شنبه ۴ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

مجلس نمایندگان آمریکا تصویب لایحه بودجه اضافى براى ارتش را با خروج نیروهاى نظامى این کشور از عراق و افغانستان تا ماه سپتامبر سال ۲۰۰۸ میلادى، مربوط دانست.

این براى نخستین بار است که مجلس نمایندگان براى پایان دادن به عملیات نظامى از ابزار بودجه استفاده می‌کند. اما این لایحه از شانسى برخوردار نیست، زیرا از یک سو از اکثریت کافى در سنا برخوردار نخواهد بود و از سوى دیگر با وتوى رئیس جمهور روبرو خواهد شد.

 نانسى پلوسى رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خوشحالى خود از تصویب این لایحه را نمى توانست مخفى نگه دارد. نمایندگان مجلس با ۲۱۸ راى مثبت در مقابل ۲۱۲ راى منفى این لایحه را به تصویب رساندند.

رئیس مجلس نمایندگان سپس گفت: بجاى اینکه نیروهاى بیشترى در این هرج و مرج جنگ داخلى  به عراق بفرسیتم، باید به آن پایان داد.

در حالى که فراکسیون حزب دمکرات نشان دادن چراغ سبز به بودجه اضافى براى نیروهاى نظامى را با خروج این نیروها تا ماه سپتامبر سال ۲۰۰۸ پیوند زد، «توماس رینولدس» از فراکسیون جمهوریخواه گفت که نمایندگان مجلس اجازه ندارند و نباید که شکست آمریکا را به تصویب برسانند.

جرج بوش رئیس جمهور آمریکا نیز با همین عصبانیت نسبت به تصویب این لایحه از خود عکس العمل نشان داد و در زمانى کمتر از یک ساعت و نیم در حالى که چند سرباز به همراه خانواده هایشان در پشت سر او ایستاده بودند، گفت: دمکرات‌ها در مجلس نمایندگان در چارچوب یک تئاتر سیاسى، ارزیابى خود را جانشین افسران ما در عراق کردند.

بنظر می‌رسد که این لایحه، هفته آینده در راى گیرى مجلس سنا از اکثریت آرا یعنى ۶۰ راى برخوردار نشود و تازه در این صورت جرج بوش از قبل اعلام کرده بود که این قانون را وتو خواهد کرد.

وى گفت: همانطور که از هفته ها قبل بر آن تاکید کردم، من این قانون را در صورتى که براى امضا در مقابل من قرار گیرد، وتو خواهم کرد.

حاصل وتوى رئیس جمهور و بحث هاى دوباره نمایندگان این خواهد بود که نیروهاى مسلح هفته‌ها بودجه‌اى در اختیار نخواهند داشت.

 dw-world.de

کد خبر 18261

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز