همشهری آنلاین: یک متخصص تغذیه گفت: با وجود آن که نوشابه‌های انرژی‌زا ارزش تغذیه‌ای چندانی ندارند اما استفاده از آنها برای برخی از افراد مفید است.

دکتر سیدعلی کشاورز مدیر گروه تغذیه بالینی دانشگاه تهران در گفت‌ و گو با ایسنا، در این رابطه افزود: نوشابه‌های انرژی‌زا با وجود قند بالایی که دارند باعث چاقی می‌شوند اما بعضی از آنها حاوی ویتامین B هستند که باعث ایجاد آرامش در فرد می‌شود.

وی افزود: هر کدام از این نوشابه‌ها 200 کیلو کالری انرژی به بدن می‌رساند و بعضی از افراد با مصرف چهار تا پنج نوشابه به اندازه مصرف یک پرس غذا کالری دریافت می‌کنند که اگر این انرژی سوزانده نشود به همان اندازه فرد را چاق می‌کند.

دکتر کشاورز تاکید کرد: کسانی که تحرک بدنی بالایی دارند مانند ورزشکاران بعد از ورزش از این نوشابه‌ها استفاده کنند البته این نکته حائز اهمیت است که حتما باید پس از ورزش از این نوشابه‌ها استفاده شود زیرا قبل از آن فایده‌ای برایشان ندارد.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه افراد عادی نباید از این نوشابه‌ها استفاده کنند، افزود: در افرادی که تحرک چندانی ندارند، استفاده از نوشابه‌های انرژی‌زا جز چاق کردن آنها برایشان فایده‌ای ندارد.

به گفته وی، استفاده از نوشابه‌ها به دلیل کافئین بالا، فرد را دچار کم‌خوابی و بدخوابی می‌کند.

دکتر کشاورز با بیان اینکه استفاده از این نوشابه‌ها برای بچه‌ها توصیه نمی‌شود، اضافه کرد: استفاده از این نوشابه‌ها برای بچه‌ها سیری کاذب به وجود آورده و جلوی اشتهای آنها را می‌گیرد.

more پزشکان می‌گویند کودکان باید از نوشابه‌های انرژی‌زا دوری کنند

مدیر گروه تغذیه بالینی دانشگاه تهران در پایان اظهار کرد: بسیاری از مواد خوراکی اندازه این نوشابه‌های انرژی‌زا هستند اما آنچه که مردم باید بدانند این است که این نوشابه‌ها به دلیل وجود کافئین بالا ایجاد سرخوشی می‌کنند که با خوردن چای و قهوه همانطور شاد و با نشاط می‌شوند.

کد خبر 181681
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز