چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۲
۰ نفر

غلامرضا تاجگردون*: اقتصاد مقاومتی را می‌توان یگانه راه گریز کشور از تنگناهای موجود دانست که منشأ خارجی دارد.

غذامرضا تاجگردون

در این قالب مجموعه نظام متشکل از قوای سه‌گانه و مردم باید در یک راستا گام برداشته و با طرح‌هایی که در قالب مقاومت تدوین و به اجرا گذاشته می‌شود همراهی کنند. یکی از موارد حائز اهمیت در اقتصاد مقاومتی قانون بودجه است که در این شرایط باید مراقبت‌های بیشتری در زمینه تخصیص و هزینه‌کرد اعتبارات آن انجام شود. حال آنکه بودجه‌ای که برای سال‌جاری در اختیار دولت قرار داده شده با توجه به مسائل پیش‌رو یک بودجه باز است و دولت باید اولویت‌بندی‌های مناسبی برای اجرا داشته باشد. از این منظر قوه مجریه می‌تواند برای بخش‌هایی که نیاز به اخذ مجوز از مجلس دارد در اسرع وقت اقدام کند. در غیراین‌صورت اگر مجلس تشخیص دهد که دولت در این مسیر حرکت نمی‌کند، اقدامات مقتضی را برای مطابق‌کردن بودجه با اقتصاد مقاومتی انجام خواهد داد. در این مسیر، بودجه باید انقباضی‌تر شده و مسائل بلندمدت به‌گونه‌ای مورد توجه قرار گیرند که مقاومت بودجه در برابر مشکلات بیشتر شود.

دولت اختیاراتی در هزینه‌کردن بودجه دارد که در قالب مکانیسم تخصیص می‌تواند برنامه‌های خاصی را به‌اجرا بگذارد. روال منطقی هم این است که ابتدا دولت اقدام به انجام وظایف خود در این‌باره کرده و در مراحل بعدی اگر نیاز به کمک مجلس داشت، قوه مقننه آماده هرگونه همکاری به‌منظور مقاوم‌سازی‌ بودجه خواهد بود. مروری بر اقدامات انجام‌شده در این خصوص و نیز اخبار منتشرشده از سوی مقامات دولتی هم نشان می‌دهد که تا‌کنون اقدامات لازم برای کنارگذاشتن هزینه‌های اضافی انجام شده است. تخصیص‌ها تا‌کنون با مراقبت بیشتری صورت گرفته و باید دید که در زمان ‌خرج‌کردن بودجه چه مقدار به ضوابط اقتصاد مقاومتی توجه می‌شود.

همچنین با الگوی پیش‌رو و با درنظر گرفتن شرایط حساس کنونی کشور ضرورت دارد تا سیاستگذاران نسبت به اتخاذ برنامه‌ها و انجام اقدامات، تمام ظرافت‌ها را درنظر گرفته و با ثبات بیشتری اقدام به اعلام سیاست‌های اقتصادی کنند. حال آنکه در روزهای گذشته اخباری که درخصوص تصمیمات ارزی منتشر شد، دقیقا برخلاف این سیاست راهبردی و متضاد با اقتصاد مقاومتی است. تعلل در تصمیم‌گیری‌ها درباره سیستم ارزی کشور توسط بانک مرکزی هم یک ایراد جدی است چراکه در برابر اتفاقات این بازار، بانک مرکزی واکنشی عمل می‌کند و این شیوه عمل‌کردن مناسب شرایط اقتصادی کشور نیست. در طول دو، سه‌سال گذشته نیز اثرات چنین طرز برخوردی با بازار ارز به‌طور مشهود در اقتصاد کشور دیده شده است. البته از آنجا که این روش بانک مرکزی در قبال ارز، تبیین نشده است نمی‌توان درباره آن تحلیل مشخصی ارائه داد اما چیزی که مشخص است این است که بانک مرکزی باید بسته سیاست‌های ارزی را برای دولت و فعالان اقتصادی مشخص کند که مردم در هاله‌ای از ابهام، تصمیم نگیرند. به هر حال هم‌اکنون بازار تحت‌تأثیر رفتارهای نامناسب فعالان اقتصادی است و به‌نظر می‌رسد که شفاف‌سازی‌ عملکرد بانک مرکزی بتواند فعالان اقتصادی و بخش واقعی اقتصاد را در تصمیم‌گیری‌های مناسب کمک کند.

* نماینده مردم گچساران و نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس

کد خبر 181218

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز