گروه محیط‌زیست: ساخت موزه در جنگل‌های ناهارخوران گرگان همچنان انتقاد کارشناسان و مسئولان محلی استان را در پی دارد.

جنگل ناهارخوران - گرگان

درحالی‌که مصاحبه‌های مسئولان محلی و تصاویر موجود حکایت از اجرای عملیات وسیع ‌ساخت‌وساز و قطع درخت در این منطقه دارد، مدیرکل نهاد مربوطه هرگونه قطع درخت را تکذیب می‌کند و معتقد است که حتی برای کاشت درختان هم برنامه‌هایی دارد. مزدک دربیکی، مدرس دانشگاه و فعال محیط‌زیست در این‌باره گفت: تعداد درختانی که در جنگل‌های ناهارخوران تا‌کنون قطع شده با به‌اصطلاح مجوزهای صادر شده، همخوانی ندارد و کنترل آن از دست مسئولان خارج شده است.

جنگل زیبای ناهارخوران در نقطه‌ جنوب شهر گرگان و در فاصله هشت کیلومتری از مرکز شهر قرار دارد و چندی است که موضوع واگذاری چندین هکتار از جنگل‌های ناهارخوران شهر گرگان، واقع در استان گلستان برای اجرای پروژه پارک موزه دفاع مقدس مطرح شده است. مزدک دربیکی مدرس دانشگاه و فعال محیط‌زیست با اعلام این خبر به مهر گفت: در حال حاضر پروژه ساخت این پارک موزه در جنگل ناهارخوران ادامه دارد و درختان بسیاری با مجوز و بدون مجوز در این محدوه قطع و قلع و قمع شده‌اند.

به گفته وی، بیشتر مسئولان استانی از منابع طبیعی گرفته تا محیط‌زیست، شهرداری، فرمانداری، استانداری و اعضای شورای شهر با این پروژه مخالفند، مسئولان منابع طبیعی استان هم با این توجیه که مجوز از سوی مسئولان سازمان جنگل‌ها و مراتع صادر شده توان جلوگیری از اجرای این پروژه را ندارند. وی در ادامه گفت: البته از دیدگاه قانونی، اداره کل منابع طبیعی استان مرجع صدور مجوز برای چنین پروژه‌هایی است و اینکه گفته می‌شود مسئولان در تهران برای این پروژه مجوز داده‌اند یا حقیقت ندارد یا سوء مدیریت اداره منابع طبیعی را می‌رساند که حتی توانایی کنترل و رایزنی برای جلوگیری از اجرای چنین پروژه‌های استانی را ندارد، چون این پروژه ملی نیست که نیاز به صدور مجوز مقامات بالا را داشته باشد.

دربیکی افزود: به هر حال، مجوز قطع درختان جنگل‌های ناهارخوران از طرف هر ارگان یا سازمانی که صادر شده باشد، منجر به تخریب گسترده محیط‌زیست شده است. وی اظهار داشت: وجود این مجموعه که قطعا در جای مناسب‌تری می‌تواند اجرا شود، جدا از تخریب محیط‌زیست و مناطق تفرجگاهی مردم، در بین مردم منطقه و گردشگران ذهنیت بدی را به‌جا گذاشته است. به گفته این پژوهشگر محیط‌زیست، از آنجا که ناهارخوران یکی از مراکز اصلی گردشگری و اقتصادی گرگان است، صدور مجوز برای چنین پروژه‌های کاملا غیرکارشناسی، به‌شدت بر جنبه‌های اجتماعی، اقتصادی و محیط‌زیستی منطقه تأثیر گذاشته و با این روند در چند سال آینده شاهد نابودی بخش عمده‌ای از منابع طبیعی، شریان اقتصادی و زمینه‌های اجتماعی مرکز استان خواهیم بود. وی هشدار داد: ناهارخوران ریه حیاتی شهر گرگان است و صدور مجوز ساخت‌وساز در چنین مناطقی و سایر مناطق ازجمله روستای زیارت، به‌شدت شهر را در معرض خطر سیل قرار خواهد داد که درصورت بروز چنین اتفاقی، مسئولان کشوری و استانی و شهری باید پاسخگو باشند.

واکنش شورای شهر

علاوه بر کارشناسان و فعالان محیط‌زیست و برخی مسئولان محلی سخنگوی شورای شهر گرگان هم از آنچه هم‌اکنون در ناهارخوران گرگان در حال وقوع است، انتقاد کرد. وی به ایسنا گفت: به‌منظور موضوع واگذاری 10هکتار از جنگل‌های ناهارخوران این شهر به پروژه پارک موزه، مدیرکل مربوطه به همراه کارشناسان از تهران به صحن علنی شورا دعوت شدند و در این زمینه بحث و گفت‌وگو انجام شد.

میقانی افزود: مسئولین این امر در دفاعیات خود می‌گویند: این موضوع، از هیأت دولت مصوبه دارد و حاضر به قبول پیشنهاد اعضای شورای شهر گرگان مبنی بر دریافت یک قواره زمین در هر مکان دیگری نیستند. وی با اشاره به اینکه شهدا برای همه ما از جایگاه و مقام ویژه‌ای برخوردار هستند و هیچ‌کس منکر ارزش والای آنها نیست، ادامه داد: اگر درنظر بگیریم به طور میانگین، روزی 500دستگاه ماشین در این جاده تردد داشته باشد با چه ترافیک سنگینی در این مکان مواجه خواهیم شد درصورتی‌که این محور گنجایش ظرفیت این بار ترافیکی را ندارد. میقانی تأکید کرد: پیشنهاد می‌کنم اگر کارشناسان و مسئولین امر قبل از مصوب کردن هر طرح و برنامه‌ای ابتدا بازدیدی از آن مکان داشته باشند یا تحقیقات محلی انجام دهند دیگر مشکلی به‌وجود نخواهد آمد. میقانی با اشاره به اینکه پروژه ساخت این پارک موزه در جنگل ناهارخوران ادامه دارد، گفت: متأسفانه درختان زیادی برای این منظور قطع شده است و من مطمئنم خانواده‌های شهدا بیش از همه از بابت قطع درختان ناراحت هستند و راضی نیستند که به جنگل آسیب زده شود.

از دید مسئولان منابع طبیعی

علی ناصری، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان گلستان، مساحت درنظر گرفته شده برای این پارک موزه را در جنگل ناهارخوران، 5900 مترمربع عنوان کرد و گفت: براساس مصوبه دولت، 5900مترمربع از عرصه‌های خالی جنگل ناهارخوران به این پروژه تخصیص داده شده است.

معاون حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان گلستان نیز گفت: تقاضای اولیه این مصوبه در دبیرخانه کمیسیون ماده69 استانداری وقت مجوز گرفته و سپس این پرونده به کمیسیون مستند‌سازی‌ اموال نهاد ریاست‌جمهوری ارسال و با دریافت ابلاغ بلامانع، تأیید و واگذار شده است. وی یادآور شد: چارچوب واگذاری انجام شده در مسیر قانونی طی شده است. از سوی دیگر سید ابوالحسن میرکریمی، مدیرکل حفظ آثار و ارزش‌های شهدای استان تأکید کرد: مساحت کل زمین واگذار شده به این پروژه 7600مترمربع است که حدود 1000مترمربع آن برای ساخت موزه و مابقی برای فضاسازی اطراف آن است. قرار است این پارک موزه در تپه نورالشهدا، واقع در ناهارخوران گرگان ساخته شود. وی درباره قطع درختان گفت: نه‌تنها در این راستا درختی قطع نشده بلکه این اداره کل برای فضای سبز آن و کاشت درخت نیز برنامه‌هایی در دست اقدام دارد. چندی است موضوع واگذاری چندین هکتار از جنگل‌های ناهارخوران شهر گرگان، واقع در استان گلستان به اداره کل حفظ آثار و ارزش‌های شهدای استان گلستان برای اجرای پروژه پارک‌موزه دفاع‌مقدس مطرح شده است.

کد خبر 180374

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز