چند روز پیش رسانه‌ها از قول منابع مصری نوشتند که محمد مرسی، رئیس‌جمهور جدید مصر برای شرکت در نشست سران جنبش عدم‌تعهد به تهران سفر خواهد کرد.

درخصوص اهمیت این سفر و آینده روابط ایران و مصر با حسین شیخ ‌الاسلام، مشاور رئیس مجلس در امور سیاست خارجی گفت ‌وگو کرده‌ایم.

  • سفر رئیس‌جمهور مصر به ایران چه آثار و اهمیتی می‌تواند داشته باشد؟

این سفر اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت چراکه مصر یک کشور بزرگ اسلامی و از پایه‌گذاران اصلی جنبش عدم‌تعهد است و در یک نقطه جغرافیایی و سیاسی ممتاز قرار دارد؛ همچنان که ایران از چنین موقعیتی برخوردار است. مصر مسلط بر کانال سوئز است و ایران هم بر تنگه هرمز تسلط دارد. 40درصد از نفت صادراتی دنیا از کانال سوئز عبور می‌کند و اتصال شرق و غرب تجاری دنیاست. همچنین مصر با اسرائیل هم‌مرز است. از سوی دیگر آقای مرسی عضوی از اخوان‌المسلمین است که از دیرباز با ایران روابط خوبی داشته و اساسا برای مبارزه با صهیونیسم تشکیل شده است؛ ضمن اینکه به لحاظ سیاسی هم روابط ایران و مصر تأثیر مهمی بر تقویت خط مقاومت در منطقه خواهد داشت و بر سایر مناسبات سیاسی منطقه‌ای و بین‌المللی نیز مؤثر است.

  • ایران و مصر از چه ظرفیت‌هایی برای توسعه روابط برخوردارند؟

به لحاظ سیاسی، فرهنگی و اقتصادی این دوکشور بزرگ اسلامی از ظرفیت‌های زیادی برای همکاری برخوردارند. همجواری مصر با نوار غزه و نقش این کشور در حمایت از مقاومت اسلامی در فلسطین یکی از این ظرفیت‌هاست. دشمنی مردم این کشور با اسرائیل یکی دیگر از ظرفیت‌های موجود است. الان گاز این کشور به ثمن بخس به رژیم صهیونیستی فروخته می‌شود که از انقلاب مصر تا‌کنون چندین بار مردم لوله‌های انتقال گاز را منفجر کرده‌اند. همکاری با ایران می‌تواند گاز این کشور را به پتروشیمی تبدیل کند که ارزش افزوده بیشتری پیدا خواهد کرد و پول آن هم به جای اسرائیل در جیب ملت مصر می‌رود.

  • این سفر را می‌توان به‌معنای تمایل مصر برای بهبود روابط با ایران دانست؟

بله، حتما همینطور است. این سفر را می‌توان آغاز دوره‌‌ای جدید در روابط ایران و مصر دانست. شما توجه داشته باشید که این برای نخستین بار است که بعد از انقلاب یک مقام مصری آن هم در سطح اول کشور به ایران سفر می‌کند.

  • آیا این کمی خوش‌بینانه نیست؟ با توجه به فشارهایی که از داخل و خارج بر دولت مصر وارد می‌شود تا با ایران روابط برقرار نکند؟

نه، شما ببینید ما با مصر نقاط اشتراک زیادی داریم. حتی در موضوع سوریه که خیلی‌ها تلاش دارند وانمود کنند ایران و مصر در این موضوع اختلاف دیدگاه دارند، نظرات ما با مصر بسیار نزدیک است. مصر مخالف دخالت خارجی در سوریه است، ما هم مخالف دخالت خارجی هستیم. مصر مخالف نظامی‌کردن مسئله سوریه است، ما هم با نظامی‌شدن موضوع سوریه مخالفیم. مصر موافق ایجاد ساختار مردم‌سالار در سوریه است، ما هم موافق هستیم. مصر معتقد است که مسئله سوریه باید سوری - سوری با کمک کشور‌های منطقه حل شود و به‌همین‌خاطر است که در اجلاس مکه پیشنهاد داد ایران، عربستان، مصر و ترکیه با همکاری هم مشکلات منطقه و جهان اسلام و ازجمله سوریه را حل کنند.

  • اما در نزدیک به دو سالی که از انقلاب مصر می‌گذرد، مصر نشان داده که در موضوع از سرگیری روابط با ایران خیلی محتاطانه عمل می‌کند.

بله، اما مرسی خیلی وقت نیست که سر کار آمده. شما انقلاب مصر را با انقلاب ایران مقایسه نکنید که حضرت امام همه مناسبات را از ابتدا بنا کردند. آنجا به هر حال با فشار‌ها و محدودیت‌هایی مواجه هستند که قابل درک است. مرسی تازه اول راه است.

  • علت فشارهایی که به دولت مصر وارد می‌شود، چیست؟

اهمیت رابطه ایران و مصر؛ به این معنا که اگر ایران و مصر به هم نزدیک شوند حتما آمریکا و اسرائیل در منطقه تضعیف می‌شوند.

کد خبر 181949
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز