سوریه با محکوم کردن دخالت‌های آنکارا در امور داخلی این کشور، حمایت خود را از طرح پیشنهادی عراق برای تشکیل گروه تماس با عضویت کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد، اعلام کرد.

ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه در نشستی خبری پس از دیدار با نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که بغداد به سوریه پیشنهاد داده است تا گروه تماسی متشکل از کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد تشکیل شود و سوریه نیز این طرح را پذیرفته است. وی گفت: این اقدام به‌منظور تلاش کشورهای عضو برای حل وضعیت جاری در سوریه است و ما از این پیشنهاد استقبال می‌کنیم.

فیصل‌المقداد، معاون وزیر امور خارجه سوریه هم دولت ترکیه را به آموزش گروه‌های تروریستی و کمک به گسترش نیروهای القاعده در سوریه متهم کرد. وی گفت: به عقیده ما دولت ترکیه در آموزش گروه‌ها و نیروهای تروریستی در سوریه نقش مهمی را ایفا می‌کند و این مسئله چیزی است که با منافع ملت ترکیه که همواره با سیاست‌های دولتشان علیه سوریه مخالف بوده‌اند، تناقض دارد.

این در حالی است که یکی از رهبران سابق القاعده و یکی از چهره‌های شاخص قبیله ابین در یمن به‌تازگی اعلام کرده که علت عقب‌نشینی ناگهانی اعضای القاعده از یمن مشارکت در جنگ علیه نظام سوریه است. طارق الفضلی، یکی از رهبران سابق القاعده در یمن اظهار کرد که عقب‌نشینی اعضای انصار الشریعه وابسته به القاعده از دو شهر زنگبار و جعار در استان ابین واقع در جنوب یمن با هدف مشارکت در جنگ علیه نظام سوریه صورت گرفته است.

رد طرح استقرار نیروهای بین‌المللی در مرزهای لبنان

شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان با تأکید بر اینکه استقرار نیروهای بین‌المللی در مرزهای مشترک این کشور و سوریه طرح رژیم صهیونیستی است، اعلام کرد که حزب‌الله با مداخله لبنان در امور سوریه مخالف است. معاون دبیرکل حزب‌الله گفت: حزب‌الله همانطور که با مداخله لبنان در امور سوریه مخالف است، با استقرار نیروهای بین‌المللی در مرزهای شمالی هم مخالف است و آن را طرح رژیم صهیونیستی برای تخریب لبنان می‌داند.

کد خبر 183078
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز