دوشنبه ۶ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: یان پیسلی رییس حزب اتحادگرای دموکراتیک(پروتستان) ایرلند و جری آدامزرییس شین فین (کاتولیک) بر سر تشکیل یک دولت ائتلافی تا 8 ماه مه سال جاری توافق کردند.

به گزارش بی سی، این توافق در کاخ استورمونت ، محل تشکیل جلسات مجلس ایرلند شمالی، از سوی یان پیسلی اعلام شد.پیسلی پس از اولین دیدار خود با جری آدامز رهبر شاخه سیاسی حزب جمهوریخواه ایرلند(شین فین) در سخنانی گفت:این دیدار گام مهمی در مسیر تشکیل دولتی مشترک تا شش هفته آینده محسوب می‌شود.هدف ما ایجاد تحول وقعی در زندگی مردم این بخش از بریتانیا است.

پیسلی افزود:روز شنبه حزب اتحادگرای دموکراتیک در بیانیه‌ای خود را متعهد به مشارکت و حمایت از  دولت جدیدی دانست که از ماه مه تشکیل می‌شود.پیش نویسی که در حزب اتحادگرا در این رابطه تنظیم شده و به تایید رهبران حزب نیز رسیده الزام آور است.

جری آدامز رهبر شین فین نیز این توافق را تحت عنوان ورود به یک عصر جدید توصیف کرد و از سخنان یان پیسلی استقبال کرد.

آدامز گفت: تصور می‌کنم توافق نامه‌ای که میان شین فین و حزب اتحادگرای دموکراتیک بر مبنای احیای نهاد‌های سیاسی  تا 8 ماه مه به دست آمده آغاز گر دور جدیدی از سیاست گذاری در جزیره ایرلند خواهد بود.

تونی بلر نخست وزیر بریتانیا نیز با اشاره به دیدار میان رهبران شین فین  و حزب اتحاد گرای دموکراتیک اعلام کرد: امروز برای مردم ایرلند شمالی و همچنین این جزایر (جزایری که انگلستان، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی را در بر گرفته‌اند) روز بسیار مهمی بود.

بلر افزود: هر آنچه ما طی ده سال گذشته انجام دادهایم به منظور زمینه سازی برای چنین توافقی بوده است.

این توافق پس از چهار دهه بن بست سیاسی سیاسی میان حزب اتحادگرای دموکراتیک، که اعضای آن را پروتستان‌ها تشکیل می‌دهند، به رهبری یان پیسلی و حزب کاتولیک جمهوریخواه ایرلند به رهبری جری آدامز به دست آمده است.

پیشینه
هیات اجرایی حزب اتحادگرای دمکراتیک که در انتخابات ماه گذشته مجمع محلی ایرلند شمالی موفق به کسب بیشترین کرسی‌ها شد، هفته گذشته با صدور قطعنامه‌ای برای تقسیم قدرت با حزب جمهوریخواه در صورت تعویق شش هفته‌ای تشکیل مجمع محلی ابراز آمادگی کرد.
دو حزب رقیب اتحادگرای دمکراتیک و شین فین که تا امروز دوشنبه 6 مارس(26 فروردین) از مذاکره مستقیم با یکدیگر خودداری کرده بودند، به ترتیب ‪ ۳۶‬و ‪ ۲۸‬کرسی از مجموع کرسی‌های مجمع عمومی ‪ ۱۰۸‬نفره این منطقه را به خود اختصاص داده‌اند.
بر اساس این نتایج رهبر حزب اتحادگرای دمکراتیک باید به عنوان رهبر حزب دارای بیشترین رای به سمت سر وزیر توسط مجمع محلی انتخاب و "مارتین مک گینس" نفر دوم و مذاکره‌کننده ارشد شین فن نیز به معاونت وی برگزیده شود.
دولت‌های بریتانیا و ایرلند جنوبی تا روز دوشنبه 6 مارس به این دو حزب فرصت داده بودند تا پس از مشخص شدن نتایج انتخابات با عمل به معاهده صلح گود فرایدی روند تقسیم قدرت را نهائی کنند یا اینکه شاهد انحلال مجمع محلی را که از اکتبر ‪ ۲۰۰۲‬ به حال تعلیق درآمده و تسلط مستقیم مجدد لندن بر ایرلند شمالی باشند.
آدامز رهبر شین فین پیش از این خطاب به حزب اتحادگرای دمکراتیک اعلام کرده بود چنانکه این حزب قصد ایجاد یک مجمع محلی کارآمد را پس از ‪ ۲۶‬مارس داشته باشد، باید به صورت مستقیم با شین فن و احزاب دیگر مذاکره کند.
روند تقسیم قدرت در ایرلند شمالی در سال ‪ ۱۹۹۸‬و در پی امضای معاهده گود فرایدی میان جمهوریخواهان و اتحادگرایان و با وساطت و حمایت دولتهای بریتانیا و ایرلند جنوبی آغاز شده و منجر به تشکیل مجمع محلی این منطقه شده است.

کد خبر 18324

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز