سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: سازمان ملل اعلام کرد درصورتی که اقدام فوری برای بهبود وضعیت آب، برق، بهداشت و مدرسه در غزه صورت نگیرد، این ناحیه تا هشت سال دیگر غیرقابل زندگی خواهد شد.

غزه

این نتیجه جامع‌ترین گزارشی است که سازمان ملل درباره این منطقه محصور تدوین کرده است. به گزارش رویترز، ماکسول گیلارد هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در مراسم انتشار این گزارش گفت: اگر قرار باشد غزه در سال 2020قابل سکونت باشد، باید برای آن اقدام شود.

جمعیت نوار غزه که از پنج سال پیش تحت محاصره رژیم صهیونیستی قرار دارد، اکنون حدود 1.6میلیون نفر است و پیش‌بینی می‌شود ظرف هشت سال آینده نیم میلیون نفر به آن اضافه شود. بیش از 51درصد جمعیت غزه زیر 18سال هستند. نوار غزه از سال 2007تحت کنترل حماس است. رژیم صهیونیستی مدعی است به‌منظور جلوگیری از رسیدن اسلحه به این جنبش، از ارتباط بین این ناحیه و جهان خارج جلوگیری و در برابر فشارهای بین‌المللی برای رفع محاصره مقاومت می‌کند. غزه فرودگاه و بندر ندارد و تنها راه ارتباط آن با جهان خارج اکنون گذرگاه رفح است که به مصر راه دارد.

بیکاری در این ناحیه بیداد می‌کند و مردم آن عمدتا با کمک‌های سازمان ملل، منابع مالی خارجی و تدارکاتی زندگی می‌کنند که از تونل‌های حفر شده بین این ناحیه و مصر می‌رسد، اما در این گزارش تصریح شده است که این وضعیت نمی‌تواند نیازهای مردم غزه را در سال 2020برآورده کند. در این سال، مردم غزه 440مدرسه دیگر، 800تخت بیمارستانی بیشتر و هزار پزشک بیشتر نیاز دارند. ژان گو از یونیسف گفت: ضروری‌ترین کار، تأمین آب آشامیدنی است.

براساس این گزارش، نیاز مردم غزه به آب 60درصد افزایش خواهد یافت. وی افزود: اولویت اصلی اکنون حفظ منابع موجود آب است. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2016، منابع آب این ناحیه غیرقابل استفاده شود. اکنون برای دستیابی به آب باید حفاری‌های عمیق صورت بگیرد. براساس همین گزارش، فقط یک چهارم فاضلاب غزه تصفیه شده و بقیه آن وارد دریای مدیترانه می‌شود.

در حال حاضر، هیچ نشانه‌ای از پایان محاصره غزه دیده نمی‌شود. تماس‌های دیپلماتیک هم بین دو طرف وجود ندارد. تحلیلگران می‌گویند که آینده غزه تا حد زیادی منوط به وضعیت جدید در مصر است که رهبران آن با حماس همدردی می‌کنند اما نمی‌توانند تعهدات خود را طبق پیمان صلح 1979با رژیم صهیونیستی نقض کنند. دولت حماس بازسازی خانه‌های ویران‌شده در جریان نبرد با رژیم صهیونیستی را در
سال 2009ضروری‌ترین کار خود می‌داند. دیروز نیز هواپیماهای رژیم صهیونیستی چند نقطه را در غزه بمباران کردند. در این حمله، سه نفر زخمی شدند.

کد خبر 182722
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز