همشهری آنلاین: در پایان نخستین روز پیکارهای لیگ جهانی کاراته وان ترکیه که از 11 شهریور در شهر استانبول آغاز شد، تیم ملی کشورمان به 2 مدال نقره ،4 برنز و 1 مقام پنجمی دست یافت.

karate

به گزارش سایت فدراسیون کاراته، در این دوره از پیکارها که 315 کاراته‌کا از 47 کشور جهان در سالن المپیک شهر استانبول حضور دارند، در وزن منهای 84 کیلوگرم علی فداکار که در اولین مبارزه خود مراد قاضیوف از روسیه را 8 بر 0شکست داده بود، در مبارزه دوم مقابل ارل کای اوغلو، کاراته‌کای کهنه‌کار ترکیه در حالی که تا ثانیه‌های پایانی، بازی با نتیجه 5 بر 5 در جریان بود، در یک ثانیه آخر مسابقه یک امتیاز از حریف گرفت تا با نتیجه 6 بر 5 پیروز شود. در مبارزه بعدی فداکار موفق شد احمد المستر از کویت، نفر سوم مسابقات قهرمانی آسیا در سال 2012 را 6 بر 5 شکست دهد. در پیکار نیمه نهایی هم فداکار موفق شد یابر کرم اوغلو از ترکیه را 4 بر 0 مغلوب کند و به فینال برسد. او در فینال به مصاف والنتینو سیوروانته ایتالیایی رفت و در یک رقابت نزدیک و میلیمتری با نتیجه 4 بر 3 نتیجه را واگذار کرد و نقره گرفت.

در وزن به اضافه 84 کیلوگرم سامان حیدری مبارزه خود را با پیروزی 9 بر 2 مقابل روسلان سعیدف از قزاقستان آغاز کرد، در مسابقه دوم مولاردو مونزو از شیلی را 8 بر 0 شکست داد، سپس مقابل حامد محمود از کویت 6 بر 3 به برتری دست یافت تا در بازی چهارم مقابل استفانو مانسیکالیتو ایتالیایی، رکوردار مدال‌های جهانی با 6 مدال طلا و برنز (2 طلا و 4 برنز) و نیز عنوان‌دار رقابت‌های قهرمانی اروپا با داشتن 13 مدال طلا، نقره و برنز قرار گرفت و 3 بر 0 پیروز شد و به فینال این وزن راه یافت. حیدری در فینال با نتیجه 5 بر 2 به جاناتان هورنه آلمانی، طلایی‌ترین کاراته‌کای اروپا در سال‌های (2009، 2010،2011، 2012) باخت و به مدال نقره بسنده کرد. در این وزن ایتالیا و هلند به طور مشترک در مکان سوم قرار گرفتند.

مازیار الهامی در وزن منهای 84 کیلوگرم که مبارزات خود را با غلبه 8 بر 0 بر حریف هلندی آغاز کرده بود، در گام دوم 5 بر 0 از سد حریفی از ترکیه گذشت. او در مرحله سوم حریف سوئیسی را 8 بر 1 مغلوب کرد و در نیمه نهایی به مصاف والنتینو سیوروانته ایتالیایی که از قد و قامت بلندتری نسبت به الهامی برخوردار بود رفت که در این رقابت میلیمتری با حساب 2 بر 1 باخت و با این شکست به گروه بازنده‌ها رفت. الهامی در این گروه برای کسب مدال برنز به مصاف چستو سومیا از آلمان رفت و موفق شد این حریف اروپایی خود را 3 بر 0 شکست داده و به مدال برنز برسد.

در مبارزات وزن منهای 75 کیلو گرم سعید فرخی، کاپیتان تیم ملی کاراته کشورمان و ابراهیم حسن‌بیگی موفق شدند با کسب نشان برنز به کار خود پایان دهند.

سعید فرخی برای رسیدن به سکوی سوم ابتدا لی کاوای، دارنده برنز دانشجویان جهان از هنگ گنک را 2 بر 0 مغلوب کرد، در گام دوم و در حالی یک بر صفر از لوئیجی بوسا، قهرمان اروپا در سال‌های 2011 و 2012 و نایب قهرمان جهان از ایتالیا پیش بود، در نهایت 2 بر 1 مغلوب این حریف نامدار شد تا در گروه بازنده‌ها به کارش ادامه دهد. فرخی در گام سوم مراد ساکر از ترکیه را در حالی که 35 ثانیه به اتمام مبارزه وقت باقی بود، به راحتی 9 بر 0 شکست داد و در مسابقه چهارم به مصاف بهمن عسگری، دیگر نماینده کشورمان رفت که خود تا پیش از این مبارزه موفق شده بود حریفانی از سوییس (8 بر 0) ترکیه (2 بر 0) آلمان ( 1 بر 0) را شکست دهد. (عسگری نیز همانند فرخی در مبارزه چهارم نتیحه را 2 به 1 به بوسای ایتالیایی واگذار کرد تا در گروه بازنده‌ها به کارش ادامه دهد.) پیکار فرخی و عسگری در شرایطی 3 به 2 به نفع فرخی به پایان رسید که عسگری در واپسین ثانیه‌ها به شدت از ناحیه مچ دست چپ دچار آسیب‌دیدگی شد و به سختی توانست مبارزه را به انتها برساند. فرخی با این پیروزی، در مسابقه آخر و برای کسب مدال برنز به دیدار روسلان سادیکان، کاراته‌کای لیتوانی شتافت. مبارزه این دو 2 بر 2 به پایان رسید که فرخی به دلیل حملات پردامنه‌اش با رای داوران 4 بر 1 صاحب برتری شد تا همانند سومین دوره لیگ جهانی که دو ماه پیش در جاکارتای اندونزی برگزار شد، به مدال برنز دست یابد.

اما در گروه دیگر این وزن، ابراهیم حسن‌بیگی که در مرحله قبلی لیگ جهانی در اندونزی با یک برد و یک باخت خیلی زود پرونده‌اش بسته شد، در تاتامی استانبول بسیار آماده نشان داد و توانست با 4 برد و 1 باخت همانند فرخی بر سکوی سوم وزن منهای 75 کیلو گرم قرار بگیرد. حسن‌بیگی که مبارزاتش را با برد 4 بر 2 برابر فرانکو ایکاسلی از آرژانتین آغاز کرده بود، در مرحله دوم تودورف از آمریکا را 8 بر 0 از پیش رو برداشت تا در گام سوم مقابل نوآ بیچ، نفر سوم اروپا در سال 2012 از آلمان قرار بگیرد. این مبارزه هر چند تا یک دقیقه به اتمام بازی یک بر صفر به نفع حسن‌بیگی در جریان بود، اما در نهایت 2 بر 1 به سود نوآ بیچ خاتمه یافت تا حسن‌بیگی برای رسیدن به سکوی سوم به دیدار ارسلان اوزان، کاراته‌کای ترک تبار هلند بشتابد، مبارزه‌ای که در پایان وقت قانونی 4 بر 4 خاتمه یافت و داوران 3 بر 2 رای به برتری حسن‌بیگی دادند. در گام آخر هم نماینده کشورمان به مصاف شینهورا از ژاپن رفت و توانست در یک مبارزه هوشیارانه این حریف را 3 بر 0 شکست دهد و گردن‌آویز برنز را به خود اختصاص دهد.

در کاتای انفرادی مردان فرید حقیقی با نتایج مشابه 5 بر 0 مقابل حریفانی از سوئیس، ترکیه، روسیه و ترکیه به پیروزی رسید. حقیقی در نیمه نهایی مقابل ریو کیونا از ژاپن 3 بر 2مغلوب شد تا در گروه بازنده‌ها به مبارزاتش ادامه دهد. در این گروه حقیقی 3 بر 2 ایوان ارمنگ از کرواسی را مغلوب کرد و به مدال برنز دست یافت.

شکست آنتویو دیاز ونزوئلایی، قهرمان جهان در سال 2010 از حوادث مهم مسابقات کاتای انفرادی بود. دیاز که پس از چهار برد، در مصاف با حریف ژاپنی‌اش تن به شکست داده بود، در گروه بازنده‌ها کاتارویی از کویت را شکست داد و به همراه حقیقی بر سکوی سوم قرار گرفت.

نگین باقری هم نماینده کاتای انفرادی بانوان که موفق به شکست نمایندگان ترکیه و آلمان با نتایج مشابه 4 بر 1 شده بود، در سومین مبارزه خود 3 بر 2 مغلوب حریف ژاپنی شد تا در گروه بازنده‌ها به مبارزاتش ادامه دهد. باقری در این گروه مقابل کاتارویی از روس به پیروزی 5 بر 0 رسید و سپس مقابل یوکوکیمورو از ژاپن 4 بر 1 مغلوب شد تا مقام پنجمی این مسابقات را از آن خود کند.

در وزن به اضافه 84 کیلوگرم مردان، جاسم ویشگاهی در حالی که بر اساس قرعه قرار بود به مصاف محمد حامد از کویت برود به دلیل آسیب‌دیدگی از ناحیه کف پا مقابل حریفش ظاهر نشد و بازنده تاتامی اعلام شد تا بدون مبارزه از دور رقابت‌ها کنار رود.


در وزن به اضافه 68 کیلوگرم بانوان حمیده عباسعلی 3 بر 2 به حریف ترکیه‌ای باخت و از از گردونه رقابت‌ها حذف شد.

در وزن به اضافه 84 کیلوگرم، ذبیح‌اله پورشیب در اولین بازی خود مقابل رایسی آفری از آلبانی 6 بر 1 پیروز شد و در بازی دوم مقابل نماینده هلند 3 بر 1 شکست خورد و با توجه به این که این حریف با شکست مقابل کاراته‌کای آلمانی از رسیدن به فینال بازماند، پورشیب نیز از گردونه رقابت‌ها کنار رفت.


سجاد گنج‌زاده، دیگر نماینده این وزن مقابل هورنه از آلمان، طلایی‌ترین کاراته‌کای اروپا در سال‌های اخیر که عناوین قهرمانی اروپا در سال‌های 2009، 2010، 2011 و 2012 را در اختیار دارد قرار گرفت و در حالی که تا 7 ثانیه پایانی نتیجه بازی صفر بر صفر بود، گنج‌زاده یک امتیاز از دست داد تا بازنده میدان باشد و در گروه بازنده‌ها به مبارزاتش ادامه دهد. در گروه بازنده‌ها حریف بلغاری را در دقیقه نخست 8 بر 0 برد تا در بازی سوم به مصاف نماینده سنگال برود و در حالی که در وقت قانونی مبارزه نتیجه تساوی 2 بر 2 به دست آمد، با رای داوران این نماینده سنگال بود که 3 بر 2 پیروز میدان شد.

مهسا افسانه، دیگر نماینده کاتای بانوان در گروه B به مصاف حریفان رفت که در مبارزه نخست خود مقابل تاشی اوکا از ژاپن 4 بر 1 شکست خورد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.

کد خبر 183101
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز