مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۱ - ۲۱:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی جدید که ارتباطی میان واکسن آنفلوآنزا و خطر نقائص جدی جنینی پیدا نکرده است، به شواهد موید بی‌خطر بودن واکسیناسیون آنفلوآنزا برای زنان باردار افزوده است.

به گزارش رویترز این بررسی که بر روی حدود 9000 زن باردار انجام شد که واکسن آنفلوآنزا زده بودند، نشان داد که حدود 2 درصد از این زنان نوزادانی به دنیا آوردند که دارای نقص عمده هنگام تولد مانند بدشکلی قلب یا لب‌شکری بودند.

این میزان نقص هنگام تولد مشابه میزانی بود که در حدود 77000 زن بارداری که واکسن آنفلوآنزا نزده بودند، مشاهده شد.

این پژوهش همچنین نشان داد که زنانی که واکسن زده بودند با احتمال کمتری ممکن است دچار مرده‌زایی (ختم بارداری پس از هفته بیستم) شوند، 0.3 درصد نسبت به 0.6 درصد در زنان واکسینه‌نشده.

نوزادان زنان واکسینه‌شده همچنین میزان مرگ و میر پایین‌تری داشتند: 0.2 درصد از نوزادان این گروه زنان بلافاصله پس از تولد فوت کردند در حالیکه در مادران واکسینه‌نشده این میزان 0.4 درصد بود.

البته هنوز روشن نیست که این مزایا ناشی از واکسن آنفلوآنزا است یا نه.

دکتر جین اس شفیلد، سرپرست این پژوهش گفت که احتمالا واکسن به جلوگیری از موارد شدید آنفلوآنزا در این زمان کمک کرده است.

شفیلد که استاد بیماری‌های زنان و زایمان در مرکز پزشکی جنوب‌غرب دانشگاه تکزاس در دالاس است، گفت: "اگر سوال این باشد که آیا با اطمینان می‌توان این اثرات را به واکسن نسبت داد؟ پاسخ نه است."

اما او افزود این یافته‌ها بیانگر آن است که دست کم واکسیناسیون آنفلوآنزا بی‌خطر است و ممکن است مزیتی از لحاظ جلوگیری از مرده‌زایی داشته باشد.

مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها (CDC) و سایر گروه‌های پزشکی در آمریکا به همه زنان باردار توصیه می‌کنند واکسیناسیون بر ضد آنفلوآنزای فصلی را انجام دهند. این توصیه به این خاطر است که زنان باردار با احتمال بیشتری نسبت به زنان دیگر ممکن است دچار موارد شدید آنفلوآنزا یا عوارض آن مانند ذات‌الریه شوند.

همچنین عقیده بر این است که آنفلوآنزا خطر زایمان پیش‌رس و "زجر جنینی" (fetal distress) را افزایش می‌دهد.

اما به گفته شفیلد بسیاری از زنان و پزشکان هنوز نگرانی‌هایی درباره بی‌خطربودن تلقیح واکسن آنفلوآنزا- به خصوص در سه ماهه اول بارداری دارند که نقائص جنینی در آن شکل می‌گیرند و اغلب سقط جنین‌ها در آن رخ می‌دهند.

اما یافته‌های پژوهشگران در این بررسی نشان داد که واکسیناسیون در سه‌ماهه اول بارداری با افزایش خطر نقائص هنگام تولد همراه نیست.

کد خبر 182739
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز