همشهری‌آنلاین: اختلاف اکوادور و بریتانیا بر سر پناه بردن جولیان آسانژ، بنیانگذار وب سایت افشاگر ویکی لیکس به سفارت اکوادور در لندن بالا گرفته است. انگلیسی‌ها گفته‌اند به زور وارد سفارت اکوادور می‌شوند و اکوادری‌ها نیز جواب داده‌اند که اکوادور مستعمرۀ بریتانیا نیست.

assange

به گزارش یورونیوز بریتانیا تهدید کرده که در صورت عدم تحویل جولیان آسانژ نیروهای پلیس وارد سفارت اکوادور می‌شوند.

بنیانگذار ویکی لیکس که شهروند استرالیا است، در انتظار تصمیم دولت اکوادور در بارۀ پناهندگی خود بوده و دو ماه است که در سفارت این کشور در پایتخت بریتانیا به سر می‌برد. پاسخ به درخواست پناهندگی او قرار است به زودی اعلام شود.

اکوادور مستعمرۀ بریتانیا نیست

ریکاردو پاتینو، وزیر امور خارجه اکوادور در واکنش به امکان ورود پلیس بریتانیا به سفارت این کشور در لندن برای دستگیری جولین آسانژ گفت: «روز چهارشنبه ما هشداری کتبی و صریح از بریتانیا دریافت کرده‌ایم که می گوید در صورت عدم تحویل جولین آسانژ با زور وارد سفارتخانۀ اکوادور می شویم. باید صریحاً بگویم که ما مستعمرۀ بریتانیا نیستیم و دوران استعمار سپری شده است.»

سازوکار قانونی دستگیری آسانژ

بریتانیا طبق قوانینش اجازه دارد در صورت سوءاستفاده از اماکن دیپلماتیک کشورهای دیگر در خاک خود، مصونیت آن‌ها را لغو کند و واردشان شود.

جولین آسانژ برای جلوگیری از تحویل خود به سوئد به اتهام آزار جنسی دو زن علاقمند به همکاری با ویکی لیکس و محاکمه در این کشور در سفارت اکوادور پناه گرفته است.

این فعال اینترنتی دو سال قبل در وب سایت ویکی لیکس اسناد محرمانۀ آمریکا را منتشر کرد.

 

کد خبر 181352
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز