شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۵:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانش پژوهان دریافتند استنشاق الیاف ریز ساخته شده در صنعت فناوری نانو (نانو الیاف‌ها) می‌تواند اثراتی مشابه آزبست برای سلامتی انسان داشته باشد

استنشاق نانو الیاف‌ها و خطر ابتلا سرطان ریه

به گزارش خبرگزاری مهر،‌ برخی از نانوالیاف‌ها از نظر شکلی، مشابه به الیاف آزبست هستند که موجب سرطان‌های ریه می‌شوند.

تحقیقات انجام شده بر روی موش‌ها حاکی از آن است که الیاف نانویی بلندتر خطرناک‌تر هستند.

اگرچه ریه انسان و موش با یکدیگر تفاوت دارد اما محققان امیدوارند این مطالعه به طراحی نانوالیاف‌های ایمن و بی‌خطرتری کمک کند.

نانوالیاف‌ها در گستره وسیعی از کالا از بال‌های هواپیماها گرفته تا راکت‌های تنیس کاربرد دارند.

"کن دونالدسون" استاد سم شناسی استنشاقی در دانشگاه ادینبورگ از اینکه انواع جدید نانو الیاف‌ها ساخته شده در صنعت نانوفناوری به دلیل شکل مشابه با آزبست، می‌توانند خطراتی برای سلامتی داشته باشند ابراز نگرانی کرد.

در این بررسی نانوالیاف نقره با طول‌های مختلف به ریه موش‌ها تزریق شد.

نانوالیاف‌های بلندتر از پنج میکرومتر-معادل پنج هزارم میلی متر- موجب بروز التهاب در ریه‌ها شدند. اما نانوالیاف‌های کوتاه‌تر و کوچک‌تر از ریه‌ها پاک شدند.

دانستن اینکه طول این الیاف به این کوچکی می‌تواند موجب بروز بیماری شود بسیار مهم است چرا که می‌تواند به ساخت الیاف بی خطر در آینده و همچنین به شناخت خطر کنونی ناشی از آزبست و دیگر الیاف کمک کند.

به گفته پروفسور استفن اسپیرو از بنیاد ریه انگلیس موارد ابتلا به نوعی سرطان ریه موسوم به مزوتلیوم طی 30 سال گذشته به دلیل فراوانی آزبست در هوا، چهار برابر شده است.

وی افزود: این تحقیق از آن جهت جالب توجه است که نشان می‌دهد این الیاف به خاطر اندازه کوچک‌شان می‌توانند استنشاق شده و فرد را به سرطان ریه مبتلا کنند.

کد خبر 182139
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز