گروه سیاسی: تهران در حالی به استقبال برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم‌تعهد می‌رود که همزمان بر تعداد کشورهایی که تصمیم می‌گیرند در سطح سران خود در این اجلاس شرکت کنند افزوده می‌شود.

اگر سه‌شنبه محمدرضا فرقانی سخنگوی اجلاس جنبش عدم‌تعهد از حضور 41کشور در سطح عالی در این اجلاس خبر داد یک روز بعد 10کشور دیگر به این رقم اضافه شد. دیروز علی سعیدلو رئیس ستاد برگزاری اجلاس عدم‌تعهد گفت که 51کشور تاکنون اعلام کرده‌اند که در حد رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، پادشاه یا معاون رئیس‌جمهور در این اجلاس شرکت خواهند کرد و تا زمان برگزاری این اجلاس ممکن است تعداد این کشورها زیادتر شود. کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، محمد مرسی رئیس‌جمهور مصر و اوو مورالس رئیس‌جمهور بولیوی ازجمله افرادی هستند که طی روزهای اخیر اخباری مبنی بر حضور آنان در اجلاس تهران منتشر شده است.

با این حال وزیرامورخارجه در حاشیه جلسه روز گذشته هیأت دولت روایت دیگری از میزان حضور کشورها در اجلاس تهران داشت. صالحی با بیان اینکه دبیرکل سازمان ملل اعلام آمادگی کرده که به این اجلاس می‌آید نقبی به تبلیغات سوء رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای غربی در جهت ایجاد نگرانی از میزبانی تهران زد و گفت:

این نشست بین‌المللی است و نباید تصور شود که در این نشست میزبان می‌خواهد فعال مایشاع باشد، میزبانی آن با ایران است ولی نشستی بین‌المللی است و کشورها در چارچوب اصول بین‌المللی دعوت شده‌اند بنابراین در چارچوب اصول مطرح شده این جنبش مدیریت می‌شود. برگزاری اجلاس در تهران سؤالاتی را برای مردم درخصوص محدودیت‌های احتمالی به‌وجود آورده بود که سعیدلو دیروز با بیان اینکه ما محدودیت ترافیکی در این ایام نخواهیم داشت، گفت: ممکن است در زمان رفت‌وآمد هیأت‌ها دقایقی خیابان‌ها بسته شود تا هیأت‌ها عبور کنند، ولی محدودیت ترافیکی وجود نخواهد داشت.

کد خبر 181947
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز