دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: اقدامات غیر منتظره اخیر رئیس جمهور مصر با واکنش‌های متفاوتی مواجه شده است به طوری که برخی آن را امتداد انقلاب 25 ژانویه و برخی کودتای نرم توصیف کرده‌اند.

واکنش ها به اقدامات اخیر مرسی

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد مرسی روز یکشنبه در اقدامی غیر منتظره متمم قانون اساسی را لغو کرد و "محمد حسین طنطاوی" رئیس شورای عالی نظامی و "سامی عنان" رئیس ستاد مشترک ارتش مصر را برکنار کرد.

وی "عبدالفتاح السیسی" را به عنوان وزیر دفاع و "محمد العصار" را به عنوان معاون وی و نیز "صدفی صبحی سید احمد" را به عنوان رئیس ستاد مشترک ارتش مصر انتخاب کرد.

تصمیمات اخیر مرسی شوک بسیاری را به گروه های سیاسی مصر وارد کرد و با واکنش های مختلفی در محافل مصری مواجه شد.

بنا بر اعلام الجزیره "عصام العریان" دبیرکل حزب آزادی و عدالت شاخه سیاسی اخوان المسلمین مصر ضمن استقبال از اقدامات مرسی گفت: در حال حاضر پس از انحلال پارلمان، ریاست جمهوری تنها نهاد قانونی و منتخب محسوب می شود و شورای عالی نظامی نیز بخشی از قوای مجریه ای است که محمد مرسی ریاست آن را برعهده دارد و می تواند وزیران آن را برکنار یا انتخاب کند.

"محمود غزلان" یکی از رهبران اخوان المسلمین نیز اظهار داشت: ارتش پس از انتخاب محمد مرسی باید ایفای نقش سیاسی را کنار بگذارد و به پادگان ها بازگردد.

"عبدالمنعم ابوالفتوح" یکی از نامزدهای سابق ریاست جمهوری مصر در این باره می گوید: آنچه روی داد به مثابه انتقال واقعی قدرت به رئیس جمهور منتخب است.

"احمد ماهر" یکی از اعضای فعال جنبش 6 آوریل نیز در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی فیسبوک پاکسازی بیشتر مصر از نظامیان و عناصر وابسته به رژیم حسنی مبارک را خواستار شد.

این در حالی است که"حمدی قندیل" از جمله خبرنگاران مصری در صفحه خود در شبکه اجتماعی توئیتر ضمن ابراز مخالفت با تصمیمات اخیر مرسی اظهار داشت: این اقدامات یک کودتای نرم محسوب می شود که پیش از کودتای نظامی که قرار بود 24 آگوست (3 شهریور) انجام شود رخ داد.

الیوم السابع نیز در این رابطه گزارش داد که مصری های مقیم آمریکا از اقدامات محمد مرسی استقبال کرده و آن را انتقال مسالمت آمیز قدرت دانسته اند انتقالی که منافع ملت مصر را در نظر گرفته است.

موضع شهروندان مصری آمریکا طی یک نظرسنجی که از سوی خبرگزاری الشرق الاوسط مصر برگزار کرد اعلام شده است.

النشره نیز "احمد ابوالحسن زرد" مشاور تبلیغاتی سفارت مصر در بیروت نیز از اقدامات غیرمنتظره محمد مرسی استقبال و اعلام کرد که این تصمیمات در راستای اصلاحات صورت گرفته است.

وی افزود: مرحله ای که اکنون در آن بسر می بریم امتداد انقلاب 25 ژانویه است. تصمیمات مذکور حاکمیتی است و از قدرت و اختیارات محمد مرسی حمایت می کند. در واقع اتخاذ این تصمیمات به مثابه این است که قدرت و اختیارات واقعی رئیس جمهور عملا اجرایی شده است.

کد خبر 180999
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز