یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: فیلم وجدا به کارگردانی حیفا المنصور، اولین فیلم سینمایی که تاکنون در عربستان سعودی ساخته شده است، در جشنواره فیلم ونیز به نمایش در می‌آید.

به گزارش اکونیوز، به نقل از آسوشیتدپرس، فیلم «وجدا» که اولین فیلمی است که تاکنون در عربستان سعودی ساخته شده، قرار است این هفته برای اولین بار به نمایش درآید.

این فیلم را «حیفا المنصور» کارگردانی کرده و داستان آن درباره دختر بچه‌ ۱۰ ساله‌ای است که آرزوی یک دوچرخه دارد تا با آن با یک پسر مسابقه بدهد و برای رسیدن به این آرزو مجبور به تحمل مشکلات زیادی است.

در این فیلم نگاهی تازه و نو به زندگی روزمره و ناعدالتی‌های جنسیتی که در عربستان سعودی وجود دارد، شده است.

«وجدا» با مادرش زندگی می‌کند و پدرش کمتر به او و مادرش سر می‌زند، چون در جست‌وجوی همسر تازه‌ای است که بتواند برای او یک فرزند پسر بیاورد.

«حیفا المنصور» کارگردان فیلم، در این باره می‌گوید: من احساس غرور و افتخار می‌کنم، از اینکه توانسته اولین فیلمی که تاکنون در عربستان سعودی ساخته شده است را به نام خودم به ثبت برسانم. ساخت این فیلم، تجربه بی‌نهایت سختی بود، با این حال انگیزه من برای ساخت آن بسیار قوی بود.

وی می‌افزاید: فضای حاکم بر عربستان سعودی نسبت به قبل کمی باز شده، چه برای رشد هنر و چه جایگاه زنان در جامعه ولی هنوز یک زن برای آنکه در این کشور فیلمساز شود با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد؛ آن‌چنانکه من تاکنون پیام‌های تهدید‌آمیز زیادی دریافت کرده‌ام ولی خوب اجازه نداده‌ام که این مسئله بر کارم تاثیری منفی بگذارد آن‌ها تصور می‌کنند که کار من ارزش‌های آن‌ها را زیر سوال برده ولی من سعی‌ام بر این بوده که همواره احترام آن‌ها را نگاه دارم و به جای ستیزه کردن، با آن‌ها ارتباط برقرار کنم.

وی در ادامه در مصاحبه با شبکه خبری اِشیا می‌گوید: در کشور ما فرهنگ فیلمسازی وجود ندارد، آنچنانکه اکران فیلم در اماکن عمومی کاری غیرقانونی است، من پیش از این هرگز نتوانسته بودم سر فیلمبرداری یک فیلم حاضر شوم و آموزش ببینم، واقعا خیلی سخت گذشت و اکنون با تمام آن مشکلات به من اجازه داده شد تا در عربستان فیلم بسازم و به عقیده من، این یعنی اینکه عربستان برای هنر، آغوش گشوده است.

شصت و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز از ۲۹ آگوست (۸ شهریور) آغاز شده و تا ۸ سپتامبر (۱۸ شهریور) نیز به کار خود ادامه خواهد داد.

کد خبر 183246
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز