همشهری آنلاین: علی اکبر صالحی روز سه شنبه در سفر کوتاه به ترکیه در دیدار با داود اوغلو ، از دولت آنکارا خواست تمامی تلاش خود رابرای کمک به حل سریع آزادی زائران ایرانی به کار گیرد. وی همچنین در نامه ای به بان کی مون از وی خواست جهت آزادی اتباع ایران در سوریه و لیبی تلاش کند.

وزیر امورحارجه کشورمان با اشاره به این که وضعیت سوریه وارد مرحله حساسی شده است ؛ ابراز امیدواری کرد : برای یافتن راه های جلوگیری از فاجعه و برون رفت از بحران سوریه دولت ترکیه نهایت درایت و هوشمندی خود را به کار گیرد.

صالحی تاکید کرد: تنها در پرتو درایت و هوشمندی می توان به حل مشکلات از طریق راه کارهای سیاسی در چارجوب گفت وگو کمک کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه، وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این دیدار با اشاره به روابط نزدیک دو کشور و علایق دو ملت ایران و ترکیه تاکید کرد: آنکارا برای روابط با تهران احترام ویژه ای قایل است.

داود اوغلو گفت: همان گونه که قبلا تاکید شده است، دولت ترکیه زائران ربوده شده ایرانی را همچون شهروند خود تلقی می کند و با تمامی توان خود تلاش های خود را برای آزادی آن ها به کار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: به شما اطمینان می دهم در این راستا از تمامی ظرفیت های موجود استفاده کنیم تا زائران آزاد شوند.

دو طرف در این دیدار همچنین پیرامون آخرین تحولات منطقه و مسلمانان میانمار گفت وگو و تبادل نظر کردند.

نامه به دبیرکل سازمان ملل

دکتر علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نامه ای به بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از وضعیت اتباع ایرانی ربوده شده در سوریه و لیبی خواستار همکاری و مشارکت دبیرکل سازمان ملل متحد برای آزادی فوری آنها شد .

وزیر امور خارجه کشورمان در نامه خود توجه دبیرکل سازمان ملل متحد را به ربوده شدن 48 زائر ایرانی توسط نیروهای به اصطلاح ارتش آزاد سوریه در چهاردهم مردادماه سالجاری ، جلب نمود و اضافه کرد : در اقدام دیگری 7 عضو هیات جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران که به دعوت هلال احمر لیبی از این کشور بازدید می کردند ، توسط مردان مسلح ناشناس در بنغازی در دهم مردادماه سالجاری ربوده شده اند .

دکتر علی اکبر صالحی با تاکید بر نگرانی عمیق دولت جمهوری اسلامی ایران و همچنین خانواده های این افراد ربوده شده نسبت به امنیت و سلامت آنها تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران گروگان گیران را مسئول جان این افراد می داند .

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان این نامه تاکید کرد : دولت جمهوری اسلامی ایران خواستار آزادی فوری این افراد می باشد و استفاده از آنها به عنوان سپر انسانی را نقض حقوق بین الملل و حقوق بشر دوستانه قلمداد می نماید . وی خواستار همکاری و مساعی جمیله دبیرکل سازمان ملل متحد برای آزادی اتباع ایرانی دربندشد .

کد خبر 180391
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز