گروه اجتماعی: 32هزار معلول تا‌کنون برای خرید خودروی خارجی وارداتی در پایگاه سازمان بهزیستی کشور ثبت‌نام‌کرده‌اند.

معلول

یحیی سخنگویی، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی با اعلام این آمار گفت: افرادی که ثبت نام کرده‌اند ابتدا پرونده‌هاشان بررسی می‌شود تا واجد شرایط بودنشان احراز شود، پس از آن از میان افراد واجد شرایط چهار هزار و 700نفر برای دریافت خودرو معرفی می‌شوند.

او با اشاره به اینکه مهلت ثبت نام رو به اتمام است گفت: مهلت ثبت نام معلولان تا پنج شهریور‌ماه است و ما امیدواریم که تمامی افراد برای ثبت نام در سایت اقدام کنند.به گفته سخنگویی آدرس سایت car. behzisti. net است که متقاضیان می‌بایست تا پیش از اتمام مهلت ثبت نام خود را به پایان رسانده و مدارک خواسته شده را تهیه و ضمیمه درخواست‌هایشان کنند.

ثبت نام خودرو یا بانک اطلاعاتی

سایتی که از سوی سازمان بهزیستی برای ثبت نام متقاضیان واردات خودرو معرفی شده ‌است به‌ محلی برای جمع‌آوری اطلاعات معلولان جسمی- حرکتی تحت پوشش این سازمان تبدیل شده است. در این سایت افراد معلول با درج مشخصات فردی‌شان ثبت نام می‌کنند تا به کامل شدن بانک اطلاعاتی کمک کنند.سخنگویی در توضیح این شرایط گفت: از همه معلولان جسمی- حرکتی می‌خواهیم که در این سایت ثبت نام کنند تا بتوانیم اطلاعات جامعی در دست داشته باشیم.

او با تأکید بر این‌ تقاضا که تمامی معلولان جسمی- حرکتی در سایت ثبت نام کنند توضیح داد:برای اعطای امکانات بعدی به معلولان نیز از این سایت به‌عنوان مرجع استفاده خواهد شد، پس بهتر است تمامی معلولان جسمی- حرکتی نامشان را در این سایت ثبت کنند.

تقاضای معلولان

این ثبت نام برای خرید خودروی خارجی است و معلولان می‌توانند با خرید از نمایندگی شرکت‌های خودروسازی در خارج از ایران تقاضای نصب تجهیزات مورد نیاز را داشته باشند. هر فرد معلول که نامش در میان فهرست نهایی چهار هزارو 700نفره باشد پس از انتخاب خودروی مورد نظر درخواست دهد تا شرکت سازنده بسته به شرایط جسمی خریدار خودرو را تجهیز کرده و سپس به ایران بفرستد، ‌به این ترتیب معلولان دیگر ناچار نیستند که پس از خرید درگیر مناسب‌سازی‌ خودرو باشند.

در حال حاضر یکی از مشکلاتی که معلولان جسمی- حرکتی پس از خرید خودرو با آن دست به گریبان هستند این است که شرکت‌های داخلی سازنده خودرو برای مناسب‌سازی‌ خودروهای ساخته شده هیچ امکاناتی در اختیار معلولان قرار نمی‌دهند و از سوی دیگر هیچ شرکتی با استانداردهای مورد قبول برای انجام این کار در کشور وجود ندارد.

30میلیون تخفیف

ورود هر خودروی خارجی که با هماهنگی سازمان بهزیستی انجام می‌شود از 30میلیون تومان تخفیف گمرکی برخوردار خواهد بود.
براساس گفته‌های معاون توانبخشی سازمان بهزیستی تعداد معلولان جسمی- حرکتی که متقاضی وارد کردن خودرو هستند زیاد است بنابراین افراد به قید قرعه از میان متقاضیان انتخاب می‌شوند، در حال حاضر قرعه کشی در سازمان بهزیستی کشور در حال انجام است و به‌زودی فهرست افراد به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فرستاده می‌شود. هر فرد معلولی که نامش در فهرست قرار بگیرد می‌تواند با انتخاب یک خودرو و سفارش نصب امکانات مورد نیاز اقدام به خرید کرده و از مبادی رسمی کشور خودرویش را وارد کند تا از تخفیف 30میلیون تومانی گمرکی استفاده کند.

خاطرات ناخوش

یکی از مهم‌ترین مشکلات معلولان جسمی- حرکتی رفت‌وآمد آنهاست. این دسته از معلولان برای رفت‌وآمد به مراکز آموزشی، محل کار ‌ یا حتی مراکز توانبخشی و درمانی ناچارند شرایط دشواری را تحمل کنند. گروهی از آنها به‌خودروهای مخصوص نیاز دارند تا بتوانند با ویلچر به راحتی سوار و پیاده شوند.پیش از این قرار بود که خودروهای داخلی با نصب تجهیزات مورد نیاز معلولان آماده و به معلولان فروخته شود، ‌توافقی هم میان سازمان بهزیستی و خودروسازی سایپا به عمل آمد و جشن افتتاح خط تولید خودروی معلولان نیز برگزار شد.

متقاضیان، ثبت نام کرده و منتظر خبرهای بعدی بودند، اما این انتظار از سال 1387تا‌کنون ادامه دارد و هرگز از سر‌نوشت توافق انجام شده خبری منتشر نشد و پرس و جوی معلولان هم به جایی نرسید. حالا چهار سال پس از آن توافق بهزیستی راهی دیگر پیش پای معلولان گذاشته است؛ خرید خودروی خارجی و استفاده از تسهیلات گمرکی که ممکن است خاطره ناخوش پیشین را زنده کند.

کد خبر 181773
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز