همشهری آنلاین: ایران آمادگی میزبانی معارضان را در ایران دارد و می‌خواهد معارضان در ایران در کنار یکدیگر بنشینند و با دولت سوریه صحبت کنند. با دولت سوریه نیز در این باره گفت‌وگوهایی داشته‌ایم و آنها آمادگی خود را اعلام کرده‌اند.

علی‌اکبر صالحی که پس از دیدارش با احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه و در مسیر بازگشت به تهران با خبرنگاران سخن می‌گفت، در مورد موضوعات مورد مذاکره در این سفر خاطرنشان کرد: پیرو مذاکره تلفنی با داوود اوغلو درباره ربوده شدن 40 نفر از بهترین عزیزان کشورمان که زائر حرم حضرت زینب در سوریه بودند این سفر انجام شد. برای ما مهم است که وقتی هموطنان ما گرفتار می‌شوند تمام سعی و تلاش خود را به کار بگیریم و وظیفه خود می‌دانیم تا آنجا که امکان دارد این عزیزان را از بند اسارت رها کنیم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: با توجه به شرایط ویژه سوریه و ارتباطاتی که دوستان ترکیه با معارضین در سوریه دارند، با مقامات ترک به تفصیل صحبت کردیم و با مقامات قطر نیز گفت‌وگویی داشته‌ایم. امیدواریم همان‌گونه که با کمک دوستان ترک ما توانستیم افراد دیگری که پیش از این در سوریه ربوده شده بودند را از بند اسارت نجات دهیم این بار هم این درخواست را داشتیم و آنها قول دادند که تمام تلاش خود را به کار گیرند که این موضوع به نتیجه برسد.

وزیر امور خارجه کشورمان در عین حال گفت: البته گروه‌های معارضین در سوریه اقسام مختلفی دارند و یکپارچه نیستند. انتظار نداریم که نفوذ کشوری مثل ترکیه به مفهوم این باشد که به تمامی معارضین دسترسی دارد. به هر حال آنها قول دادند که تمام تلاش‌شان را به کار گیرند و وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد که شهروندان ایرانی را مانند شهروندان خود می‌دانیم.

وی افزود:‌ با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان قرار داریم و گروگان‌گیران و گروگان‌ها هر دو مسلمان هستند و بنا به دلایلی بحران‌ها و مسائلی پیش آمده است به کسانی که هموطنان ما را در اسارت خود دارند از طریق رسانه‌ها پیام می‌فرستیم و تاکید می‌کنیم با توجه به قرار داشتن در این ایام مبارک و به ویژه لیالی‌ قدر از باب اخوت اسلامی اقدام لازم را در جهت رهایی این هموطنان عزیزمان انجام دهند.

صالحی گفت: بسیار صریح و واضح در مورد وضعیت این افراد صحبت کردیم و اخبار منتشر شده در مورد وابستگی این افراد به سپاه را تکذیب کردیم و شرح دادیم که برای مدتی بود که زائرین به سوریه نمی‌رفتند، اما از زمانی که دمشق آرام شد مجددا آغاز به اعزام زائرین کردیم و بازنشستگان ادارات مختلف از سپاه و وزارتخانه‌های دیگر به نوبت در لیست زائران قرار گرفتند و عشق و شور ایرانی‌ها به اهل بیت (ع) آنقدر زیاد است که ما نمی‌توانیم مانع اقبال مردم به زیارت عتبات شویم. به هر حال تعدادی از این عزیزان از بازنشستگان سپاه و ارتش بوده‌اند، البته افرادی نیز از ادارات مختلف دیگر بوده‌اند و حتی قرار بود در مرحله بعد بازنشستگان ادارات دیگر نیز اعزام شوند که آرام آرام راه برای زیارت سایر مردم و شهروندان نیز باز شود.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: خوشبختانه در فیلمی که در مورد این افراد پخش شده است شاهد هستیم که این افراد زائر بوده‌اند و هیچ وسیله دیگری غیر از لباس و وسائل شخصی و کارت‌های شناسنایی به همراه نداشتند. این افراد بین زینبیه و فرودگاه بازداشت شدند و ورود پاسپورت آنها نیز مشخص است. این گروه سه اتوبوس بوده‌‌اند که دو اتوبوس به فرودگاه منتقل شدند .

وی گفت: تمام این موارد به تفصیل بررسی و روشن شد و گفته شد که راننده‌ای که مسوول اتوبوس سوم بوده است یک باره به فرعی می‌رود و این اتفاق رخ می‌دهد.

صالحی همچنین گفت که با همتای ترک خود در مورد بحران سوریه نیز گفت‌وگو کرده است و افزود: ما به دنبال نفی خشونت هستیم و گفت‌‌وگوی ملی در سوریه را دنبال می‌کنیم. تاکید کردیم ایران آمادگی میزبانی معارضان را در ایران دارد و می‌خواهد معارضان در ایران در کنار یکدیگر بنشینند و با دولت سوریه صحبت کنند. با دولت سوریه نیز در این باره گفت‌وگوهایی داشته‌ایم و آنها آمادگی خود را اعلام کرده‌اند. به هر حال از دوستان ترک خود خواستیم که با برخی از گروه‌های معارضین که در ترکیه هستند گفت‌وگو داشته باشند و آنها را تشویق کنند که در میزبانی که در آینده از معارضین خواهیم داشت به تهران سفر کنند و آنها از این مساله استقبال کردند و ما امیدواریم دو کشور نقش‌آفرین در منطقه ترکیه و ایران بتوانند با همکاری و هماهنگی یکدیگر این منطقه مهم خاورمیانه را که دستخوش تحولاتی شده است به گونه‌ای مدیریت کنند که به طور طبیعی تحولات به پیش رود و امری خارج از اراده کشورهای منطقه بر کشورهای این منطقه تحمیل نشود.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در مورد روابط دوجانبه نیز با داوو اوغلو مذاکراتی داشته‌ است و تاکید کرد روابط ما و ترکیه بسیار خوب است و در حوزه‌های مختلف ‌در بهترین شرایط هستیم. انتظار داریم روابط عمیق‌تر و گسترده‌تر از آنچه که در حال حاضر است بشود. روابط ما و ترکیه قطعا مستقل از برخی اختلاف‌نظرهایی است که ممکن است با یکدیگر در مورد برخی مسائل داشته باشیم. ممکن است درباره برخی مسائل بین‌المللی اختلافاتی وجود داشته باشد اما هیچ اثر منفی بر روابط دوجانبه نخواهد گذاشت. به هر حال دولتمردان ترکیه علاقه فراوانی به همتایان خود در ایران دارند و ما نیز دولتی که در ترکیه روی کار است را دولتی شایسته و لایق و دلسوز برای ملت خود می‌دانیم.

وی با بیان اینکه این سفر بسیار به‌موقع و مفید بود، اظهار کرد: مقامات ترکیه از برخی اظهارنظرهایی که در ایران شده بود گلایه‌هایی داشتند. باید گفت هیچ مقام ترکیه و مسئولین حکومتی هیچگاه موضعی منفی راجع به ایران نداشته‌اند. درست است که امروز آقای اردوغان با توجه به برخی اظهارنظرهایی که در ایران شده بود واکنشی نشان دادند اما تا به امروز چنین اظهاراتی را نداشتیم. خواهش ما از عزیزان مسوول در رده‌ها و سطوح مختلف این است که رعایت برخی مسائل و جنبه‌های مختلف را داشته باشند.

صالحی تاکید کرد: انتظار و هدف ما این است که زمینه‌های وحدت، اتحاد و همگرایی ایجاد شود نه اینکه شرایطی ایجاد شود که این همگرایی به واگرایی منجر شود.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: امیدواریم خداوند گشایشی حاصل کند که هر چه زودتر این عزیزان ایرانی از بند اسارت رها شوند. ضمن اینکه در چند روز گذشته نامه‌هایی نوشته‌ایم و امروز این نامه‌ها به دبیرکل سازمان ملل، سازمان کنفرانس اسلامی و اتحادیه عرب و همچنین صلیب سرخ بین‌الملل ارسال می‌شود و انتظار داریم مجموعه نهادهای بین‌المللی و دولت‌های دوست در منطقه به سهم خود اقدام لازم را در تسریع رهایی‌ بخشیدن این عزیزان از بند اسارت انجام دهند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره آخرین پیگیری‌های وزارت خارجه در خصوص پیگیری سرنوشت هفت امدادگر کشورمان که در لیبی توسط گروه‌های انقلابی این کشور در اسارت به سر می‌برند، گفت: در دو سه روز آینده آقای قشقاوی معاون کنسولی، پارلمانی و امور ایرانیان خارج از کشور به طرابلس سفر خواهد کرد و این مساله را پیگیری می‌کند.

صالحی گفت: مطمئن هستیم که حال این افراد خوب است و در سلامت به سر می‌برند. در حال انجام رایزنی‌ها از طرق مختلف هستیم که این عزیزان هر چه زودتر به ایران بازگردند. در سفر آقای قشقاوی رایزنی همه‌جانبه‌ای در این باره انجام می‌شود.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر خواسته ربایدگان این افراد درباره میانجی‌گری ایران بین لیبی و عراق برای آزادی زندانیان لیبیایی گفت: این خواسته دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر محسوب می‌شود. آنها می‌خواهند لیبیایی‌های زندانی در عراق رها شوند. این مساله‌ای است که به دولت عراق مربوط می‌شود.

وی افزود: ما به عزیزان لیبیایی بسیار کمک کرده‌ایم. ایران جزء اولین کشورهایی بود که پس از توقف جنگ به لیبی متخصص فرستاد در حوزه مین‌زدایی و استفاده از دست و پاهای مصنوعی و کمک‌های امدادی فعالیت کرده است. تعداد زیادی از لیبیایی‌ها برای مراجعه به ایران آمدند و این افرادی که در حال حاضر در اسارت هستند پزشک و امدادگر و متخصصین دست و پاهای مصنوعی هستند. من از این افراد تعجب می‌کنم که با افرادی که بدون هیچ چشم‌داشتی برای خدمت به لیبی سفر کرده‌اند چنین برخوردی می‌شود. ما هیچگاه به لیبیایی‌ها نگفتیم می‌خواهیم قراردادهایی در مورد موضوعات مختلف ببندیم و برخلاف غربی‌ها که به دنبال قراردادهای نفتی و تجاری هستند چنین مسائلی را نخواسته‌ایم. حتی برخی کشورهای منطقه نیز اینگونه در لیبی ظاهر شدند در صورتی که ما هیچ چیزی جز خدمت‌رسانی نخواستیم. ما از افرادی که این عزیزان ما را در لیبی در بند خود دارند می‌خواهیم این افراد را هر چه زودتر از بند خود رها کنند و امیدواریم شاهد بازگشت هر چه زودتر عزیزان ایرانی‌مان که در لیبی هستند به تهران باشیم.

صالحی بامداد امروز (چهارشنبه) پس از سفر کوتاه به آنکارا و دیدار با وزیر خارجه وارد تهران شد.

کد خبر 180419
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز