همشهری آنلاین: نماز جمعه روز قدس در تهران به امامت آیت‌الله سید احمد خاتمی در دانشگاه تهران برگزار شد.

فرشته بیرانوند

به گزاش ایسنا، خطیب موقت نماز جمعه‌ در خطبه‌ اول نماز جمعه خود با تشکر از حضور با شکوه مردم در راهپیمایی روز قدس خطاب به مردم گفت: شعارهای شما یعنی مرگ بر آمریکا و اسراییل در واقع در راستای خصومت با ظالم و کمک به مظلوم است.

 آیت الله سید احمد خاتمی در ادامه با اشاره به شیوه‌های ذکر شده در قرآن در راستای مقابله با صهیونیست‌ها، اظهار داشت:‌البته ما حساب اقلیت یهود در کشورمان که در کنار مسلمانان و پایبند به مقررات و قوانین زندگی می‌کنند را از حساب صهیونیست‌ها جدا می‌کنیم و در قرآن نیز حساب کسانی که پایبند به ارزش‌ها هستند از این صهیونیست‌ها جداست.

 وی با بیان این‌که قرآن سه شیوه مقابله با صهیونیست‌ها را بیان کرده است و با تاکید بر این که این سه شیوه ضرورت امروز ما جهت مقابله با صهیونیست‌هاست، گفت:‌شیوه اول افشاگری جنایات صهیونیست‌هاست. آنها در طول تاریخ پیغمبر کش و متدین کش بوده‌اند و در بیش از هفت آیه قرآن به این موضوع اشاره شده است.

 وی به برخی از جنایت‌های رژیم صهیونیستی از جمله جنایت ‌آنها در دو اردوگاه صبرا و شتیلا اشاره کرد و گفت:‌ این جنایت آنها لکه ننگی است در دامن آنها که هرگز پاک نمی‌شود.

 این عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان با بیان این که صهیونیست‌ها به هیچ یک از ارزش‌های انسانی پایبند نیستند و ذات آنها با زیر پا گذاشتن ارزش‌های الهی عجین شده است،‌ گفت:‌آنها کینه شدید به مسلمانان دارند.

 خاتمی با تاکید بر این که رسانه‌های ما باید جنایت‌های رژیم صهیونیستی را بر همگان آشکار و مردم را از این جنایت آ‌گاه کنند، به فیلم شکارچی شنبه که شب گذشته از تلویزیون پخش شد اشاره کرد و گفت:‌ من از دست‌ اندرکاران این فیلم که به افشای جنایت‌های صهیونیست‌ها پرداختند، تشکر می‌کنم و باید هر چه بیشتر از این دست فیلم‌ها ساخته و نمایش داده شود.

 خاتمی با بیان این که در قرآن تاکید شده که باید نسبت به صهیونیست‌ها بدبین بود و آنها را نباید محرم راز دانست، گفت: متاسفانه بر خی از سران کشورهای اسلامی، نه تنها از صهیونیست‌ها نفرت ندارند، بلکه صهیونیست‌ها ارباب آنها هستند و در جریان حمله صهیونیست‌ها به جنوب لبنان و غزه برخی از سران کشورهای اسلامی مشوق رژیم صهیونیستی برای این حمله‌ها بودند.

 خاتمی در توضیح شیوه سوم با بیان این که تاکید شده باید با زورگو جنگید، گفت: در طول بیش از 60 سال اشغال این سرزمین (فلسطین) آنچه که جواب داده است، انتفاضه است. میزهای مذاکره مطلقا جواب نداده و نخواهد داد. صهیونیست‌ها فقط زبان زور می‌فهمند.

 این عضو مجلس خبرگان با اشاره به موج بیداری اسلامی در کشورهای منطقه گفت: ‌دنیای اسلام با موج بیداری اسلامی نشان داد قدرتمند است و ظرفیت آنها زیاد است و در طول مدت ایجاد شدن بیداری اسلامی چهار دیکتاتور به زیر کشیده شدند و اگر جهان اسلام به وحدت برسد، به یاری خداوند این توان را دارد که با این صهیونیست‌ها مقابله و آنها را از صحنه روزگار محو کند.

 خاتمی همچنین در خطبه دوم نماز جمعه امروز تهران نیز با اشاره به وقوع زلزله در بخشی از آذربایجان شرقی گفت:‌ این زلزله همه ما را در اندوه و غم عمیقی فرو برد و همه شریک این عزیزان هستیم. برای از دست رفتگان طلب مغفرت می‌کنیم و برای بازماندگان طلب صبر .

 وی افزود:‌در هنگام وقوع زلزله دولت محترم با تمام قوا در صحنه آمد، برای حل مشکلات مردم زلزله‌زده. مردم نوع دوست کشورمان به خوبی در صحنه حضور پیدا کردند. در این منطقه فصل سرما تقریبا از 15 روز دیگر فرا می‌رسد و اکنون باید وسایل گرمایشی چون پتو برای این دوستان فرستاده شوند. دولت محترم نیز باید هر چه زودتر ساخت و ساز در این منطقه را با کمک مردم شروع کند.

 این عضو جامعه‌ی مدرسین حوزه‌ علمیه قم ادامه داد: ‌آنچه که در این زلزله مایه تاسف است، این است که برخی از خارجی‌ها و تریبون‌های داخلی نیز از زلزله استفاده ابزاری کردند و از جنازه‌های جان‌ باختگان و ویرانی‌های ایجاد شده منافع جناحی خود را دیدند و پیگیری کردند و بی‌انصافی است که در عالم سیاست اینقدر بی‌رحمی صورت بگیرد و حتی به جنازه‌ها رحم نشود.

 خاتمی در این ارتباط با تاکید بر این‌که این نحوه برخورد درست نیست،‌ ادامه داد: نظام با تمام قوا در این صحنه وارد شد و مقام معظم رهبری و تعدادی دیگر از مسئولان به منطقه رفتند و از این مناطق بازدید کردند و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

 خاتمی در ادامه با بیان این که ماه رمضان خوبی داشتیم و گزارش‌های رسیده از سراسر کشور بیانگر این موضوع است که شبهای قدر امسال بسیار باشکوه برگزار شده و حضور جوانان در آن چشمگیر بوده است، ‌گفت: به حمدالله سرمایه ایمانی مردم و اعتقاد آ‌نها به اهل بیت و ائمه نه تنها دست نخورده، بلکه بیشتر شده است. باید سرمایه‌ای که در این ماه بدست آوردیم را به خوبی حفظ و مراقبت کنیم.

 وی همچنین به فرا رسیدن هفته دولت اشاره کرد و گفت: ‌پنجشنبه آینده هفته دولت آغاز می‌شود و از همین جا یاد دو شهید بزرگوار رجایی و باهنر را گرامی می‌داریم. این هفته فرصت خوبی است که نقاط قوت دولت تقویت و نقاط ضعف هم شناسایی شود و با انتقاد سازنده به اتخاذ راهکار جهت برطرف کردن نقاط ضعف اقدام شود. البته دولتمردان محترم و منتقدان باید انصاف را رعایت کنند.

 خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به برگزاری اجلاس غیر متعهدها در تهران گفت:‌ این اجلاس بزرگی است و موفقیت در برگزاری این اجلاس از موفقیت‌های نظام جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

 خاتمی با اشاره به فلسفه تشکیل جنبش غیرمتعهدها گفت: در حال حاضر ابرقدرت به اصطلاح شرق فر و ریخته و آ‌مریکا یکه‌ تازی می‌کند . خیره سری دارد. از تروریست‌های سوریه و عراق حمایت می‌کند و اقتضاء دارد در این اجلاس در برابر این اقدامات موضع‌گیری شود. درست است که شوروی فروریخته، ولی آمریکا هست و برای این که اثبات شود همچنان این جنبش فلسفه وجودی خود را دارد، باید در برابر این اقدامات موضع‌گیری کند. در برابر یکه‌تازی آمریکا و جنایت‌های صهیونیست‌ها و همچنین جنایت‌هایی که در بحرین صورت می‌گیرد و زیر پا گذاشتن حقوق بشر در عربستان موضع‌گیری کند و مردم نظاره‌گر هستند که آیا این جنبش غیر متعهد هست یا نیست و امیدواریم که این اجلاس این برکات را داشته باشد.

بخشی دیگر از صحبت‌های خود را به مسائل سوریه اختصاص داد و گفت: ‌حوادثی که در سوریه می‌گذرد بیانگر این است که آمریکا و دنیای استکبار به هیچ یک از شعار های خود پایبند نیست. آنها به تروریست‌ها در سوریه کمک می‌کنند تروریست‌هایی که به خانه‌ای در سوریه هجوم بردند زن ، مرد و بچه‌ها را کشتند و بچه‌ی سه ساله این خانواده را به دار کشیده‌اند. تروریست‌هایی که یک نفر را با صد گلوله کشته‌‌اند. این نمادی از حقوق بشر آمریکایی است. آنها به صراحت می‌گویند که از تروریست‌ها در منطقه حمایت می‌کنند و به آنها کمک می‌کنند.

 خاتمی افزود:‌به نظر می‌رسد که در حال حاضر آمریکا و هم‌پیمانانش به مانند لات‌های چاله میدانی هستند که یک چاقو در دست گرفتند و می‌گویند هر کس جلو بیاید می‌زنیمش و در واقع الان آمریکا و هم‌پیمانانش این نقش را ایفا می‌کنند. در برابر این موضوع راهی جز مقابله وجود ندارد، مثلا با همین شعارهای مرگ بر آمریکا .

 وی افزود: اگر این بلایی را که آنها بر سر سوریه آورده‌اند، را بر سر هر یک از نوکرهایشان در منطقه می‌آوردند سرنگون می‌شدند و آفرین به دولت سوریه که تحمل کرده است.

 وی با ابراز امیدواری نسبت به موفقیت مبارزان سوری مبنی بر این که بتوانند با مقاومت دماغ استکبار را به خاک بمالند‌،‌گفت:‌اگر این دشمنان در سوریه پیروز شوند، نوبت بعدی کشور عراق و کشورهای دیگر منطقه است و اگر آنها خیالی در مورد ایران داشته باشند این خیال را از ذهن بیرون کنند؛ چرا که ملت ایران کمترین آسیبی را ببیند دشمنان خود را با مغز نابود می‌کند.

 خاتمی در ادامه خطاب به برخی از همسایگان سوریه نیز گفت: با طناب پوسیده آمریکا به چاه نروید؛چراکه سوریه کشوری است مستقل و دارای حمایت مردمی. اگر شما از روشی که در پیش گرفته‌اید، دست بر ندارید، حمایت مردمی خود را از دست می‌دهید و بدانید القاعده‌ای که امروز به جان سوریه افتاده، بعدا به جان شما می‌افتد و آن وقت است که شما پشیمان می‌شوید و پشیمانی شما سودی ندارد.

کد خبر 181400
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز