همشهری آنلاین: تازه‌ترین اثر فرخ‌زاد لایق که با آلبوم «سفر عسرت» به خوانندگی شهرام ناظری خود را به عنوان آهنگسازی نوگرا مطرح کرده بود با عنوان «هفت‌گاه معلق» از سوی نشر هرمس به بازار موسیقی عرضه خواهد شد.

به گزارش همشهری‌آنلاین، این آلبوم بی‌کلام است و در قالب یک کوارتت زهی کلاسیک در هفت موومان تألیف شده و تجربهٔ دیگری است در برگشودن «حجم» و باز تعبیری دیگرگون و معاصر از موسیقی دستگاهی ایران.

به گفته لایق او  در «سفر عسرت»، «حجم»  را بر بستر ادبیات غیر تغزلی معاصر بنا کرده بود و این بار چالش تجربی «هفت‌گاه معلق»، رهایی «حجم» از بستر «کلام» و عزم در شکستن مطلق اسارت تاریخی موسیقی دستگاهی در ساحت جبار ادبیت است.

وی افزود: در «سفر عسرت»، اصرار بر ابزار سنتی موسیقی ایران بود اگرچه با نگاهی مدرن و اینجا اما یک کوارتت زهی کلاسیک دریچهٔ نگاهی متفاوت به موسیقی دستگاهی بوده است. رهیافت مشترک هر دو تجربه، برساختن «حجم» در یک وحدت ارگانیک حاکم بر کلیت اثر، از ابتدا تا انتهاست.

در «هفت‌گاه معلق» ارسلان کامکار (ویلن و ویولا) و فرخزاد لایق (ویلنسل) نواخته‌اند و  برای  اجرای زندهٔ آن، دو کوارتت شناخته شدهٔ موسیقی مدرن، بروکلین رایدر (آمریکا) و موندریان کوارتت (هلند) اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گفته اهالی موسیقی از جمله ویژگی‌های آثار لایق همانا آوردن پرسپکتیو و عمق به موسیقی است که این تجربه در سفر عسرت به خوبی خود را نشان داد. اثری که به دلیل برخی مشکلات چند سالی در محاق توقیف گرفتار شده بود و اواخر سال 87 به بازار موسیقی عرضه شد.

کد خبر 182138
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز