سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» وابسته به معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

مرکز سینمایی

این مرکز، متولی حمایت و مشارکت در تولید فیلم‌های سینمایی اول، فیلم‌های مستند بلند، نیمه بلند و کوتاه، فیلم‌های کوتاه داستانی و تجربی حرفه‌ای و فیلم‌های انیمیشن بلند و کوتاه است تا با هنرمندی جوانان خلاق، متعهد و با تجربه کشور و تلاش در عرصه نمایش و عرضه داخلی و بین‌المللی آثار ارزشمند فرهنگی، افق روشنی را برای سینمای پرافتخار و جهانی «ایران اسلامی» ترسیم کند.

از سویی، برپایی کارگاه‌های آموزش تخصصی، انتشار کتاب‌های موضوعی، برگزاری جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، جشنواره فیلم رضوی، دو‌سالانه‌ جایزه بزرگ شهید آوینی، همایش تصویر عاشورا، همایش ملی انیمیشن ایران و ... از دیگر فعالیت‌های این مرکز در عرصه‌ تعمیم و گسترش فرهنگ و هنر ناب ایرانی در کشور می‌باشد.

معاونت فرهنگی و تولید:

انتشار فراخوان تولید و مشارکت در تولید فیلم‌های سینمایی اول، مستند، کوتاه داستانی و انیمیشن، جمع‌آوری و طبقه‌بندی طرح‌ها و فیلمنامه‌های ارسالی و بررسی کارشناسی آنها در جلسات هفتگی چهار شورای تخصصی (که متشکل از کارشناسان مرکز و فیلمسازان و تهیه‌کنندگان و فرهیختگان نام‌آشنای مشاور مجموعه در چهار حوزه مورد بحث؛ سینمایی، مستند، داستانی، انیمیشن، می‌باشد)، سرمایه‌گذاری روی طرح‌ها و فیلمنامه‌های تصویبی و مدیریت تولید پروژه‌ها، از پیش‌تولید تا آخرین مراحل فنی تولید، پیش‌بینی چگونگی حضور آثار مختلف تولیدی مرکز در جشنواره‌های مختلف و ... از جمله مأموریت‌های اصلی معاونت فرهنگی و تولید مرکز است.

معاونت آموزش و پژوهش:

توسعه و تکامل آموزش‌های حرفه‌ای سینما در قالب برپایی کارگاه‌های آموزش تخصصی سینما [WORK SHOP]، همکاری آموزشی و پژوهشی با دانشگاه‌ها و مجامع علمی - فرهنگی کشور، تشکیل منظم شورای پژوهش و تصویب طرح‌های ارائه شده، چاپ و انتشار کتاب‌‌های تخصصی حوزه سینمای مستند، تجربی و انیمیشن، همچنین حمایت از تحقیقات و پژوهش‌های علمی، بنیادی و کاربردی دانشگاهی، برگزاری همایش‌های آسیب‌شناسی، حمایت از برپایی چشم‌اندازها، هفته‌های موضوعی فیلم و جشنواره‌های برگزیده داخلی و خارجی، پشتیبانی از جامعه صنوف سینمایی مرتبط با شرح وظایف «مرکز» و مجامع علمی- فرهنگی و تخصصی، حمایت از تولیدات آتی فیلمسازان برگزیده جشنواره‌های داخلی و ... از جمله برنامه های آموزشی و پژوهشی این مرکز برشمرده می‌شود.

امور بین‌الملل و بازرگانی:

واحد بین‌الملل «مرکز» با هدف معرفی فرهنگ غنی ایرانی - اسلامی در گستره جهان و به منظور بازاریابی و شرکت در جشنواره‌ها و مجامع مختلف فرهنگی - هنری بین‌المللی، با دو رویکرد تعامل با کشورهای اسلامی و منطقه‌ خاورمیانه، آسیای میانه و قفقاز و حضور در هفته‌های فرهنگی کشورهای جنوبی (آمریکای لاتین، آفریقا، آسیا و ...) فعالیت دارد.

ارسال فیلم‌های سینمایی و آثار کوتاه داستانی، مستند، تجربی و انیمیشن به دهها جشنواره معتبر بین‌المللی، شرکت در بخش رسمی [مسابقه] و جنبی بسیاری از جشنواره‌های بین‌المللی، برپایی چشم‌انداز [پانوراما] سینمای نوین ایران در کشورهای مختلف جهان و تعامل موثر و مستمر با مراکز و مجامع سینمایی معتبر کشورهای دوست و مسلمان، برای ساماندهی تولیدات مشترک سینمایی و ... از فعالیت‌های واحد بین‌الملل «مرکز» برشمرده می‌شود.

واحد بازرگانی «مرکز» نیز با هدف عرضه و نمایش فیلم‌های تولیدی و واگذارشده به «مرکز»، حضوری موثر در بازار فیلم جشنواره‌های معتبر داخلی و خارجی دارد تا در تعامل دائمی با خریداران و پخش‌کنندگان جهانی فیلم و مدیران شبکه‌های تلویزیونی و جشنواره‌های معتبر بین‌المللی باشد.

ضمن اینکه این واحد آمادگی دارد تا پس از بازبینی اولیه فیلم‌های تولیدی جدید فیلمسازان و تهیه‌کنندگان مستقل، نسبت به عقد قرارداد بازرگانی و پخش آنها اقدام نماید.

روابط عمومی:

با توجه به آیین‌نامه اداره کل روابط عمومی وزارت‌خانه‌ متبوع و با هدف بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی و پتانسیل موجود، طی سال‌های اخیر تیم‌های ستاد خبری و اطلاع‌رسانی و گروه‌های تــهیه و انتشار بولتن روزانه و کاتالوگ جشنواره‌ها، همایش‌ها، هفته‌های فیلم و سایر برنامه‌های فرهنگی - هنری «مرکز»، زیر نظر روابط عمومی تشکیل گردیده‌است.

از سویی، هماهنگی، اطلاع‌رسانی رسمی و همکاری مستمر با گروههای رادیو- تلویزیونی، خبرگزار‌ی‌های داخلی، روزنامه‌های کثیرالانتشار و نشریات تخصصی سینمایی، برنامه‌ریزی و اجرای برنامه ها و نشست‌های هفتگی کانون فیلم سینماحقیقت (با حضور فیلمسازان و منتقدان سینما) و برپایی نمایش افتتاحیه فیلم‌های تولیدی «مرکز»در این سالن، تهیه کتاب تولیدات و مجموعه فعالیت‌های سالیانه «مرکز»، بروزرسانی خبری سایت رسمی «مرکز»، برنامه‌ریزی و همکاری در نمایش فیلم‌های برگزیده مرکز در دانشگاه‌ها، مجامع فرهنگی - هنری و شهرستان‌های کشور (با مشارکت واحد آموزش و پژوهش)، همکاری با کارگردانان پروژه‌های مختلف «مرکز» در مرحله پیش تولید، برگزاری نشست‌های مطبوعاتی و رادیو- تلویزیونی «مرکز» به مناسبت‌های مختلف، نظرسنجی از تماشاگران جشنواره‌های مرکز، طراحی و عرضه پوستر جشنواره‌ها، همایش‌ها و برنامه‌های مختلف مرکز و کانون فیلم سینماحقیقت، رصد دائمی اخبار مرتبط با سینمای مستند، تجربی و انیمیشن، تهیه بریده جراید کاربردی،‌ اجرای برنامه‌ها، مناسبت‌ها و هماهنگی امور درون سازمانی و ... از دیگر وظایف «روابط عمومی» مرکز برشمرده می‌شود.

ضمن اینکه با توجه به تغییر نوبت انتشار تنها مجله تخصصی سینمای مستند «سینماحقیقت» از ماهنامه به فصلنامه و ضرورت بازنگری در چگونگی انتشار این نشریه تخصصی که در جلسات متعددی با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه مطرح گردیده، برنامه‌ریزی به منظور انتشار مجدد «سینماحقیقت» در قالب یک فصلنامه علمی- پژوهشی مورد استفاده جامعه مستندسازان،‌ ادامه دارد.

منبع: سایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی www.defc.ir

 

 

کد خبر 182688

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز