جمعه ۲۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۵
۰ نفر

همشهری‌انلاین: 11 سال از تاسیس ویکی‌پدیا می‌گذرد و این دانشنامه‌ی آنلاین در حال حاضر با کمبود مشارکت کاربران روبرو شده است. قرار است ویکی‌پدیا از طریق راه‌اندازی پروژه‌های جدید با این مشکل مقابله کند.

به گزارش خبرگزاری دولتی آلمان قرار است ویکی‌پدیا از طریق راه‌اندازی پروژه‌های جدید با این مشکل مقابله کند.

بسیاری از کاربران اینترنتی اطلاعات خود را از دانشنامه‌ی آنلاین ویکی‌پدیا دریافت می‌کنند، اما در عین حال افراد کمی در تهیه مطالب آن مشارکت دارند.

ویکی‌پدیا بزرگترین دانشنامه‌ی آنلاین و یکی از زیر مجموعه‌های بنیاد ویکی مدیاست. در این دانشنامه هر فردی حق مشارکت در غنی کردن و گسترش مطالب را دارد. به گزارش ویکی‌مدیا ماهانه بیش از ۴۷۰ میلیون نفر از این دانش‌نامه‌ی ‌آن‌لاین استفاده می‌کنند.

حدود ۲۲ میلیون مقاله منتظر ویراستار

اما ویکی‌پدیا در حال حاضر با مشکل کمبود نویسنده روبرو است. شمار نویسندگانی که حداقل ۵ بار در ماه در ویکی‌پدیا فعال بودند، در سرتاسر دنیا به ۸۵ هزار نفر و در کشور آلمان حتی به ۵ هزار نفر رسیده است. این درحالی است که حدود ۲۲ میلیون مقاله در ویکی‌پدیا در انتظار به‌روز شدن و افزودن اطلاعات دیگر هستند. به گفته‌ی مسئولین بنیاد ویکی‌مدیا، مهم‌ترین وظیفه‌ی ویکی‌پدیا در حال حاضر تغییر روند کمبود نویسنده است.

بنیاد ویکی‌مدیا برای مقابله با این مشکل پروژه‌های مختلفی را راه‌اندازی کرده است. یکی از دلایل کمبود نویسنده ناشی از تکنیک سایت است. انتشار یک مقاله در ویکی‌پدیا برای یک کاربر عادی ساده نیست. حال ویکی‌مدیا قصد دارد با راه‌اندازی نرم افزار „Visual Editor" کار انتشار را برای کاربران آسان‌تر کند. استفاده از این نرم‌افزار بسیار آسان است.

کمبود نویسندگان زن

مشکل دیگر ویکی‌پدیا، کمبود نویسندگان زن است. تنها ۱۰ درصد کاربرانی که برای ویکی‌پدیا می‌نویسند زن هستند. ویکی‌مدیا قصد دارد که این شکاف جنسیتی را از طریق برگزاری کلاس‌هایی آموزشی‌ که حداقل ۵۰ درصد شرکت کنندگان آن زن باشند، برطرف کند. افزون براین، نویسندگان کشورهای در حال توسعه نیز مشارکت کمی در ویکی‌پدیا دارند. قرار است که ویکی‌پدیا از طریق همکاری با شرکت‌های تلفن همراه در کشورهای در حال توسعه، دسترسی رایگان به ویکی‌پدیا را برای کاربران آن کشورها فراهم سازد.

روبرویی ویکی‌پدیا با اینترنت سیار

و سومین مشکل ویکی‌پدیا، اینترنت سیار (همراه) است که روز به‌ روز محبوب‌تر می‌شود. هنوز مشارکت در تهیه‌ی مقالات ویکی‌پدیا از انعطاف کافی لازم برخوردار نیست. برای مثال از طریق گوشی‌‌های هوشمند نمی‌توان وارد چنین عرصه‌ای شد. سایتی که برای تلفن همراه طراحی شده هنوز در مرحله ساخت قرار دارد. اما قرار است در آینده‌ی نزدیک امکاناتی در این زمینه، از جمله فرستادن عکس به ویکی‌پدیا از طریق تلفن همراه، به کاربران داده شود.

کد خبر 180572
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز