پنجشنبه ۲ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۸:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: جان باکوس که در دهه 1950 میلادی با ابداع زبان برنامه‌نویسی فورترن چگونگی تعامل انسان‌ها را با کامپیوتر‌ها تغییر داد، در سن 82 سالگی درگذشت.

به گزارش آسوشیتدپرس شرکت آی‌بی‌ام که باکوس دوران کاریش را در آن گذراند اعلام کرد او در تاریخ 17 مارس (26 اسفند) در شهر اشلند در ایالت اورگون آمریکا درگذشته است.

پیش از ابداع زبان فورترن، کارشناسان مجبور بودند با صرف دقت زیاد به کامپیوتر‌ها "کد دستی" بدهند - به این معنا که رشته‌هایی خام از اعداد که اعمالی را درون ماشین به راه می‌انداخت برنامه‌نویسی کنند.

فورترن یک زبان برنامه‌نویسی "سطح بالا"  محسوب می‌شد چرا که این کار را به صورت انتزاعی در می‌آورد، یعنی به برنامه‌نویسان امکان می‌داد دستورات را با نظامی حسی‌تر وارد ماشین کنند تا بعد کامپیوتر خودش آنها را به کدهای ماشینی ترجمه کند.

این ابداع راهگشا باعث شد در سال 1997 "انجمن ماشین‌های محاسباتی" جایزه تورینگ- یکی از معتبرترین جوایز صنعت کامپیوتر- را به او اهدا کند.

باکوس در مصاحبه‌ای در سال 1979با مجله Think – نشریه کارکنان آی‌بی‌ام- گفت:‌" بیشتر کار من از تنبل‌بودن نشات گرفته است. من علاقه‌ای به برنامه‌نویسی نداشتم، بنابراین هنگامی که داشتم بر روی کامپیوتر ابتدایی IBM 701 کار می‌کردم و برنامه‌هایی را برای محاسبه خط سیر موشک‌ها می‌نوشت، شروع به کار بر رو ی یک سیستم برنامه‌نویسی کردم که نوشتن برنامه‌ها را ساده‌تر می‌کرد."

جان وارنر باکوس در سال 1942  در شهر ویلمینگتون ایالت دلاویر به دنیا آمد. پس از چند بار تغییر رشته در دوران دانشگاه بالاخره علاقه‌اش را در ریاضیات یافت و از دانشگاه کلمبیا فوق‌لیسانس گرفت.

او بعدها به شرکت آی‌بی‌ام پیوست. او که در دهه 1950 میلادی بر روی کامپیوترهای حجیم اولیه کار می‌کرد از دادن کد دستی به آنها خسته شده بود. بنابراین گروهی از کارشناسان را گرد اورد تا نظامی ساده‌تر را بوجود آورند.

نتیجه کار این گروه زبان فورترن (Fortran= Formula Translation) که شمار جملات برنامه‌نویسی را لازم برای به کارانداختن ماشین را با ضریب 20 کاهش داد.

فورترن نشان داد که ماشین‌های محاسباتی را می‌توان به طور موثری بدون دادن کد دستی به راه انداخت.

 به دنبال این تحول طیف وسیعی از زبان‌های برنامه‌نویسی و رویکردهای نرم‌افزاری برای کامپیوترها ظهور کرد. خود فورترن نیز در طول سال‌ها دچار تحول شد و هنوز نیز مورد استفاده است.

کد خبر 18188

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز