شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل - عبدالله آلبوغبیش: اندکی پس از تشکیل دولت جدید در مصر و تمرکز این کشور بر تنظیم سیاست داخلی، رخدادی خونبار در شبه جزیره سینا و کشته‌شدن بیش از 16نظامی در حمله افراد مسلح به یک پایگاه مرزی، تمامی توجه داخلی و خارجی مصر را متوجه مرزهای مشترک این کشور با اراضی اشغال شده فلسطین کرد.

حسین رویوران

این حمله دو طرف مرز یعنی مقام‌های مصری و رژیم صهیونیستی را به تکاپو انداخت به‌طوری که ارتش مصر برای نخستین بار پس از 33سال، از جنگنده و موشک برای سرکوب افراد مسلح در صحرای سینا استفاده کرد.

تنش در سینا همچنین زمانی رخ می‌دهد که فلسطینیان به پشتوانه حاکمیت اسلامگرایان در مصر، شاهد بازگشایی گذرگاه مرزی رفح با این کشور بوده‌اند و در واقع، راهی برای نفس کشیدن باریکه غزه فراهم شده است و این امر به نوبه‌خود می‌تواند در مواضع رژیم صهیونیستی درقبال این اقدام مصر اثرگذار باشد. در همین راستا، با حسین رویوران کارشناس مسائل خاورمیانه گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • اهمیت شبه جزیره سینا در چیست و ترکیب جمعیتی و موقعیت آن چگونه است؟

شبه جزیره سینا در یک جایگاه بسیار مهمی قرار گرفته است؛ اولا در شرق کانال سوئز قرار گرفته و بر یکی از بزرگ‌ترین آبراه‌های بین‌المللی اشراف دارد. عمده بخش‌های توریستی و جهانگردی مصر در این منطقه قرار دارد. از نظر اهمیت سیاسی هم بحث هم‌مرز بودن آن با اراضی اشغالی مطرح است، با غزه حدود 14کیلومتر مرز دارد،

با فلسطین اشغالی و مخصوصا صحرای نقب حدود 200کیلومتر مرز مشترک دارد و این مرزها ماهیت سیاسی فوق‌العاده دارد و اساسا سازش کمپ دیوید برای ایمن کردن این منطقه و خارج کردن مصر از معادله رویارویی با اسرائیل بوده که بیداری اسلامی، احساسات مردم مصر، حمله به سفارت اسرائیل و انفجار 17باره خط لوله گاز مصر به اسرائیل نشان از آن دارد که گرایش عمومی مردم در تقابل کامل با سیاستی است که مبارک با اسرائیل در پیش گرفته بود.

منطقه سینا جمعیت چندانی ندارد چون دولت مصر از این منطقه تحت عنوان صحرای سینا یاد می‌کند لذا بخش اعظم آن کویری است و فقط بخش‌های ساحلی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و جمعیت آن یک میلیون نفر بیشتر نیست. این میزان در مقایسه با جمعیت 87 میلیونی مصر چیزی نیست.

  • رخداد اخیر در سینا چه پیامدی می‌تواند از نظر تأثیر بر پیمان کمپ دیوید(پیمان صلح میان قاهره و تل‌آویو) داشته باشد؟

اتفاقی که افتاده ربطی به کمپ‌دیوید ندارد به‌دلیل اینکه افرادی بدوی از منطقه سینا به پاسگاه مصر در گذرگاه کفر سالم حمله کردند و 16تا 17نفر از نظامیان مصری بر سر سفره افطار کشته شدند. این یک اقدام جنایتکارانه و تروریستی است که در داخل مصر رخ داده و دولت این کشور به این نتیجه رسیده که محدودیت جابه‌جایی نیرو برای کنترل سینا که یکی از مهم‌ترین بندهای کمپ‌دیوید است باید تعدیل شود تا دولت مصر بتواند حاکمیت خود را بر آن اعمال کند. اکنون دولت مصر و افکار عمومی این کشور تأکید می‌کنند که کمپ دیوید باید تعدیل شود.

  • این حادثه از نظر داخل مصر چه تأثیری بر روابط مرسی و نظامیان خواهد داشت؟

این اتفاق از طرف چه کسانی سر زده؟ تاکنون معلوم نیست اما هدف مشخص است. اینها به‌دنبال تحت فشار قرار دادن مرسی هستند. کشته شدن 16نظامی، سناریویی بوده که مسئولیت این کار به‌عهده حماس انداخته شود و به نوعی سیاست مرسی برای لغو محاصره و بازگشایی گذرگاه رفح بین مصر و غزه به‌عنوان علت اصلی ناامنی و انتقال ناامنی از غزه به شبه جزیره سینا تلقی شود، اما چنین نیست و عاملان این حمله ارتباطی با نوار غزه ندارند. مسئله یادشده این هشدار را مطرح می‌کند که چه بسا این سناریوها از سوی افراد بازمانده از نظام سابق در مصر به اجرا درمی‌آید تا مرسی تخریب شود و نیز برای دادن گزک مناسب به ارتش برای انجام کودتا در آینده.

  • به‌نظر شما آیا ممکن است این حادثه به اعمال محدودیت دوباره بر گذرگاه رفح منجر شود؟

طبق دستور مرسی قرار بر این است که بازارچه‌ای مرزی و منطقه‌ای آزاد در مرز فلسطین اشغالی و غزه ایجاد و مشکل محاصره منطقه به‌طور کامل برطرف شود.آمریکا پیشنهاد داده که برای حفظ امنیت سینا کمک کند.

  • آیا ممکن است که این منطقه شاهد حضور خارجی‌ها باشد؟

غرب سعی بر این دارد که این منطقه را برای اسرائیل امن کند. قاچاق اسلحه و مسائل مختلف در این منطقه نتیجه فقر ساکنان این منطقه است. به همین دلیل، ممکن است غرب با ایجاد فرصت‌های شغلی شرایط را برای اسرائیل امن سازد وگرنه اقدامات غربی‌ها از سر دلسوزی برای مصر و مردم مصر نیست و به‌دنبال حل مشکلات مصر نیستند.

کد خبر 180749
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز