پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: شماره پنجم کتاب فصل «مقام موسیقایی» به همت مرکز موسیقی حوزه هنری تولید و توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد.

magham

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، شماره جدید این فصلنامه که به همراه یک لوح فشرده و در 16 فصل عرضه شده است به موسیقی و گرافیک اختصاص یافته و در قالب پرونده‌‌ ویژه «موسیقی» و «گرافیک‌ پنجاه سال موسیقی ایران» بررسی شده است.

مرور پوسترهای موسیقی در ایران٬ نگاهی به جشنواره‌ها و پوسترهای مرکز موسیقی٬ طراحی لوگو تایپ برای موسیقی٬طراحی بسته بندی موسیقی٬ پرونده تصویری٬ ادای احترام به یک بوم کلاسیک٬ طراحی پوسترهای ارکستر فیلارمونیک وین از جمله مباحث عنوان شده دراین شماره است.

بررسی پوسترها و طرح جلدهای موسیقی قبل و بعد انقلاب از جمله فصل‌های دیدنی و جذاب این شماره از مجله «مقام موسیقایی» است.

پوسترهای بزرگداشت استاد احمد عبادی در ۲۷ دی ۱۳۵۴، کنسرت استفان پوپوف و پی برکشلی نوازندگان ویولون سل و پیانو در ۲۹ آذر سال ٬ ۴۹در تهران٬ پوسترهای کنسرت استاد جلال ذوالفنون در بهار سال ۹۰ و همچنین پوستر کنسرت احسان خواجه امیری هم می‌توان از جمله پوسترهای موسیقی در این شماره برشمرد.

در ادامه٬ طرح‌ جلدهای خاطره انگیزی از طرح‌جلد کاست‌های هنرمندانی چون فرهاد مهراد٬ دلشدگان و مرکب خوانی محمدرضا شجریان و همچنین موسیقی‌های محلی و خوانندگان موسیقی در دهه اخیر٬ چون همایون شجریان٬ علیرضا عصار٬ علی لهراسبی و سالار عقیلی آورده شده است.

در یکی از یادداشت‌های این شماره هم بهمن سمیعی٬ نگاهی به جشنواره‌ها و پوسترهای مرکز موسیقی حوزه هنری ونیز نگاهی به جشنواره‌های موسیقی فجر دارد.

او در این نوشتار به بررسی اولین جشنواره‌های موسیقی نواحی در حوزه هنری نیز پرداخته است.

بسته‌بندی‌های موسیقی نیز یکی دیگر از عنوان‌های این مجله است و درمقدمه این سرفصل این گونه آمده است:«از بین موضوعات مرتبط با عرضه و انتشار موسیقی در بازار٬ موضوع طراحی بسته‌بندی عاملی است که هم در حوزه‌ جلب نظرمخاطب یا به بیان دیگر خریدار محصول انتشار یافته٬ در حوزه‌ هزینه‌ نمام شده محصول بسیار مهم است.»

در آخرین سرفصل‌های این نشریه نیز تصاویری زیبا از پوستر ارکستر فیلارمونیک برلین آمده که با لنز ماکرو گرفته شده و بیانگر آلات موسیقی مانند ویولن٬ کنترباس٬ فلوت و...است.

پنجمین فصلنامه «مقام موسیقایی» با مدیر مسئولی محسن مومنی شریف و سردبیری رضا مهدوی منشر شده است و در شورای علمی آن هم اساتیدی چون احمد پژمان٬ علی‌رضا مشایخی٬ مجید کیانی٬ شاهین فرهت و محمدرضا درویشی حضور دارند.

فصلنامه مقام موسیقایی نخستین کتاب فصل موسیقی در ایران است که به همت مرکز موسیقی حوزه هنری تولید و توسط انتشارات سوره مهر منتشر می‌شود.

 

کد خبر 181375
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز