گروه اقتصادی - رضا کربلایی: بانک مرکزی نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تخصیص ارز مرجع برای واردات کالا به اولویت‌های یک تا پنج قبول و اعلام کرد: بانک‌های عامل باید ثبت سفارش‌هایی که از سوی وزارت یادشده تا دوم مرداد 1391صادرشده را بپذیرند.

به گزارش همشهری این تغییر در سیاست‌های تخصیص ارز به‌معنای گسترده شدن دایره شمول کالاهایی است که می‌توانند بر مبنای دلار 1226تومانی وارد شوند. پیش از این قرار بود تنها کالاهای اساسی با ارز مرجع وارد شوند اما در پی نگرانی برخی تولید‌کنندگان مبنی بر بالارفتن هزینه تولید آنها و دغدغه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای کاهش فشار هزینه‌ها بر دوش مصرف‌کنندگان از طریق واردات سرانجام بانک مرکزی قبول کرد تا ارز دولتی در اختیار بخش زیادی از کالاهای وارداتی قرار دهد که در اولویت‌های سوم تا پنجم قرار می‌گیرند.

ماشین بخشنامه ارزی هنوز کار می‌کند

به گزارش خبرنگار ما، با وجود انتقادهای زیاد از صدور بخشنامه‌های مکرر ارزی طی یک سال اخیر، بانک مرکزی برای تسهیل واردات کالاها و راضی نگه‌داشتن مسئولان وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت دیروز بخشنامه دیگری را برای تغییر در اولویت ثبت‌سفارش کالاها به بانک‌های عامل ابلاغ کرد.

براساس این بخشنامه که در پی توافق بانک مرکزی با وزارت صنعت، معدن و تجارت صادرشده است، تمامی ثبت سفارش‌هایی که قبل از‌ تاریخ 18تیرماه 1391توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت صادرشده و تاکنون تعیین گروه (اولویت) نشده‌اند، می‌بایستی جهت تعیین گروه کالایی (اولویت بندی)به وزارت مذکور بازگردانده شوند.

بانک مرکزی اعلام کرد: تمامی ثبت سفارش‌هایی که از تاریخ 18تیرماه تا دوم مرداد 1391توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر و گروه کالایی (اولویت‌بندی) آنها اول تا پنجم است، از سوی بانک‌های عامل قابل پذیرش بوده و نیازی به مراجعه متقاضی به وزارت مذکور جهت تعیین گروه (اولویت) نخواهد بود. همچنین بانک‌ها موظف شده‌اند در مواردی که نیاز به کنترل اصالت اوراق ثبت سفارش به لحاظ گروه کالایی (اولویت‌بندی) ‌باشد، آن بانک به سامانه پرتال ارزی مراجعه کند.

کد خبر 181312

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز