یکشنبه ۵ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۹
۰ نفر

همشهری ‌آنلاین: آلبوم و سی‌دی تازه گروه دستان به نام دریای بی پایان با آهنگسازی سعید فرج پوری و آواز سالار عقیلی از سوی موسسه آوا خورشید به بازار موسیقی عرضه شد

سعید فرج‌پوری ضمن اعلام این خبر به همشهری‌آنلاین گفت: این آلبوم بخش دوم کنسرت گروه دستان است که  بهار  85 در کاخ نیاوران به اجرا درآمد.

به گفته فرج پوری دراین آلبوم که قطعات، تصانیف و آواز های آن در نغمه بیات اصفهان است، چهار تصنیف و دو چهار مضراب گنجانده شده است.

گروه دستان از جمله گروه‌های شناخته شده موسیقی ایرانی است که از ابتدای دهه هفتاد کار خود را با آلبوم بامداد به خوانندگی بیژن کامکار آغاز کرد، اما از سال‌های پایانی دهه هفتاد حجم این گروه در سه نفر (حمید متبسم، حسین بهروزی نیا، پژمان حدادی)  خلاصه شد که چند سال بعد سعید فرج پوری و بهنام سامانی هم به گروه اضافه شدند تا ترکیب اصلی گروه به دست آید. این گروه در داخل کشور با خوانندگان مختلفی چون شهرام ناظری، صدیق تعریف و سالار عقیلی آلبوم انتشار داده است.

ویژگی مهم این گروه توجه به ابتکارات در چارچوب موسیقی سنتی ایران است و اعضای این گروه سهمی جدی در معرفی این گونه موسیقایی به مخاطبان اروپایی و آمریکایی داشته‌اند.

در یک سال اخیر چهار آلبوم از این گروه انتشار عمومی پیدا کرد که معروف‌ترین آن، آلبوم لولیان به خوانندگی شهرام ناظری بوده است. سه آلبوم دیگر این گروه ساز دستان (بخش اول کنسرت گروه دستان در کاخ نیاوران)، ماه عروس (با خوانندگی صدیق تعریف) و همین آلبوم دریای بی پایان بوده است.

در این آلبوم پژمان حدادی (تمبک، بم دایره، دایره)، حمید متبسم(تار)، حسین بهروزی نیا(بربط) سعید فرج پوری (کمانچه) و بهنام سامانی دف، دایره، کوزه و دمام می‌نوازند.
در آلبوم دریای بی پایان برای تصانیف و آوازها از اشعار عطار، هوشنگ ابتهاج سایه، حافظ و مولانا استفاده شده است. گروه دستان زمستان گذشته کنسرتی [کنسرت گروه دستان در اروپا]در اروپا برگزار کرد و قرار است آلبوم دریای بی‌پایان این گروه هم در ششمین نشست نقد نغمه مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

کد خبر 18288

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز