مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از آغاز عملیات اجرایی طرح چشمه نور ایران (شتابگر ملی) در قزوین در آینده ای نزدیک خبرداد

به زودی عملیات اجرایی طرح شتابگر ملی آغاز می‌شود

طرح شتابگر ملی در زمره سه طرح مهم ملی کشور است که استان قزوین با بررسی‌های مختلف کارشناسی و با توجه به موقعیت، قابلیت‌ها و توانمندی‌هایش برای استقرار آن در نظر گرفته شده است.

قرارداد طرح کلان ملی طراحی و ساخت شتابگر ملی به منظور گسترش مرزهای دانش، تولید و کسب فناوری در شتابگرها در اسفند ماه سال 87 میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی منعقد شد.

پروژه شتابگر ملی از جمله طرح‌های بلند مدت است که عملیاتی شدن آن در مدت زمان 10 ساله پیش بینی شده است.

دکتر غلامحسین رحیمی اظهار داشت: این طرح در حال حاضر در دستور کار محققان کشور قرار دارد و این محققان قرار است نمونه آزمایشگاهی آن را طراحی و پیاده سازی کنند و این طرح از طرح‌های مهم و ماندگار است که مرکزیت تحقیقات و دانشمندان کشور خواهد شد.

رئیس مرکز طرح‌های کلان معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری افزود: عملیات اجرایی این طرح به زودی در استان قزوین آغاز خواهد شد.

به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، همچنین دکتر محمدجواد لاریجانی، رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادین اظهار داشت: یکی از برکات انقلاب اسلامی این است که باب تحقیق را گشود؛ مورد مهمی که قبل از انقلاب در این خصوص هیچ کاری در کشور انجام نشده بود.

وی افزود: برای اینکه دانشمندان کشور بتوانند به علم واقع دسترسی داشته باشند نیاز به آزمایش‌های وسیعی بود که به دنبال همین امر تاسیس رصدخانه ملی در استان اصفهان و طرح شتابگر ملی در قزوین تصویب شد.

رییس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی گفت: طرح شتابگر ملی که به زودی عملیات اجرایی آن آغازخواهد شد از لحاظ مقیاس چهار برابر طرح رصدخانه اصفهان است و از لحاظ کاربرد به مراتب وسیع تر از طرح رصد خانه است.

وی اضافه کرد: طرح شتابگر ملی کاربردهای وسیعی در امر بهداشت، مهندسی، ساختمان، داروسازی و کشاورزی دارد و در آینده شاهد این خواهیم بود که حدود هزار دانشمند و پژوهشگر در این مکان حضور یافته و طرح‌های خود را عملیاتی خواهند کرد.

وی در ادامه توضیح داد: بخشی از اعتبارات این طرح از محل بودجه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بخشی از اعتبارات طرح مهر ماندگار و بخشی نیز از محل اعتبارات مصوب مجلس شورای اسلامی تامین خواهد شد.

لاریجانی درخصوص تامین زیرساخت‌های این طرح عظیم ملی افزود: با همکاری استاندار و مدیران و مسئولان استانی کمبودهای زیر ساختی طرح را می‌توان به راحتی برطرف کرد.

همچنین منوچهر حبیبی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین چندی پیش در نشست هماهنگی راه اندازی شتابگر ملی در قزوین افزود: این پروژه بزرگ علمی و تحقیقاتی با 300 میلیون دلار اعتبار ظرف مدت 10 سال راه اندازی می‌شود.

وی یادآور شد: این طرح عظیم علمی و تحقیقاتی در زمینی به مساحت 50 هکتار با همکاری دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) و دستگاه‌های اجرایی استان قزوین اجرا خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین با اشاره به سرعت روزافزون پیشرفت علوم در زمینه‌های مختلف، علم و دانش و فناوری را از برنده‌ترین سلاح‌های بشر امروزی نام برد و گفت: باید تلاش کنیم تا جایگاه علم و دانش کشور را ارتقا بخشیم و آن را در خدمت مردم قرار دهیم.

کد خبر 180331
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز