گروه سیاسی: بالاخره موعد برگزاری نشست مهمی که کشورمان از ماه‌ها قبل خود را برای اجرای آن آماده کرده بود، فرا رسید.

اجلاس

نخستین نشست شانزدهمین اجلاس جنبش عدم‌تعهد در سالن اجلاس سران تهران برگزار می‌شود. طی روز گذشته تا ساعات اولیه امروز بخش عمده‌ای از کارشناسان و مقامات کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد برای شرکت در نشست دو روزه کارشناسان این جنبش وارد تهران شدند. همزمان با ورود نخستین گروه مهمانان مطابق آنچه مصطفی محمدنجار وزیر کشور درخصوص تمهیدات امنیتی این اجلاس گفته بود، نیروی انتظامی عملیات اجرایی تأمین امنیت اجلاس سران کشورهای عضو جنبش را برای آمادگی در مرقد امام خمینی(ره) به رزمایش گذاشت که اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی به‌طور شخصی از این مراسم سان دید.

کارشناسان کشورهای بحرین، مغولستان، اندونزی، لائوس، میانمار، تاجیکستان، ترکمنستان، سوریه، لبنان، اردن، مالدیو، کویت، سودان، مصر، مالزی، سنگاپور، کنیا، سوئیس، تایلند، چاد، لسوتو، پرو، آفریقای جنوبی، ویتنام، عمان، اوگاندا، برونئی، لیبی، بورکینا فاسو، زیمبابوه، کامبوج، سریلانکا، نامیبیا، موریس، امارات، آذربایجان، چین و افغانستان از جمله هیأت‌هایی بودند که در دور نخست سفرها وارد تهران شدند. این کارشناسان در حقیقت معاونین وزرای خارجه کشورهای عضو هستند که نشست‌شان امروز با سخنرانی علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه آغاز می‌شود و فردا پایان می‌یابد.

براین‌اساس وزیر خارجه و معاون وزیر خارجه بحرین همراه با هیأتی هشت نفره به تهران سفر کردند. قائم‌مقام وزیر خارجه سوریه نیز بعد از ظهر دیروز وارد تهران شد. وزیر خارجه میانمار نیز در رأس هیأتی سه نفره و معاون وزیر خارجه امارات نیز در رأس هیأتی سه نفره صبح دیروز وارد تهران شدند. پس از این نشست مقدماتی، نشست دو روزه وزرای خارجه کشورهای عضو برگزار می‌شود و درنهایت در روزهای پنجشنبه و جمعه سران این کشورها در نشست اصلی اجلاس شرکت خواهند کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست ویژه مطبوعاتی که روز گذشته با موضوع برگزاری این اجلاس در تهران برگزار شد با اشاره به حضور اعضای عالی رتبه هیأت‌های کشورهای عضو این جنبش ابراز امیدواری کرد که شاهد نقطه عطفی در تاریخ جنبش غیرمتعهدها باشیم. رامین مهمانپرست از حضور بیش از 80کشور در سطح وزیر خارجه و بالاتر از آن در شانزدهمین اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد تاکنون خبر داد که مطابق آخرین آمار اعلام شده بالغ بر 50کشور از این رقم در سطح سران در اجلاس تهران شرکت می‌کنند.

مهمانپرست اعداد و ارقام شرکت‌کنندگان در نشست شانزدهم جنبش عدم‌تعهد را اینگونه توضیح داد: تاکنون از سوی 108هیأت شرکت‌کننده در اجلاس درخواست‌ها و لیست افراد شرکت‌کننده را دریافت کرده‌ایم. از مجموع 137کشور عضو و ناظر و 10 سازمان بین‌المللی عضو جنبش عدم تعهد تاکنون 120کشور و شش سازمان و نهاد بین‌المللی سطح حضورشان در اجلاس مشخص شده است.

مهمانپرست با بیان اینکه تاکنون حدود 50هیأت در سطح سران که شامل روسای جمهور، پادشاهان و نخست‌وزیران می‌شوند در اجلاس شرکت می‌کنند افزود: همچنین 30هیأت در سطح وزیر خارجه شرکت می‌کنند و بنابراین تاکنون 80کشور در سطح وزیر خارجه و بالاتر از آن برای شرکت در اجلاس اعلام آمادگی کرده‌اند. دیروز مهمانپرست گفت: محمود عباس به‌عنوان رئیس حکومت خودگردان در این اجلاس حضور پیدا خواهد کرد.

در اقدامی دیگر دیروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با هدف بررسی آخرین برنامه‌ها و اقدامات برگزاری اجلاس عدم‌تعهد در تهران جلسه‌ای فوق‌العاده با حضور وزیر امور خارجه تشکیل داد. حسین نقوی حسینی عضو کمیسیون با اشاره به تقسیم کار نظارتی بین اعضای کمیسیون در اجلاس درخصوص محتوای جلسه مشترک با علی اکبر صالحی گفت:

در این جلسه موضوعاتی از قبیل آخرین اخبار و اعلام آمادگی سطوح هیأت‌های شرکت‌کننده در اجلاس، برنامه‌های ایران در ارتباط با بهره‌برداری اقتصادی با هدف خنثی‌سازی‌ تحریم‌ها، برنامه‌های اجلاس در ارتباط با بحران سوریه، فلسطین، بیداری اسلامی، موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، حقوق بشر و تروریسم مورد بحث قرار گرفت. به گفته حسینی، برنامه‌های بازدید مدعوین در جمهوری اسلامی ازجمله مباحث مهم دیگر جلسه بوده که وزیر امورخارجه در این ارتباط گفته بازدید از مراکز هسته‌ای، مراکز صنعتی، زیارتی و فرهنگی، علمی به انتخاب خود مدعوین ساماندهی شده است و بازدید از دستاوردهای دفاعی کشور نیز ازجمله موارد بازدید مدعوین است.

کد خبر 182263
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز