همشهری آنلاین: ورزشکاران مسلمان و بویژه زنان محجبه در بازی‌های المپیک لندن، از جهات مختلف در کانون توجهات ناظران و رسانه‌های ارتباط جمعی قرار داشته و دارند.

زنان ورزشکار محجبه

خبرگزاری بین المللی زنان (وفا): حدود یک سوم از کل ورزشکاران شرکت کننده در سی امین دوره بازی‌های المپیک مسلمان هستند که در میان آنان ده‌ها ورزشکار زن که بسیاری نیز با حجاب کامل رقابت می‌کنند، به چشم می‌خورند.

مجموعا بیش از 10 هزار ورزشکار در این بازی‌ها شرکت کرده‌اند که حدود سه هزار نفر آنان مسلمان هستند.

برای اولین بار همه کشورهای مسلمان شرکت کننده در بازی های المپیک حداقل دارای یک ورزشکار زن نیز هستند که در این میان حضور زنان مسلمان و محجبه حتی پیش از آغاز بازی ها بازتاب گسترده ای در محافل ورزشی و رسانه‌ها داشت و بحث و گفت و گوهای زیادی را برانگیخت.

نخستین ورزشکار زن و مسلمان که در بازی‌های المپیک رقابت کرد، 'حالت کمبل' از کشور ترکیه بود که در بازی‌های المپیک برلین در سال 1936 حضور یافت و در رشته شمشیربازی با زنان دیگر کشورها رقابت کرد.

نخستین زن مسلمانی که با پوشش اسلامی در بازی‌های المپیک مسابقه داد، یک زن بحرینی به نام 'رقیه القصارا' بود که در المپیک 2004 آتن و در رشته دوی 100 متر شرکت کرد.

اما در سال 2012 و در المپیک لندن همه کشورهای اسلامی ورزشکاران زن را در کاروان ورزشی خود به همراه دارند که بسیاری از آنان با حجاب کامل و در رشته های متعدد نظیر تیراندازی، دوومیدانی، تیراندازی با کمان، قایقرانی، شمشیربازی، جودو، تکواندو و ... رقابت می‌کنند.

سه کشور عربستان سعودی، قطر و برونئی برای نخستین بار اجازه دادند ورزشکاران زن نیز به بازی‌های المپیک اعزام شوند و مسوولان برگزاری بازی های المپیک لندن و کمیته بین المللی المپیک که تلاش زیادی برای قانع کردن مقامات این کشورها برای اعزام ورزشکاران زن کرده بودند، از تحقق این مهم بسیار خرسندند.

در میان کشورهای اسلامی، جمهوری اسلامی ایران با داشتن هشت ورزشکار زن در هفت رشته مختلف یکی از کشورهای پیشتاز در این عرصه است که با تلاش های گسترده توانسته است راه را برای حضور ورزشکاران محجبه در بسیاری از رشته‌ها باز کند.

با اینکه مقامات کمیته بین المللی المپیک برای تشویق کشورهای اسلامی به اعزام ورزشکاران زن به مسابقات المپیک سهمیه های خاصی را نیز اختصاص دادند ولی ورزشکاران جمهوری اسلامی ایران همگی با شرکت در رقابت های گزینشی و با تلاش خودشان توانسته اند سهمیه المپیک را دریافت کنند.

رسانه‌های انگلیس، حضور زنان مسلمان و محجبه را در المپیک لندن از جمله موفقیت‌های این بازی‌ها می‌دانند و معتقدند: با اینکه زنان ورزشکار شانس زیادی برای دریافت مدال ندارند ولی حضورشان در این میدان بین المللی، خود یک موفقیت بزرگ است و می‌تواند موانع موجود بر سر راه فعالیت‌های ورزشی آنان را در داخل و خارج از کشورشان کاهش دهد.

با وجود اینکه حضور ورزشکاران زن مسلمان در المپیک امسال مورد استقبال مسوولان و افکار عمومی قرار گرفته ولی هنوز موانع و سختی‌های زیادی در این راه وجود دارد و بسیاری از زنان مسلمان به خاطر فضای مردانه حاکم بر بازی‌های المپیک نمی‌توانند در بسیاری از رشته‌ها رقابت کنند.

'نادیا محمد' نویسنده مسلمان و سردبیر سایت 'المسلمه' در این باره می گوید: حضور زنان مسلمان نباید فقط جنبه تبلیغاتی داشته باشد بلکه باید حضور آنان در بازی های المپیک کاملا به رسمیت شناخته شود و برای حمایت مالی و تکنیکی از آنان اقدام شود.

وی می‌افزاید: برخی از ورزشکاران زن از جمله 'سارا عطار' دونده و 'وجدان علی سراج عبدالرحیم' جودوکار زن عربستان در المپیک لندن در واقع در خارج از آن کشور زندگی و تمرین می‌کنند، چون هنوز در داخل جامعه سنتی عربستان امکان چندانی برای ورزش زنان آن هم در سطح حرفه‌ای وجود ندارد.

'اینها مشکلاتی است که به تدریج باید حل شود و این زنان ورزشکار بتوانند در داخل کشور خود نیز به راحتی تمرین و رقابت کنند.'

'سارا عطار' در رقابت‌های امروز دوی 800 متر المپیک با اینکه در گروه خود آخر شد، ولی به شدت از سوی حاضران در ورزشگاه اصلی المپیک مورد تشویق قرار گرفت و شبکه‌های خبری مختلف نیز رقابت وی را با حجاب اسلامی به طور گسترده بازتاب دادند.

'شایسته گهر' یکی دیگر از نویسندگان مسلمان در مقاله ای در نشریه 'هافینگتون پست' (انگلیس) می نویسد: در المپیک 1996 آتلانتا 26 کشور مسلمان هیچ ورزشکار زنی را به بازی‌ها اعزام نکردند. این رقم در المپیک 2008 پکن به سه کشور کاهش یافت. در آن بازی ها فقط عربستان، قطر و برونئی ورزشکاری در رقابت‌های زنان نداشتند.

وی می افزاید: با موافقت مقامات این سه کشور با حضور ورزشکاران زن در رقابت های امسال، المپیک لندن از این نظر که همه کشورهای شرکت کننده حداقل یک ورزشکار زن در مسابقات دارند، به یک رکورد تاریخی دست یافته است.

'اگر زنان مسلمان حتی مدالی نیز کسب نکنند، مطمئنا الهام بخش بسیاری از دختران جوان مسلمان در سراسر جهان خواهند بود که منتظرند پا به میادین ورزشی بگذارند.'

خانم گهر سپس به موانع موجود بر سر راه حضور زنان مسلمان در رقابت‌های بین المللی ورزشی اشاره می‌کند و می‌نویسد: اتخاذ سیاست‌های افراطی که بسیاری از آنها ریشه‌ای نیز در اسلام و قرآن ندارد از جمله موانع موجود بر سر راه ورود زنان مسلمان به عرصه ورزش است.

'در کنار این موضوع، کمبود بودجه و امکانات تمرینی و وجود قوانین و مقررات سفت و سخت در فدراسیون‌های بین المللی ورزشی در مورد نوع پوشش ورزشکاران زن از دیگر موانع موجود در این زمینه است.'

بسیاری از کارشناسان معتقدند اکنون که حضور زنان مسلمان در عرصه المپیک رکورد شکن شده است، مقامات کمیته بین المللی المپیک و دیگر نهادهای بین المللی ورزشی نیز باید با اصلاح مقررات خود اجازه بدهند زنان مسلمان با حجاب اسلامی و با رعایت اصول مذهبی خود در مسابقات ورزشی شرکت کنند.

** ایران خط شکن در ورزش زنان

پایگاه اطلاع رسانی 'استوریفای' که از آغاز بازی‌های المپیک لندن، توجه ویژه‌ای به اخبار و تحولات مربوط به حضور زنان مسلمان داشته، در مطلبی نوشت: برای نخستین بار در تاریخ المپیک، هشت ورزشکار زن ایرانی در رشته‌های مختلف رقابت می‌کنند. این ورزشکاران نه با 'وایلدکارت' بلکه با تلاش خودشان به این بازی‌ها راه یافته‌اند.

نویسنده این مطلب سپس به معرفی تک تک ورزشکاران زن ایرانی و نحوه راهیابی آنان به بازیهای المپیک پرداخته و به نقل از 'مه لقا جام بزرگ' نماینده کشورمان در رقابت‌های تیراندازی المپیک لندن نوشته است: هر ورزشکاری که برای بازی‌های المپیک سهمیه می‌گیرد، در واقع موفقیتی را برای کشورش کسب کرده است و در طول مسابقات المپیک نیز برای ثبت بهترین رکوردها تلاش می‌کند. ولی المپیک میدان بزرگی است که همه لزوما نمی‌توانند در آن مدال بگیرند.

'محمد عباسی' وزیر ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران در باره حضور بانوان محجبه کشورمان در بازی های المپیک و بازتاب گسترده این موضوع در رسانه های خارجی، به خبرنگار ایرنا گفت: جمهوری اسلامی ایران حضور خانم‌ها را در صحنه‌های مختلف اجتماعی و از جمله در عرصه ورزش بسیار مهم می داند، منتهی لازمه این حضور همانا حفظ ارزش‌ها، متانت و شخصیت زن ایرانی است که خوشبختانه ورزشکاران ما به خوبی آنها را رعایت می کنند.

وی افزود: 'با تلاش هایی که از سوی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر صورت گرفته ما توانسته‌ایم مجامع جهانی را قانع کنیم تا پوشش اسلامی ورزشکاران مسلمان را بپذیرند.'

وی اظهارداشت: در واقع تلاش‌های جمهوری اسلامی در این عرصه باعث شد که راه برای حضور بانوان مسلمان دیگر کشورها نیز در عرصه‌های مهم ورزشی باز شود و ما امروز شاهد حضور تعداد زیادی از خانم‌های محجبه در بازی‌های المپیک و دیگر تورنمنت های مهم بین المللی هستیم.

'سوسن حاجی پور' عضو تیم ملی تکواندو و نماینده کشورمان در وزن 67 کیلوگرم رقابت‌های المپیک نیز در مورد بازتاب گسترده حضور زنان ورزشکار ایرانی در المپیک لندن، اظهارداشت: بسیار خوشحالم که ورزش بانوان طی چهار سال اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته و ما امروز نمایندگان بیشتری را در مقایسه با المپیک پکن داریم.

وی به خبرنگار ایرنا گفت: خانم‌های ایرانی در رشته‌های مختلف نظیر تیراندازی، تیر و کمان، قایقرانی و دو و میدانی توانسته اند با تلاش زیاد سهمیه های ارزشمندی را برای المپیک بگیرند و نفس حضور آنان در این بازی‌ها بسیار مهم است.

عضو تیم ملی تکواندوی بانوان ایران گفت: حضور خانم‌های محجبه ایرانی در مسابقات المپیک همچنین ثابت می‌کند که زنان ایرانی با حفظ اصول وارزش های خود در همه میادین حضور فعال دارند.

وی اظهارداشت: امیدوارم بتوانیم با اهتزاز پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در المپیک لندن به همه نشان بدهیم که بانوان ایران واقعا توانایی انجام کارهای بزرگ را دارند.

'آرزو حکیمی' که در رشته کایاک تک نفره زنان، جمهوری اسلامی ایران را در بازی های المپیک لندن نمایندگی می‌کند، حضور تعداد زیادی از خانم‌های محجبه ایرانی در این دوره از المپیک را یک موفقیت بزرگ خواند و افزود: همه ما تلاش می‌کنیم تا نماینده شایسته‌ای برای خانم‌های کشورمان در این میدان مهم جهانی باشیم و ضمن حفظ اصول و ارزش‌های خود به رقابت با قهرمانان دیگر کشورها بپردازیم.

شبکه خبری 'بی بی سی' نیز در نخستین روزهای آغاز رقابت‌های بازی‌های المپیک لندن با انتشار عکسی از 'ندا شهسواری' پینگ پنگ باز ایرانی در صفحه نخست خود نوشت: شهسواری اولین زن ایرانی است که در رشته پینگ پنگ در المپیک شرکت می کند.

'بی بی سی' افزود: ندا شهسواری با حضور در رقابت‌های پینگ پنگ بازی‌های المپیک لندن، از این نظر برای کشورش تاریخ ساز شد.

کد خبر 180664
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز