شنبه ۴ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: پاپ بندیکت شانزدهم با اشاره به میزان پایین زاد و ولد در کشورهای اروپایی گفت به نظر می رسد اروپایی‌ها دارند ایمان به آینده را از دست می‌دهند.

به گزارش آسوشیتدپرس پاپ که شنبه 24 مارس (4 فروردین) در جمع گروهی از اسقف های اروپایی گفت: "متاسفانه باید اشاره کرد که ظاهرا اروپا در مسیری گام برمی‌دارد که می‌تواند وداع آن با تاریخ منتهی شود."

این اسقف‌ها برای مراسم پنجاهمین سالگرد امضای "عهدنامه رم" که آغازگر بازار مشترک اروپایی - پیشگام اتحادیه اروپایی امروزی - است، در رم  گرد آمده بودند.

پاپ بندیکت به طور مشروح به روند رشد جمعیت در اروپا نپرداخت، اما این قضیه دهه‌هاست که تحت بررسی دقیق بوده است.

انتظار می رود در کشورهایی مانند ایتالیا که در آن بسیاری از زوج‌های ازدواج کرده یک بچه دارند یا اصلا بچه ندارند، جمعیت در یک یا دو نسل آینده شروع به کاهش کند، مگر اینکه میزان زاد و ولد به سرعت بالا رود. وجود جمعیت‌های مهاجر در این کشورها باعث شده که میزان زاد و ولد حتی از میزان فعلی پایین‌تر نرود.

بندیکت گفت روند‌های جمعیتی در اروپا، " علاوه بر آنکه رشد اقتصادی را به خطر می‌اندازد، می‌تواند باعث مشکلات فراوانی در انسجام اجتماعی شود، و مهم‌تر از همه یک فردگرایی خطرناک، بی‌توجهی به عواقب این روند برای آینده را رواج دهد."

پاپ فعلی مانند سلفش ژان پل دوم،اروپاییان را به زنده نگهداشتن ریشه‌های مسیحی‌شان ترغیب می‌کرده است.

واتیکان تلاش فراوانی کرد تا این ریشه‌ها در قانون اساسی اتحادیه اروپا مورد اشاره قرار گیرد، اما در پیش‌نویس‌های این سند به این ایده توجهی نشد. خود این قانون اساسی در رفراندوم‌های سال 2005 در فرانسه و هلند نتوانست آرای موافق لازم را به دست آورد.

پاپ آلمانی‌تبار در این سخنان گفت: "شما نمی‌توانید از ساختن یک "خانه" اروپایی مشترک سخن بگویید، در حالیکه در همان حال هویت مردمان قاره مان را نادیده می‌گیرید."

او افزود اروپا باید "‌از آن نگرش عملی برحذر باشد، که امروزه رواج گسترش بسیاری یافته و به طور نظامداری عدول کردن از ارزش‌های اساسی انسانی را توجیه می‌کند."

کد خبر 18265

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز