سخنگوی وزارت امور خارجه با حضور در برنامه نگاه یک، به تشریح موضوعاتی همچون هزینه برگزاری اجلاس، حضور بان کی‎مون در ایران، زیباترین لحظه اجلاس پرداخت و در رابطه با اختلاف نظر رئیس‎جمهور مصر با ایران بر سر موضوع سوریه گفت: ممکن است در مسئله سوریه اختلاف دیدگاه داشته باشیم که کاملا طبیعی است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه شب گذشته در برنامه نگاه یک درباره اجلاس سران عدم تعهد که طی روزهای گذشته در تهران برگزار شد، گفت: کار اصلی اجلاس سه سال پیش آغاز و در معاونت بین المللی وزارت امور خارجه طرح جدیدی شکل گرفت.

وی افزود: در نمایندگی بین المللی در نیویورک و ژنو، دستور کار جدیدی ارائه شد و از همان 3 سال پیش که به عنوان رئیس انتخاب شدیم عضو تروئیکای عدم تعهد نیز بودیم و نقش فعالی را داشتیم.

مهمانپرست درباره 2 روز اول اجلاس در سطح کارشناسان با اشاره به اینکه در سطح کارشناسان عموما معاونین وزارت امور خارجه شرکت کرده بودند بیان کرد: کار اصلی سند در آن دو روز انجام شد. پیش نویسی که از پیش آماده شده بود مورد بحث و بررسی قرار گرفت و کارشناسان در 2 کمیته سیاسی و اقتصادی که ریاست کمیته سیاسی را کوبا و اقتصادی را مصر بر عهده داشت سند را مورد بررسی قرار دادند.

اهم صحبت‎های سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد در برنامه "نگاه یک"، از این قرار است:

  • در اجلاس وزرای خارجه پیش نویسی که توسط کارشناسان ارشد تهیه شده بود به تصویب وزرا رسید و کار جدیدی که در اجلاس سران صورت گرفت این بود که در بعد از ظهر روز اول کمیته فلسطین تشکیل دادیم.
  • ویژگی امسال این بود که اعضایی که در این کمیته به ریاست ایران حاضر بودند با شور و نشاط ویژه ای در مورد مردم فلسطین، مقابله با رژیم صهیونیستی و اقداماتی در مورد زندانیان در بند رژیم صهیونیستی فعالیت می کردند.
  • از ویژگی های مهم اجلاس سطح هیات ها و تعداد آنها بود که با وجود اینکه از پیش فشارهایی به کشورها وارد کرده بودند و در مورد بان کی مون و مرسی این فشارها بیش از همه بود دیدیم که همه اعضا به خوبی در اجلاس شرکت کردند. از 28 سازمان ناظر اکثر آنها در سطح بالا حضور داشتند و از بین 147 کشور که عضو اصلی و ناظر هستند 141 هیات وارد ایران شدند.
  • در دو روز نزدیک به 68 نفر درخواست سخنرانی کردند که 48 وزیر خارجه صحبت کردند و در اجلاس سران نیز در پایان روز اول 63 درخواست سخنرانی داشتیم که تنها 20 نفر موفق شدند و بیش از 40 سخنرانی به روز دوم موکول شد.
  • اختلافات در همه اجلاس ها وجود دارد و این کمترین حد اختلاف بود و جلسات به سرعت به نتیجه می رسید. در روز نهایی سندی که از طرف رئیس جمهور اعلام می شد بلافاصله و بدون هیچ ملاحظه به تصویب می رسید و این به این مفهوم است که در جلسات مقدماتی بحث ها و رایزنی ها به نتیجه رسیده که این یک دستاورد بسیار مهم است. در یک اجلاس ممکن است طوری باشد که حتی بیانیه نداشته باشد. اجلاس ما یکی از موفق ترین اجلاس ها بود که کامل ترین اسناد را با تایید همه اعضا داد.
  • یکی از موضوعات مهم اعلام مواضع کشورها، مقابله با تحریم های یکجانبه بود است. هم در سند 700 بندی و هم در بیانیه تهران به این نکته تاکید شد اما اتفاق خوب این بود که هیات ها در حاشیه اجلاس دیدارهای دوجانبه داشتند و تفاهمنامه ها و موافقتنامه هایی به امضا رسید که در عمل کشورها به توسعه روابط اقتصادی خود خواهند رسید.
  • حضور رئیس جمهور مصر از چند جهت حائز اهمیت بود. مصر یک کشور با فرهنگ غنی است و یک عضو فعال عدم تعهد است که از موسسین بوده و همچنین مصر رئیس اجلاس بوده است و اگر قرار بود ریاست به ایران واگذار شود حضور مرسی بسیار حائز اهمیت بود.
  • مرسی نماینده مردم و حضورش به عنوان پاسخ دادن به حرکت های مردمی بود و همچنین اولین نماینده مصر بود که از ایران بعد از انقلاب اسلامی دیدار کرد.
  • نطق رئیس جمهور مصر حائز نکات مهمی بود. نکاتی که درباره دفاع از استقلال کشورها و ملت فلسطین و ... مطرح کرد بسیار مهم بود. ممکن است در مسئله سوریه اختلاف دیدگاه داشته باشیم که کاملا طبیعی است. نباید انتظار داشته باشیم که همه 120 کشور مانند هم فکر کنند. اینکه دیدگاه های سیاسی درباره بحران های منطقه متفاوت باشد طبیعی است.
  • مهم این است که کشورها عزم و اراده برای مقابله با حرکت های استکباری را در نظر گرفته اند و به دنبال راه حل مطلوبی هستند. در نکاتی که درباره سوریه می گفتند نیز با ادامه درگیری ها و دخالت خارجی مخالف بودند و همین نکته مهمی است. پیشنهادی که مرسی درباره رایزنی 4 کشور مهم منطقه در مکه به تازگی داد نشاندهنده همین تفکرات است و فکر می کنیم حتما زمانی که نشست ها دنبال شود و کشورهای موثر در کنار هم قرار گیرند می توانیم دیدگاه ها را یکسو کنیم.
  •   سخنرانی روسای کشورها درباره سوریه با نظرات متفاوتی همراه بود. یکی از ویژگی های اجلاس نیز این بود که هر کشوری به راحتی می توانست نقطه نظرات خود را ارائه دهد و رسانه ها هم آزادانه این نظرات را منعکس می کردند. در سند مشترک بندهایی درباره سوریه مطرح شد که همه با آنها موافق بودند و مصر نیز جزو این کشورها بود.
  • بزرگترین ضرری که به نظام سلطه در این اجلاس وارد شد حضور بان کی مون بود. آنها برای مدت زیادی تلاش می کردند که جمهوری اسلامی را منزوی نشان دهند و در ذهن مردم کشورشان یک تصویر غلط از مردم ایران و کشورمان نشان دهند و بیان کنند که امنیت در ایران حاکم نیست. وقتی اجلاس برگزار شد و امنیت حاکم در تهران نشان داده شد یک نوع بی اعتباری برای آن کشورها ایجاد شد. مردمشان فکر کردند که فریب خورده اند و به همین دلیل نیز آنها بایکوت خبری را در پیش گرفتند.
  • بعضی از هیات ها وقتی به ایران آمدند واقعا شگفت زده شدند. نشاط و شادی مردم و همچنین امنیت کامل تهران باعث تعجب آنها شده بود. تصویری که از ایران در ذهن آنها ایجاد شده بود تصویر اشتباهی بود که برخی از هیات ها این موضوع را اعتراف کردند.
  • اجلاس های بین المللی در مورد هزینه دارای یک نرم هستند. رسم این است که کشور میزبان چند نفر از اعضای هیات ها را که همراه مقامات هستند مهمان می کند و این بستگی به سطح هیات دارد. هر چه سطح هیات پایین تر باشد تعداد میهمان ها نیز کمتر می شود.
  • تعداد کسانی که از بین هزاران نفر مهمان ایران بودند تعریف شده است و ممکن است یک نفر با هیات 200 نفره وارد ایران شده باشد. اما هزینه هیات را خود می پردازد که این موضوع باعث رونق گرفتن بحث هتل داری و همچنین گردشگری به ایران می شود.
  • هدف اصلی اجلاس برنامه های کاری بود و ما به هیات ها اعلام کرده بودیم که در حاشیه برنامه ها می توانند از شهرها، پروژه ها و حتی تاسیسات هسته ای ما بازدید کنند اما درخواستی در این باره وجود نداشت.
  • یکی از زیباترین صحنه ها در اجلاس رویارویی دبیر کل سازمان ملل با خانواده شهدای هسته ای و به ویژه فرزندان شهدا آرمیتا و علیرضا بود که با شاخه های گل پیام صلح ملت ایران را ارائه دادند و شکایت معنی داری که نتیجه دوستی ملت ما و برخورد تروریست با این ملت بود بیان کردند.
  • کسانی که تجربه شرکت در اجلاس های بین المللی را دارند از برقراری امنیت در ایران اظهار رضایت داشتند. ما در بهترین شکل و بدون اینکه حضور نیروهای امنیتی چشمگیر باشد امنیت را برقرار کرده بودیم. در بعضی از کشورها به ویژه کشورهای غربی با برگزاری یک اجلاس چهره شهر کاملا نظامی می شود و درگیری در شهر بسیار زیاد می شود.
  • وزرای خارجه دو کشور ایران و لیبی در حاشیه اجلاس مذاکراتی را برای آزادی زندانیان داشتند و خانواده زندانیان نیز ملاقات هایی داشتند و تماس های تلفنی بین خانواده ها با ربوده شدگان انجام شد و قول آزادی اتباع کشور در سریعترین زمان ممکن از دستاوردهای مهم این اجلاس بود.
کد خبر 183131

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز