یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۸
۰ نفر

«نه» محمد مرسی به تبلیغات‌چی‌های غربی و مرتجع عرب که در جریان اجلاس شانزدهم غیرمتعهدها ابراز شد، علامتی از هویت جدید مصر است که در سیاست خارجی و منطقه‌ای این کشور تبلور یافته است و می‌تواند ترسیم‌گر چشم‌انداز مناسبی از روابط ایران و مصر به عنوان دو کشور تاریخی و دارای تمدن درخشان باشد.

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر داود احمدزاده کارشناس مسائل مصر همزمان با برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران، یادداشتی با عنوان «"نه" محمد مرسی» را در اختیار همشهری آنلاین قرار داد که در ادامه آمده است:

«نقطه ثقل بحث در مورد حضور کشورهای منطقه در اجلاس عدم تعهد، حضور «محمد مرسی» رئیس جمهور اسلامگرا در این اجلاس است که در جریان این حضور، ریاست سازمان غیرمتعهدها را به ایران واگذار می‌کند. در این فضا برعکس تبلیغات رسانه‌ای غرب و اسرائیل، نه تنها از اقتدار دیپلماتیک و منزلت سیاسی ایران در منطقه کاسته نشده بلکه اشتیاق اکثر اعضای جنبش عدم تعهد برای مشارکت در این اجلاس در سطح سران نشان‌دهنده این است که قدرت مانور ایران در سطح دیپلماتیک افزایش یافته و ایران می‌تواند بحث و محورهای موضوعات منطقه‌ای را در این اجلاس مطرح کند و با توجه به شعار محوری این اجلاس یعنی ایجاد صلح پایدار در جهان و دغدغه‌های مشترک اعضاء، می‌تواند در جهت ایجاد آشتی و صلح پایدار در منطقه و کاهش تنش‌های سیاسی که به دلیل مداخلات خارجی در حال انجام است تاثیرگذار باشد.

لازم به ذکر است قبل از حضور «محمد مرسی» در این اجلاس، تبلیغات رسانه‌ای شدیدی علیه ایران و القای انزوای منطقه‌ای آن نزد افکار عمومی از سوی رسانه‌های غربی و صهیونیستی انجام گرفت. نوک این حملات رسانه‌ای بر عدم حضور شخصیت‌های تاثیرگذار این نشست نظیر «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل و شخصیت‌های سایر کشورها از جمله «محمد مرسی» تمرکز یافته بود. در این رسانه‌ها چنین مطرح می‌شد که این افراد و شخصیت‌های اثرگذار در این اجلاس حضور نخواهند یافت. اما حضور قطعی «بان کی مون» و مشارکت «محمد مرسی» و دیگر روسای کشورهای منطقه در این اجلاس ضمن افزایش قدرت مانور ایران در سطح منطقه و بین‌الملل می‌تواند خط بطلانی بر این هجمه گسترده تبلیغات رسانه‌ای دشمنان نظام محسوب گردد.

بویژه حضور «محمد مرسی» که ریاست قبلی جنبش عدم تعهد را هم بر عهده داشت، علاوه بر اینکه در نزدیکی ایده‌های دو کشور و اهداف مشترک اثرگذار است، می‌تواند در گشایش روابط دیپلماتیک در سطح رسمی و نیز زدودن غبار گذشته بین دو کشور که به دلیل اختلافات تاریخی حادث شده بود ایفای نقش مثبتی داشته و بحث ترتیبات امنیتی جدید در منطقه خاورمیانه به محوریت ایران و مصر را بار دیگر به عنوان شاخص و محور خروجی این اجلاس مهم مطرح سازد.

از طرف دیگر «محمد مرسی» به عنوان رئیس جمهور اسلامگرا و معتدل نشان داده که با خروج از مشکلات داخلی و بازگشت آرامش و ثبات به کشور بحران‌زده خود در راستای فعال‌سازی سیاست خارجی کشور مصر عمل می‌کند. یعنی علی‌رغم تبلیغات و سنگ‌اندازی‌های خاصی که از سوی برخی کشورهای غربی و مرتجع عرب صورت گرفته است، «محمد مرسی» با پاسخ «نه» خود به این کشورها نشان داد در راستای سیاست مستقل گام برمی‌دارد و این می‌تواند چشم‌انداز مناسبی از روابط ایران و مصر را به عنوان دو کشور تاریخی و دارای تمدن درخشان ترسیم‌گر باشد.

در عین اینکه نقطه تقل بحث در مورد حضور کشورهای منطقه در اجلاس عدم تعهد، حضور «محمد مرسی» رئیس جمهور اسلامگرا در این اجلاس است اما به یاد داشته باشیم که بحث سوریه در حال حاضر به عنوان یکی از بحث‌های اساسی و تنش‌زا در منطقه است. حضور کشورهای ذی‌نفع دو موضوع بحران سوریه در این اجلاس (نظیر کشورهای محور عربی) که بیشتر ضد سوریه عمل می‌کنند و کشورهایی که در جبهه اعتدالی هستند (مثل مصر، اردن و عراق و ...) این اثرگذاری را خواهد داشت که با رایزنی دیپلماتیک و گفتمان‌هایی که صورت می‌گیرد ابتکار عمل از غربی‌ها به نوعی سلب شود و جنبش غیرمتعهدها بر اساس رسالت تاریخی خود به ایفای نقش بپردازد.

چون از مقامات سوری هم در این اجلاس حضور دارند، این حضور می‌تواند نقطه عطفی برای حل و فصل بحران پیچیده سوریه محسوب شود؛ با توجه به اینکه به رغم تجهیز معارضین سوری از طریق برخی کشورهای عربی و نیز اتحادیه اروپا و آمریکا توفیقی در حل و فصل بحران از طریق نظامی بوجود نیامده است ادامه رایزنی‌ها و تلاش‌های کشورهای عضو جنبش عدم تعهد می‌تواند در خروج از بن‌بست سیاسی موجود تاثیر بسزایی داشته باشد. لازم به ذکر است که با انتصاب ابراهیمی به عنوان نماینده سازمان ملل متحد و اهتمام جدی وی برای خاتمه بحران از طریق سیاسی و دیپلماتیک، ادامه رایزنی‌ها از طریق اجلاس غیرمتعهدها در تهران می‌تواند نویدگر بازگشت صلح و ثبات به منطقه باشد.»

کد خبر 182372
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز