معاون سازمان محیط‌زیست کشور اعلام کرد که تالاب‌های مرزی بین ایران و عراق کاملا خشک شده که فقط 500هزار هکتار این تالاب‌ها در مرز استان خوزستان قرار دارد.

تالاب شادگان

علی محمد شاعری با اشاره به شروع خشک شدن تالاب‌های کشور عراق از دهه 90 به دستور صدام برای مقابله با معارضان، گفت: تا سال 2003میلادی مساحت تالاب‌های عراق به حدود هزار کیلومترمربع کاهش یافت که این به‌معنای خشک شدن 90درصد از تالاب‌های این کشور در یک دوره 10ساله است. به گفته معاون محیط‌زیست سازمان حفاظت محیط‌زیست، پس از صدام احیای بخشی از تالاب‌ها شروع شد و قسمت‌هایی که احیا شد مجددا به کاربری‌های کشاورزی تبدیل شد که بدین‌ترتیب نزدیک به یک میلیون هکتار از تالاب‌های عراق تنها طی دو دهه گذشته خشک شد.

شاعری افزود: تالاب‌هایی که در دو دهه گذشته هوای منطقه را فیلتر می‌کردند و نقش تعادلی در اکوسیستم عراق داشتند اکنون به محل انباشت ریزگردهایی تبدیل شده که با کوچک‌ترین باد و توفان جابه جا می‌شوند. شاعری با اشاره به فعالیت‌های ناکافی برخی کشورها در عراق به‌منظور مقابله با ریزگردها گفت: دولت عراق روش احیای تالاب‌ها را می‌داند و اکنون نوبت آن کشور است که با تأمین منابع، اقدامی عملی در اجرایی‌شدن طرح‌ها انجام دهد که متأسفانه دولت عراق اولویت چندانی برای احیای تالاب‌ها و بیابان‌زدایی قائل نیست.

معاون سازمان محیط‌زیست کشور با بیان اینکه تالاب‌های مرزی ایران و عراق به کلی خشک شده‌اند، تأکید کرد: 500هزار هکتار این تالاب‌ها که در استان خوزستان وجود دارد به‌صورت کامل خشک شده و بیشترین مشکل گردوغبار و ریزگردها نیز از همین تالاب‌های خشک شده است.

 

کد خبر 180620

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز