همشهری آنلاین: بنیاد آسیا با همکاری ناشران پیشرو جهان درنظر دارد در قالب برنامه فرهنگی ویژه «کتاب برای آسیا» به بیش از دو میلیون کودک نیازمند در سراسر آسیا کتاب به زبان انگلیسی اهدا کند.

گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایبنا، برای اجرای این برنامه فرهنگی، از ۱۳ آگوست (۲۳ مرداد) کمپینی با عنوان «وقت داستان در آسیا» برپا شده و قرار است تا ۸ سپتامبر (۱۸ شهریور)، روز جهانی سواد ادامه داشته باشد. در قالب این برنامه، کتاب‌های مورد نیاز بیش از هزار و ۷۰۰ مدرسه در ۱۷ کشور درحال توسعه به دست حدود دو میلیون کودک نیازمند و فقیر خواهد رسید.

در این برنامه ناشران بزرگ جهان همچون اسکولاستیک، لیتل براون و آبرامز همکاری دارند و شرکت حمل و نقل دریایی (OOCL) نیز حمل رایگان این کتاب‌ها را در این مدت به عهده گرفته است.

قرار است در مناطقی که درصد بی‌سوادی بالا‌تر است کتاب‌های مصور و رنگی زیبا توزیع شود تا نسل آینده به کتاب علاقه مند‌تر شوند زیرا در کشورهای فقیر درحال توسعه خانواده‌ها توانایی چندانی در تامین کتاب‌های مورد نیاز فرزندانشان ندارند.

اسکولاستیک، بزرگ‌ترین ناشر و توزیع کننده کتاب‌های کودکان پیش از این نیز حمایت‌های فراوانی از برنامه‌های روز جهانی سواد داشته که از آن می‌توان به برنامه «هر روز بخوان تا به زندگی بهتر برسی» اشاره کرد. امسال نیز این انتشارات اهدای ۱۰۰ هزار جلد کتاب داستان از جمله «سگ قرمز گنده» کلیفورد و «اتوبوس مدرسه جادویی» را عهده دار شده است.

انتشارات لیتل براون نیز با کتاب‌های محبوب کودکان از جمله «مطالعه، حالت را خوب می‌کند»، «لینگ و تینگ»، «وابی سابی» و کتاب‌های قهوه‌ای برای خوانندگان جوان از برنامه فرهنگی این کمپین حمایت خواهد کرد.

موسسه نشر آبرامز هم که یکی از ناشران برجسته در زمینه کتاب‌های باکیفیت و مصور محسوب می‌شود، کتاب‌هایی از جمله «مامان، هنوز تابستان است؟» و «نخستین روز مدرسه تو» نوشته «آنه کلر» را به کودکان فقیر آسیا هدیه می‌دهد.

از دیگر ویژگی‌های این برنامه فرهنگی، تامین کتاب‌های آموزشی مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و کتابخانه‌های عمومی ۱۹ کشور در حال توسعه است که هر سال با اهدای حدود یک میلیون جلد کتاب به این مراکز، ۹ میلیون نفر را در بخش آموزش سهیم می‌کند.

کد خبر 181478
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز