مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۹
۰ نفر

گروه دانش و سلامت- زهرا رفیعی: یک مخترع ایرانی موفق به ساخت نمونه داخلی ضدرسوب الکترونیکی شد.

اختراع

این دستگاه با اتصال به تأسیسات حرارتی- برودتی ساختمان‌ها، ورزشگاه‌ها، هتل‌ها و ماشین‌آلات صنعتی و صنایع گوناگون می‌تواند مانع از ایجاد رسوبات آب بر جداره لوله‌ها شود. ابراهیم صفایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار همشهری گفت: استفاده از این فناوری به طور متوسط موجب کاهش مصرف 40درصد گاز، 20درصد برق و 10درصد آب می‌شود. رسوب آب مانند عایق عمل کرده و از تبادل حرارت در تأسیسات جلوگیری می‌کند.

وی در مورد مزیت‌های زیست‌محیطی این فناوری گفت: کاهش آلودگی هوا در شهر‌های بزرگ یکی از مزایای این دستگاه است. با کاهش مصرف گاز، به همان میزان، تولید گاز‌های منو‌اکسید‌کربن و دی‌اکسید‌کربن کاهش می‌یابد. نتایج آزمایش های ما نشان می‌دهد که با استفاده از این فناوری بر مشعل بویلر و دیگ‌های آب داغ، در اثر به‌سوزی گاز، به میزان 33درصد منو‌اکسید تولید شده کاهش و راندمان انرژی افزایش می‌یابد.

وی افزود: استفاده از اسید و نمک برای رسوب‌زدایی از لوله‌های تأسیسات (روش رزینی) سال‌هاست آ‌ب‌های زیرزمینی را آلوده می‌کند. حجم آلودگی ناشی از مصرف اسید و نمک در شهر‌های بزرگ بیش از میلیون‌ها لیتر است که خسارات جبران‌ناپذیری بر محیط زیست وارد می‌کند.وی درباره مزیت دستگاه ضدرسوب الکترونیکی تولید داخل نسبت به نمونه‌های خارجی آن گفت: این دستگاه علاوه بر قیمت پایین آن (یک‌دهم نمونه خارجی) با نمونه آب کشور همخوانی بیشتری دارد.

به دلیل شرایط متفاوت آب‌و‌هوایی کشور سختی آب در اکثر مناطق کشور متفاوت است. نمونه خارجی این دستگاه در سال1995 توسط سازمان فضایی ناسا اختراع شده است.ابراهیم صفایی در مورد طرز کار این دستگاه گفت: در این روش از امواج الکترومغناطیس برای جلوگیری از تشکیل رسوب در تأسیسات استفاده می‌شود. به طوری که ملکول‌های آب با استفاده از امواج رادیویی کم بسامد و با شکل مربعی بین 1500 تا 40هزار بار در ثانیه به ارتعاش در‌می‌آیند.

با عبور آب از میان میدان انرژی متغیر در ساختمان بلوری و منظم کلسیم و منیزیم تغییراتی ایجاد می‌شود و کلسیت به آراگونیت تبدیل می‌شود. آراگونیت گونه‌ای از کربنات کلسیم است که در محلول به حالت معلق باقی می‌ماند و به سطح لوله و مخازن نمی‌چسبد. این دو از نظر فرمول شیمیایی یکسان‌ هستند ولی ساختار بلورین متفاوتی دارند.

این دستگاه رسوبات قدیمی بر دستگاه‌ها را نیز معلق می‌کند؛ بدین صورت که میدان مغناطیسی ذکر شده تمام ملکول‌های دوقطبی مثل کربنات‌کلسیم را به ارتعاش در‌می‌آورد و زمانی که دو قطب یکسان یون‌ها در مقابل یکدیگر قرار‌می‌گیرند دافعه ایجاد می‌کنند؛ از طرف دیگر در اثر این نوسانات، پیوندهای هیدروژنی بین مولکول‌ آب به تدریج شکسته شده و همچنین کریستال‌های خنثی تشکیل می‌شوند.

به موجب این دو عامل، مولکول‌های آزاد آب افزایش می‌یابد و در نتیجه بر حلالیت آب اضافه می شود؛ در نتیجه امکان تشکیل بلورهای رسوبی از میان می‌رود و رسوبات قدیمی نیز به‌تدریج به ذرات معلق در آب تبدیل می‌شوند. این اثرات بعد از عبور جریان آب از میدان مغناطیسی تا حداقل برد یک‌کیلومتر در آب ماندگار است.

این محقق درباره خاصیت میکروب‌کشی این دستگاه گفت: یکی از آزمایش‌هایی که اخیرا به کمک یکی از آزمایشگاه‌های طرف قرارداد با وزارت بهداشت انجام شد تست از بین بردن میکروب اسهال از این طریق بود. پس از استفاده 15دقیقه‌ای از این روش تعداد میکروب‌ها از دومیلیون واحد به دوهزار واحد کاهش یافت.

کد خبر 180164
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز