همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که دادن آنتی‌بیوتیک به نوزادن پیش از شش ماهگی ممکن است به چاقی آنها در دوران کودکی بینجامد.

infant

به گزارش خبرگزاری فرانسه لئونادرو تراساند از دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک که در این پژوهش شرکت داشته است، می‌گوید: "ما به طور معمول چاقی را به عادات غذایی ناسالم و ورزش نکردن مربوط می‌دانیم، با این وجود شمار فزاینده‌ای از تحقیقات نشان می‌دهند که موضوع پیچیده‌تر از اینهاست."

"میکروب‌های درون روده‌های ما ممکن است نقشی اساسی در چگونگی جذب مواد غذایی داشته باشند، و قرار گرفتن در معرض آنتی‌بیوتیک‌ها در ابتدای زندگی ممکن است باکتری‌های سالمی را بکشد که با تاثیر بر جذب مواد غذایی باعث می‌شوند وزن بدن ما متعدل بماند."

این بررسی تاییدکننده شمار فزاینده‌ای از پژوهش‌ها است که درباره خطرات بالقوه دادن آنتی‌بیوتیک به خصوص به کودکان هشدار می‌دهند.

بررسی‌های مقدماتی بیانگر ارتباط میان تغییرات تریلیون‌ها سلول‌ میکروبی درون بدن ما با چاقی، بیماری التهابی روده، آسم و سایر بیماری‌ها بوده اند. اما  تا به حال شاهد مستقیمی که رابطه سببی بین ابن دو را ثابت کند، در دست نبوده است.

این بررسی جدید برای اولین بار به تجزیه و تحلیل رابطه میان مصرف آنتی‌بیوتیک و اندازه توده بدنی در شروع دوران نوزادی پرداخته است.

این پژوهشگران مصرف آنتی‌بیوتیک در میان 11532 کودک متولدشده در منطفه آوون در بریتانیا را در فاصله سال‌های 1991 و 1992 مورد بررسی قرار دادند که در یک بررسی درازمدت درباره سلامت و رشدشان شرکت داده شده بودند.

آنها دریافتند که کودکانی که در پنج ماه اول زندگی‌شان با آنتی‌بیوتیک درمان شده بودند، نسبت به آنانی که در معرض آنتی‌بیوتیک قرار نگرفته بودند، وزن بیشتری نسبت قدشان پیدا می‌کردند.

این تفاوت در فاصله 10 تا 20 ماهگی اندک بود، اما در 38 ماهگی کودکانی که آنتی‌بیوتیک مصرف کرده بودند، با احتمال 22 درصد بیشتر ممکن است اضافه وزن پیدا می‌کنند.

زمان مصرف آنتی‌بیوتیک هم اهمیت داشت- این بررسی نشان داد که کودکانی که در فاصله شش تا 14 ماهگی آنتی‌بیوتیک مصرف کرده بودند، بعدها در دوران کودکی اضافه وزن قابل توجهی پیدا نمی‌کنند.

همچنین گرچه کودکانی که در 15 تا 23 ماهگی در معرض آنتی‌بیوتیک‌ها قرار گرفته بودند، تا 7 سالگی شاخص توده بدنی اندکی بیشتر پیدا می‌کردند، اما در مجمموع احتمال اضافه وزن یا چاق‌شدن‌شان افزایش نمی‌یافت.

جان بلاستین یکی از این پژوهشگران می‌گوید: "سال‌هاست که کشاورزان دریافته‌اند که آنتی‌بیوتیک‌ها باعث پرورش گاوهای سنگین‌وزن‌تر برای عرضه به بازار می‌شود."

"در حالیکه ما نیاز به پژوهش بیشتری برای ثابت کردن یافته‌های‌مان داریم، این بررسی با دقت اجرا شده بیانگر آن است که آنتی‌بیوتیک‌ها بر افزایش وزن در انسان‌‌ها به خصوص کودکان موثر است."

کد خبر 181806

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز