چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۶:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور رواندا و جمهوری دموکراتیک کنگو برای توافق بر سر فرستادن نیروی بی‌طرف برای مراقبت از مرزهایشان و مقابله با شورشیان، در نشستی منطقه‌ای در اوگاندا شرکت می‌کنند.

DR Congo

رئیس‌جمهور اوگاندا، یوری موسونی از سه‌شنبه میزبان نشست دو روزه 11 عضو کنفرانس جهانی درخصوص منطقه رود بزرگ(آی سی جی ال آر) در یک مجتمع ساحلی بیرون پایتخت این کشور خواهد بود.

بحرانی که از 3 ماه پیش با حمله‌های شورشیان ام 23 در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو آغاز شده تا به حال سبب کشته شدن تعداد بسیاری از مردم شده که هنوز هیچ کس امار مشخصی از تعداد کشته شدگان اعلام نمی کند.در این برحان بیش از 280 هزار نفر بی‌خانمان شده اند.

20هزار حافظ صلح سازمان ملل در حال حاضر در این کشور حضور دارند.

روز دوشنبه کیگالی تایید کرد که  رئیس‌جمهور رواندا در این نشست به میزبانی اوگاندا شرکت خواهد کرد و این در حالی است که منابع فرودگاه در کینشازا نیز گفتند رئیس‌جمهور کنگو، جوزف کابیلا نیز به سمت اوگاندا حرکت کرده است.

سازمان ملل نیز قرار است یک نماینده به این کنفرانس بفرستد.

کینشازا رواندا را متهم کرده است به مسلح کردن شورشیان ام23 و کیگالی هم همسایه‌اش را متهم کرده به برنامه‌ریزی حمله و همکاری با شورشیان هوتو رواندا .

طبق گزارشی که سازمان ملل در ماه ژوئن منتشر کرده ، اعلام شده شواهد واضحی از فعال بودن کیگالی در شورش ام 23 وجود دارد.

گروه ام 23 را ژنرالی از کنگو رهبری می کند که به دلیل جنایت علیه بشریت تحت تعقیب دیوان بین المللی کیفری است.

کارشناسان معتقدند درگیری اخیر نتیجه جنگی ادامه دار بر سر کنترل منطقه غنی از مواد معدنی است که رواندا مدت‌هاست متهم است به استفاده از این منابع به کمک شبه‌نظامیان کنگویی.

هفته گذشته نیز وزیران دفاع منطقه در خارطوم دیدار کردند.قرار بود در این نشست بر سر جزئیات به توافق برسند اما جمهوری دموکراتیک کنگو و رواندا درباره این که چه نیرویی، نیروی بی‌طرف خواهد بود نظرهای مختلف داشتند.

روز دوشنبه 16 مرداد نیز وزیران خارجه این کشورها جلسه‌ای پشت درهای بسته برگزار کردند تا زمینه را برای برنامه امروز و فردا آماده کنند.طبق اسناد موجود در محل این دیدار آنها درباره حضور دست کم 3 نیروی مختلف صحبت کرده‌اند.

کد خبر 180278
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز