متصور بود.

کمیل قاسمی - کشتی آزاد

اما در شرایطی که از آن جمع پر امید و صاحب بخت، تنهاگودرزی مدال گرفت وهیچ‌کدام از دو دارنده مدال طلای آخرین دوره رقابت‌های جهانی استانبول دستشان به مدال نرسید، این کشتی‌‌گیر جوان جویباری بود که با به هم زدن تمامی پیش‌بینی‌ها و معادلات قبلی با مدال ارزشمند برنزش شگفتی‌ساز شد و نوید یک کشتی‌‌گیر باآتیه را داد. قاسمی در میدان بزرگ المپیک آنچنان با روحیه و دلاورانه ظاهر شد که همگان او را به‌عنوان یک پدیده باور کردند. او در گفت‌وگو با همشهری از کشتی‌هایش روی تشک المپیک لندن و مبارزه به‌یاد‌ماندنی با آرتور تایمازوف معروف و حریف آمریکایی‌اش گفت و اینکه همچنان می‌خواهد به موفقیت‌هایش در رویدادهای پیش‌رو در دنیای کشتی ادامه دهد.

  • از کشتی‌هایت در المپیک بگو و اینکه آیا خودت هم قبل از مسابقات باور داشتی که در میدان بزرگی چون المپیک موفق به کسب مدال شوی‌؟

راستش کنار آمدن با فضای مسابقات المپیک خیلی دشوار بود و باید بیش از همه از آقای خادم تشکر کنم که با دادن روحیه لازم به من کمک کرد و خیلی زود توانستم خودم را با شرایط مسابقات وفق دهم. اینکه به مدال فکر می کردم یا خیر، واقعیت این است که نمی‌خواستم طوری کشتی بگیرم که بعدها پشیمان شوم و این موضوع باعث شد تا به این نتیجه برسم که در راه رسیدن به مدال از هیچ کوششی فرو‌گذار نکنم که خوشبختانه جواب گرفتم.

  • هنگامی که پس از وزن‌کشی و برداشتن قرعه در گروهی قرار گرفتی که نام تایمازوف هم به چشم می‌خورد چه حالی پیدا کردی؛ خصوصا که قبلاً تمامی کشتی‌‌گیران ایرانی را با فاصله بسیار شکست داده بود‌؟

در خلوت خودم به این نتیجه رسیدم که چیزی برای از دست دادن ندارم و به همین دلیل با خودم عهد کردم که باید با تمام وجود برای بردنش تلاش کنم. اگر موفق شدم دست به کاری بزرگ زدم و اگر هم باختم، سرزنشی در انتظارم نخواهد بود. از سوی دیگر مربیان نیز با آنالیز کشتی‌های تایمازوف خیلی به من کمک کردند تا حین مبارزه در تله او گرفتار نشوم و چه‌بسا که اگر گوی هم در کلینچ نشستن بد قلقی نمی‌کرد و یک‌بار به سود من در‌می‌آمد با خسته کردنش در وقت سوم می‌توانستم به هدفم برسم که نشد.

  • کشتی با او چقدر در مقایسه با سایر کشتی‌‌گیرانی که در المپیک با آنان روبه‌رو شدی سخت و دشوار بود‌؟

تایمازوف یکی از اسطوره‌های کشتی است که در چهارمین حضور المپیکی‌اش در لندن به سومین مدال طلا دست پیدا کرد. او کشتی‌گیر قلدر و محکمی بود. خیلی از کشتی‌گیرانی که با او کشتی گرفته بودند تعریف می‌کردند که بدن او وقتی به بدن حریفان می‌خورد چاره‌ای جز بیرون رفتن از تشک یا دادن امتیاز ندارند. اما با وجود این و با همه این تفاصیل، با خنثی کردن نقاط قوتش اجازه هرگونه کاری را از او گرفته و برای بردنش فقط کمی بدشانس بودم.

  • ولی در مابقی کشتی‌ها به‌خصوص در دیدار رده‌بندی با حریف آمریکایی خیلی فنی و باروحیه ظاهر شدی تا جایی که خیلی‌ها عنوان داشتند که اگر در گروه دیگر قرار می‌گرفتی شانس راهیابی به فینال را هم داشتی‌.

نمی‌شود گفت. در آن گروه هم حریفان قدرتمندی مثل بلال ماخوف و قهرمان گرجستانی حاضر بودند که یکپا مدعی مدال طلا به‌شمار می‌رفتند. البته همین کشتی‌گیر آمریکایی که در رده‌بندی او را شکست دادم نفر سوم مسابقات جهانی بود و حتی سابقه شکست دادن تایمازوف را هم داشت. در کشتی با او هم به همان نتیجه دیدار با تایمازوف رسیده بودم و گفتم که کاری نکنم که بعد‌ها افسوسش را بخورم و به همین دلیل در ثانیه‌های پایانی با گرفتن یک زیر، کار را تمام کردم.

  • به‌نظر می‌رسید که به لحاظ وزنی هم مشکل داشتی و سبک‌تر از تمامی حریفانت بودی‌؟

وزن من 114کیلو‌گرم است و باید برای آینده یک مقدار بر وزنم بیفزایم تا بر این مشکل فائق شوم.

  • به‌نظر قاسمی اگر بلال ماخوف به جای کشتی‌‌گیر گرجی در فینال حاضر می‌شد چقدر احتمال تبدیل مدال طلای تایمازوف به نقره بود‌؟

من فکر می‌کنم که اگر بلال ماخوف هم به فینال می‌رسید بازهم مدال طلا نصیب تایمازوف می‌شد. او برای جاودانه شدن در کشتی دنیا با وجود سن بالا با انگیزه فراوانی که برای تصاحب مدال طلا داشت بعید بود که میدان را به این آسانی‌ها به کشتی‌گیر دیگری بدهد.

  • از مدال نگرفتن کدام کشتی‌گیر ایرانی بیشتر افسوس خوردی‌؟

رضا یزدانی. او اگر مصدوم نمی‌شد بدون کمترین تردید بیشترین بخت کسب مدال طلای وزن 96کیلوگرم را داشت. برای تقوی هم ناراحت شدم.

  • حالا خیلی‌ها کمیل قاسمی را به‌عنوان یک پدیده باور داشته و دوست دارند بیشتر از او و سابقه‌اش بدانند. می‌شود از چگونگی آمدنت به کشتی بگویی و اینکه از کجا شروع کردی و چند سال داری‌؟

من 24سال سن دارم و در شهرجویبار که کشتی به نوعی با خون مردمش همانند سایر نقاط مازندران عجین شده متولد شده‌ام؛ مردمی که عاشقانه به قهرمانان کشتی عشق می‌ورزند و همه امید و آرزوهایشان را در چهره و موفقیت‌های آنان می‌بینند. پدرم علاقه زیادی به کشتی داشت و پدربزرگم نیز یکی از قهرمانان نامی کشتی محلی مازندران به نام «لوچو» بود و طبیعی بود در چنین فضایی من هم همانند سایر جوانان این شهر جلب ورزش پهلوانی کشتی شدم و قدم به قدم توانستم تا تصاحب دوبنده تیم ملی پیش بروم.

  • قبل از رسیدن به دوبنده تیم ملی بزرگسالان، مهم‌ترین موفقیت‌هایت در کشتی چه بود‌؟

دو بار در مسابقات جوانان جهان سوم شدم و سال پیش هم نایب قهرمان بزرگسالان آسیا.

  • شما حضور در کشتی را با لوچو شروع کردی یا کشتی آزاد‌؟

من از ابتدا با حضور در ساری فعالیتم را در کشتی آزاد شروع کردم ولی با کشتی محلی لوچو هم بیگانه نبوده و نیستم و سابقه حضور در این رقابت‌های محلی را نیز دارم و حتی یکی، دو‌بار به پاس موفقیت و قهرمانی برنده چند راس گوسفند هم شده‌ام. بعد از چندی از ساری به شهر خودم،جویبار آمدم و زیرنظر یکی از مربیان سازنده به نام آقای نقیبی، تمرینات را ادامه دادم که هنوزهم که هنوز هست شاگرد ایشان محسوب می‌شوم.

  • اینکه شما مثل دیگر ملی‌پوشان جویباری جزو شاگردان محمود اسماعیل‌پور یا برادران واگذاری نیستید برای ما و خیلی از علاقه‌مندان به کشتی می‌تواند کمی عجیب باشد؛ مربی‌ای که در همین المپیک هم دو شاگرد به نام‌های مسعود اسماعیل‌پور و رضا یزدانی در تیم ملی داشت.

البته تمامی عزیزانی که شما نام بردید از مربیان بنام کشور و مازندران هستند اما من انتخابم از همان ابتدا آقای نقیبی بوده که همچنان نیز افتخار شاگردی ایشان را دارم.

  • اولین باری که نامت سر زبان‌ها افتاد فکر می‌کنم لیگ کشتی دو سال پیش بود که در تیم راه‌آهن خراسان رضوی عضویت داشتی و غلامرضا محمدی، سرمربی وقت تیم ملی و باشگاه نفت خبر از حضور پدیده جدیدی در سنگین وزن داده بود.

بله ایشان به من خیلی محبت کردند و در زمان آقای محمدی بود که به عضویت تیم ملی کشتی بزرگسالان در مسابقات آسیایی درآمدم.

  • کمتر کسی فکر می‌کرد که قاسمی با توجه به حضور کشتی‌گیر با تجربه‌ای چون معصومی و رقیبانی چون آذرشکیب و پرویز هادی به عضویت تیم ملی در المپیک لندن در‌آید‌!

البته من به این راحتی‌ها به عضویت تیم ملی در نیامدم و در هر میدانی که مربیان و به‌خصوص آقای خادم تشخیص دادند حاضر شدم. در مسابقات انتخابی، ابتدا معصومی را شکست دادم و بعد همراه با هادی راهی جام‌جهانی شدم و در بازگشت هم در پیکارهای انتخابی با بردن او توانستم با اعتماد مربیان به عضویت تیم ملی در المپیک در‌آیم.

  • تا قبل از شکست دادن معصومی در مسابقات انتخابی چندبار با او کشتی گرفته بودی‌؟

من و آقای معصومی تنها دو بار سابقه کشتی گرفتن با همدیگر را داریم که یک‌بار من او را در همین مسابقات انتخابی تیم ملی بردم و یک‌بار هم او در فینال لیگ دوسال پیش توانست در دیدار شهدای جویبار و نفت، من را مغلوب کند.

کد خبر 183428

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز