دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۲۰:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: باب هاسکینز هنرپیشه انگلیسی پس از اینکه مبتلا به بیماری پارکینسون تشخیص داده شد، اعلام کرد از بازیگری کناره می‌گیرد.

bob hoskins

بیماری پارکینسون، اواخر سال گذشته در  هاسکینز 69 ساله تشخیص داده شد.

هاسکینز کارش در سریال‌های تلویزیونی انگلیسی در دهه 1960 و 1970 شروع کرد و با بازی در فیلم "جمعه خوب طولانی" در نقش یک گانگستر در مقابل هلن میرن به شهرت رسید.

از جمله به یادماندنی‌ترین کارهای او بازی در نقش کارآگاه خصوصی ادی والیانت در فیلم "چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت"- ترکیبی از فیلم زنده و انیمیشن - بود.

تخمین زده می‌شود که 7 تا 10 میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری پارکینسون مبتلا باشند. این بیماری مغزی بیشتر در سنین میانسالی و سالمندی در بروز می‌کند و در مردان و نیز در افرادی که سابقه خانوادگی این بیماری را دارند، شایع تر است.

علت دقیق ایجاد بیماری روشن نیست اما به نظر می‌رسد ترکیبی از علل ژنتیکی و محیطی باعث ابتلای افراد به این بیماری شوند.

در این بیماری توده‌های از مواد به نام "اجسام لوئی" در مغز تجمع پیدا می‌کنند که ممکن است در تخریب سلول‌های مغزی و ایجاد این بیماری پارکینسون دخیل باشند

علائم شاخص این بیماری شامل لرزش دست، پا یا صورت، سفتی تنه و اندام‌ها ، مشکل تعادل و کند شدن فزاینده حرکات فرد است. با پیشرفت بیماری ممکن است فرد نتواند از عهده انجام کارهای روزانه‌اش برآید.

علائم اولیه پارکینسون ناشی از کاهش تولید دوپامین در مغز است که به مرگ سلول‌های عصبی در بخشی از مغز به نام "ماده سیاه" مربوط می‌شود.

علاجی برای پارکینسون وجود ندارد، اما با تجویز داروهایی می‌توان علائم بیماری را تخفیف داد. این بیماری مزمن است و در طول زمان پیشرفت می‌کند و بدتر می‌شود.

مایکل جی فاکس هنرپیشه هالیوود نیز به این بیماری مبتلا است.

کد خبر 181660
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز