همشهری آنلاین: بریتانیا روز گذشته اعلام کرد پس از اینکه هردو کشور اولین مرحله مخالفت‌ها برسر پناهنده شدن جولیان اسانژ در سفارت اکوادور را پشت سر گذاشتند، همچنان به دنبال دستیابی به راه‌حلی دیپلماتیک درباره حضور بنیان‌گذار ویکی‌لیکس در سفارت اکوادور در لندن است.

جولیان اسانژ

اسانژ پس از پناه بردن به سفارت اکوادور برای ممانعت از استردادش به سوئد، جایی که اتهام انحرافات اخلاقی،‌دادگاه و خطر به دام آمریکایی‌ها افتادن انتظارش را می‌کشد، بیش از دو ماه است که در گوشه‌ای از این سفارت زندگی می‌کند.

رئیس‌جمهور اکوادور روز شنبه این هفته اعلام کرد بریتانیا از تهدید ورود به سفارت برای دستگیری اسانژ عقب‌نشینی کرده‌است و به این شکل مقامات اکوادوری این رویداد تاسف‌بار را پایان‌یافته می‌دانند. رافائل کورآ رئیس جمهور اکوادور این سخنان را در پاسخ به تضمین بریتانیا درباره تهدید نشدن سفارت اکوادور و پایبندی‌اش به کنوانسیون وین درباره مصونیت اماکن دیپلماتیک عنوان کرد.

یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه بریتانیا اعلام کرد این کشور به فرایند گفتگویی که آن را آغاز کرده پایبند است و بریتانیا قصد ازسرگیری مذاکرات با دولت اکوادور را دارد. بریتانیا با اعلام اینکه تحت قانون ناشناخته بریتانیایی و در شرایط بحرانی می‌تواند وضعیت دیپلماتیک سفارت را زیر پا گذاشته و اسانژ را دستگیر کند، جنجال فراوان و واکنش شدید اکوادور را برانگیخته بود.

اکوادور پس از این ادعا بریتانیا را محکوم به برنامه‌ریزی برای حمله به سفارت کرده و درخواست کرد تا از این تهدید صرف‌نظر کنند. اما دولت بریتانیا با تصحیح گفته خود اعلام کرد قصد تهدید سفارت را نداشته و با مکاتبه رسمی با سفارت اکوادور تایید کرد که سفارت در امنیت کامل به سر می‌برد.

دیپلمات‌های بریتانیایی از اکوادور درخواست کرده‌اند تا مذاکرات سازنده درباره وضعیت اسانژ را از سر بگیرند تا در نهایت راه‌حلی دیپلماتیک درباره این موضوع به دست بیاید. بریتانیا دلیل پافشاری برای دستگیری اسانژ را مصمم بودنش برای اجرای التزامی قانونی درزمینه استرداد اسانژ به سوئد می‌داند.

کورآ در قبال این سخنان بریتانیایی‌ها روز شنبه در مصاحبه‌ای اعلام کرد ما اینطور تصور می‌کنیم که این رویداد تاسف‌بار پس از خطای دیپلماتیک بریتانیایی‌ها برای تهدید درباره ورود به سفارت، پایان یافته است.

جولیان اسانژ بنیانگذار وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس از این جهت به اکوادور پناهنده شده که از مسترد شدنش به سوئد و پس از آن به آمریکا نگران است زیرا این احتمال وجود دارد که در صورت ورود به آمریکا وی به خاطر انتشار اسناد محرمانه دولت آمریکا محاکمه شود. این درحالی‌است که منابع آمریکایی و اروپایی اعلام کرده‌اند ایالات متحده هیچ اتهامی علیه اسانژ اعلام نکرده و هیچ تلاشی برای استرداد وی ندارد.

کد خبر 182477
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز