همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه هر طرحی درباره سوریه که بر کناره‌گیری اسد تاکید کند، محکوم به شکست است، گفت: ایران، مصر، ونزوئلا، عراق و لبنان می‌توانند هدایت گفت‌وگوها درباره سوریه را به عهده گیرند.

علاءالدین بروجردی در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه ۶ شهریور که با حضور وزیر آشتی ملی سوریه برگزار شد، درباره تازه ترین تحولات سوریه، گفت: ایران به مدت ۳ سال ریاست جنبش عدم تعهد را به عهده دارد و قطعا یکی از اهداف اجلاس سران عدم تعهد در تهران تصمیم گیری برای حل بحران سوریه بر اساس اصول جنبش عدم تعهد است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه جلوگیری از ارسال سلاح و تروریست به سوریه مقدمه حل مشکل سوریه است، تصریح کرد: با استفاده از ظرفیت اجلاس سران عدم تعهد در این باره زمینه سازی خواهیم کرد.

وی کشورهای آتش افروز در سوریه را بازنده اصلی منازعات منطقه دانست و یادآور شد: ارتش سوریه پس از گذشتن ۱۸ ماه از درگیری ها هنوز صلابت خود را حفظ کرده و اگر با تمام قوا با تروریست‌ها برخورد نمی کند به این دلیل است که نمی‌خواهد مردم در درگیری‌ها آسیبی ببینند و به همین علت گام به گام به مصاف افراد مسلح می‌رود.

بروجردی گفت: ایران تلاش خواهد کرد تا در حاشیه اجلاس سران با کشورهایی که متعهد به حل سیاسی موضوع سوریه هستند صحبت کند و روند تنازعات در این کشور را از فاز نظامی به فاز سیاسی تغییر دهد.

وی با یادآوری دیدار اخیرش با رئیس جمهور سوریه و مسئولان این کشور، گفت: بشار اسد اعلام کرده که به ایران اعتماد دارد و مواضع ایران را می‌پذیرد بنابراین از هر گامی که ایران بردارد حمایت خواهد کرد.

ایران چک سفید از دولت سوریه دریافت کرده است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه جمهوری اسلامی چک سفید را از دولت سوریه دریافت کرده است، گفت: با طرف‌های درگیر در سوریه مذاکره می‌کنیم و وظیفه سنگینی به دوش دیپلماسی خارجی ماست.

وی افزود: تصمیم ایجاد گروه تماس با مخالفان در اجلاس دوستان سوریه، طرح ارائه شده از سوی مرسی رئیس جمهور مصر و طرحی که در اجلاس عدم تعهد از طرف ایران مطرح می شود سه راه حل سیاسی برای حل بحران سوریه است.

برودجردی گفت: طرح ارائه شده از سوی مرسی و مطرح شدن نام کشورهایی که پیش از این در فضای مقابل گفتمان بوده‌اند، اعتراف به شکست راه‌حل‌های نظامی در سوریه است.

وی تاکید کرد: ایران از دو ظرفیت مهم برای حل بحران سوریه برخوردار است که یکی از آن‌ها حسن اعتماد و دوستی با دولت سوریه است و دیگری ریاست سه ساله ایران بر جنبش عدم تعهد است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تئوریکا جنبش عدم تعهد بهترین گزینه برای تصمیم‌گیری در حل بحران سوریه است، گفت: مصر، ایران و ونزوئلا به عنوان روسای پیشین، فعلی و آینده جنبش عدم تعهد و همچنین عراق و لبنان به عنوان همسایگان سوریه می‌توانند هدایت گفت‌وگوها و راه‌حل‌های سیاسی را به عهده گیرند.

وی آمریکا را سردمدار ایجاد اختلافات در سوریه دانست و تصریح کرد: آمریکایی‌ها پس از اینکه جایگاه خود را در مصر از دست دادند، موازنه قوا در خاورمیانه را به ضرر خود دیدند و برای ایجاد توازن جدید به دنبال تغییر نظام در سوریه رفتند که حامی مقاومت و دوست جمهوری اسلامی ایران است.

بروجردی گفت: آمریکا برای تحقق اهداف خود از ظرفیت کشورهای عربی استفاده کرد و متاسفانه این کشورها نیز در راستای اهداف آمریکا گام برداشتند.

وی با تأکید بر عربی و اسلامی بودن سوریه افزود: کشورهای عربی عضویت سوریه را در اتحادیه عرب و سازمان همکاری‌های اسلامی به حال تعلیق درآوردند که این اقدام موضعی انفعالی و همسو با سیاست‌های آمریکا درباره سوریه است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با یادآوری نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: اوباما به دنبال یک برگ برنده برای پیروزی در انتخابات است و از این رو به دنبال سرنگونی اسد است.

اسد متفاوت از بن علی، مبارک و قذافی است

وی گفت: تفاوت اسد با بن علی، مبارک و قذافی، وابسته نبودن وی به آمریکا است. علاوه بر این بشار اسد همواره در کنار مقاومت بوده و در زمینه اقتصادی عملکرد روشنی دارد.

مردم سوریه حمایت چشمگیری از بشار اسد دارند

بروجردی درباره سفر اخیرش به سوریه گفت: مردم سوریه مردم حمایت چشمگیری از بشار دارند و زندگی عادی در این کشور جریان دارد.

وی تصریح کرد: مردم سوریه به دنبال امنیت هستند و می‌دانند که با دخالت ناتو بهای سنگینی را خواهند پرداخت. بنابر این کشور خود به راحتی به بیگانگان نخواهند سپرد.

وی مصوبه اجلاس دوستان سوریه را کلید واژه حل مشکلات این کشور دانست و گفت: شاه بیت مذاکرات این است که نباید کسی اصرار به رفتن بشار اسد داشته باشد. هیچ کشوری حق ورود به این فضا را ندارد و نمی‌تواند با قرار دادن شروطی از این دست، نظرات خود را به ملت سوریه دیکته کند.

بشاراسد در انتخابات آتی می‌تواند در کنار سایر نامزدها رقابت کند

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تمرکز دشمنان سوریه و اصرار آنها بر رفتن بشار اسد حاکی از آن است که بشار از محبوبیت بالایی برخوردار است و می تواند در انتخابات آتی در کنار سایر نامزدها به رقابت بپردازد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: هر طرحی که در آن بر کناره‌گیری اسد تاکید شود، محکوم به شکست است و جمهوری اسلامی معتقد است که هر اقدامی درباره سوریه باید با همکاری دولت این کشور انجام گیرد.

در این نشست، علی حیدر، وزیر آشتی ملی سوریه گفت: ما آمادگی استفاده از هرگونه راه حل منطقی و به دور از شایعات برای حل .مسائل سوریه را داریم و از آن استقبال می کنیم.

وی با بیان اینکه مردم سوریه ۱۸ ماه است که از دولت این کشور حمایت کرده‌اند، افزود: سوریه تسلیم فشارهای غرب نمی‌شود .

 

کد خبر 182651
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز